اکران نامناسب مانع بزرگ سینمای انیمیشن

غزال صادقی- نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز گذشته با حضور محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نمایندگان رسانه‌های همگانی برگزار شد. محسن چینی‌فروشان در ابتدای این نشست گفت: دغدغه اصلی ما در زمینه انیمیشن، تولید و اکران است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری ادامه داد: یکی از موانع بزرگ بر سر راه سینمای انیمیشن، عدم فروش و اکران خوب این آثار است و برای حل این مشکل بیش از آنکه وزارت ارشاد مسوول آن باشد وزارت آموزش و پرورش می‌تواند کمک‌رسان خوبی باشد.

وی تصریح کرد: جمعیت ۱۲میلیونی کودکان ایرانی می‌تواند کمک مهمی در جهت فروش بلیت‌ باشد و این موضوع در وزارتخانه نیز مطرح شده و در حال پیگیری آنها هستیم.

چینی‌فروشان تاکید کرد: انجام این کار نیاز به همکاری وزارت آموزش و پرورش دارد و در صورت جذب این همکاری‌ها این موضوع قابلیت اجرا دارد و امیدوارم که از سال آینده به جز در تهران، در شهرستان ها هم این جشنواره را داشته باشیم. وی از همکاری و حضور محمدرضا جعفری جلوه، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در این جشنواره خبر داد و گفت: امیدواریم با کمک ایشان بتوانیم فعالیت‌های بیشتری را در جهت تولید انیمیشن داشته باشیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره پویانمایی اعلام کرد: در مجموع انیماتورهای ۶۱کشور در جشنواره شرکت کرده‌اند که۵۷۰ فیلم از این کشورها و از ایران نیز ۵۹۲فیلم به بخش‌های مختلف رسیده است و در بخش مسابقه بین‌الملل از بین فیلم‌های ایرانی ۲۳فیلم و از بین فیلم‌های خارجی ۱۳۷فیلم برای حضور در این بخش انتخاب شده‌اند. در بخش سینمای ایران نیز ۷۹فیلم حضور دارند که پروین تجوید، ناصر گل‌محمدی، حمید ندیم، امیرمحمد دهستانی و محمدمهدی عسگرپور داوری آثار این بخش را به عهده دارند. چینی‌فروشان جشنواره انیمیشن ایران را جزو ۵جشنواره اول دنیا دانست و درباره بازتاب‌های بین‌المللی آن گفت: قرار است یک برنامه به صورت آنلاین، اخبار رویدادهای جشنواره را در دو نوبت بازتاب دهد، ضمن اینکه بخشی از آثار شرکت‌کننده در جشنواره هم نمایش داده می‌شوند. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال‌های بعد بخشی از جشنواره را به بازی‌های یارانه‌ای و انیمیشن اختصاص دهیم.

آثار پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۶ تا ۱۰اسفند در ۵سالن شامل سالن اصلی مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون، سالن آسمان و دانشکده صداوسیما نمایش داده خواهد شد.