محمد عاملی- خبرگزاری آسوشیتدپرس از اعلام آمادگی وزیر امورخارجه آمریکا برای مذاکره با ایران در صورت تعلیق غنی‌سازی اورانیوم خبر داد. کاندولیزا رایس، در یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا گفت: دوباره پیشنهاد خود به ایران را تکرار می‌کنم، اگر ایران طبق قطعنامه ۱۷۳۷ فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند، حاضرم با همتای ایرانی خود ملاقات و درباره هر موضوعی که طرف ایرانی بخواهد مذاکره کنم.

وی با استناد به اینکه دولت‌های پیشین نیز سعی داشته‌اند با ایران مذاکره‌کنند اما موفق نشده‌اند، سعی کرد خود را پیش‌قدم در مذاکره نشان دهد.

پیش‌تر، زمانی که هنوز قطعنامه‌ای تهدیدکننده در شورای امنیت علیه ایران تصویب نشده بود و کنگره و سنا به اکثریت دموکرات‌ سپرده نشده بود، رایس و بوش هر دو آمادگی خود را برای مذاکره با ایران تحت برخی شرایط از جمله تعلیق غنی‌سازی اعلام کرده بودند.

خبرگزاری ایرنا نیز خبر داد،‌ «تونی‌اسنو»، سخنگوی کاخ سفید هم در جمع خبرنگاران اعلام کرد کشورش تمایل دارد با ایران وارد گفت‌وگو شود، مشروط بر اینکه تهران غنی‌‌سازی را متوقف سازد.

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس خبر داد کاندولیزا رایس در سفر خود به بغداد به خبرنگاران گفت: فکر نمی‌کند دولت آمریکا بتواند به آنان (خبرنگاران) دلیل و مدرکی درباره دخالت دولت ایران در عراق ارائه کند، اما همچنان دولت ایران را مسوول فعالیت‌هایی در جهت بی‌ثباتی عراق می‌داند و از ایران می‌خواهد که نقش ایجاد ثبات را در عراق بازی کند.

در تازه‌ترین اقدام، دولت آمریکا سه شرکت ایرانی را به جرم آنچه کمک به برنامه تسلیحاتی ایران خوانده است تحریم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت خزانه‌داری آمریکا سه شرکت ایرانی «کالای الکتریک» «کاوشیار» و «صنایع انرژی پیشرو» را تحریم و حساب‌های آنها را در آمریکا مسدود کرده است.

استوارت لوی معاون امور تروریسم و اطلاعات اقتصادی وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعلام این که این اقدام براساس تعهدات بین‌المللی آمریکا طبق قطعنامه ۱۷۳۷ و به دلیل قصور ایران در تعلیق غنی سازی اورانیوم صورت گرفته است گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا این اقدام را به منظور جلوگیری از دسترسی ایران به مواد و خدماتی انجام داده است که در پروژه‌ هسته‌ای ایران به کار گرفته می‌شوند.

تحریم‌های تازه علیه شرکت‌های ایرانی در حالی اعمال می‌شود که تا پایان مهلت شورای امنیت به ایران برای تعلیق غنی سازی کمتر از یک هفته باقی مانده است.

تشدید فشار کنگره به دولت بوش

دولت آمریکا در حالی فشارهای عملی خود را علیه ایران تشدید می‌کند که خود از جانب دو مجلس کنگره و سنا به ویژه کنگره که حزب دموکرات اکثریت آنها را در اختیار دارد در موضوع عراق تحت فشار است.

مجلس نمایندگان آمریکا در آخرین اقدام خود در تقابل با کاخ سفید بر ضد راهبرد جدید بوش در عراق رای داد.

کنگره آمریکا در قطعنامه‌ای که در مقابل ۱۸۲ رای مخالف همراهی ۲۴۶ نماینده از جمله ۱۷ نفر از اعضای حزب جمهوریخواه را به دنبال داشت آورده است که استراتژی تازه جورج بوش برای عراق دارای ایراد جدی است و باعث بروز خشونت بیشتر در خاورمیانه شده است.

همچنین قانونگذاران آمریکا پریشب از وزیر امور خارجه این کشور درباره چگونگی صرف هزینه درخواستی برای عراق و افغانستان توضیح خواستند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست دولت آمریکا مبلغ ۶میلیارد دلار را به عنوان هزینه مکمل برای وزارت امور خارجه طی سال جاری درخواست کرده که بخش اعظم آن به این دو جنگ اختصاص داده شده است.