نگاه سوم - نخستین جشنواره آثار سینمایی، تلویزیونی و فیلمنامه‌های ایدز اول اسفند‌ماه در فرهنگسرای نیاوران

کلید می‌خورد. در نشست مطبوعاتی که به همین منظور با حضور احمد نساجی (مدیر اجرایی جشنواره) شهرام رفیعی‌فر (دبیر جشنواره) برگزار شد، گفت: هدف از اجرای این برنامه توسعه و تعامل هنرمندان عرصه سینما، تلویزیون با دست‌اندرکاران برنامه‌های بهداشتی و اجتماعی و مبتلایان HIV برای پیشگیری و کنترل و حمایت از مبتلایان و رفع انگ و تبعیض این بیماران است.

وی به چگونگی برگزاری آن اشاره نمود و گفت: از سال ۸۴ برنامه‌ریزی‌هایی برای این برنامه داشتیم و مجوز آن را کسب نمود. به موازات انتشار فراخوان دانشگاه‌های علوم پزشکی را درگیر این قضیه کردیم تا آثار تولید دانشجویانشان را در اختیار ما قرار بدهند. در این جشنواره بخش آزاد، دانشگاه‌های علوم پزشکی، فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی آثارشان را برای ما فرستادند.

نساجی فیلم‌های رسیده به دفتر جشنواره را ۱۰۴ فیلم عنوان کرد و گفت: ۱۰۴ فیلم شامل فیلم‌های کوتاه، بلند، تیزر، انیمیشن به دبیرخانه رسیده که هیات انتخاب ۸۸ فیلم آن را انتخاب کرد که از میان ۴ فیلم مجوز نمایش دریافت نکرده است. هیات داوران نیز شامل مهتاب کرامتی، علیرضا رئیسیان، محمد بزرگ‌نیا، حمید ساحرپور و حسین خلیفه سلطانی می‌شوند.

دبیر جشنواره نیز به ضرورت آموزش پیشگیری از ایدز در آثار سینمایی تاکید نمود و گفت: دو مشکل بزرگی که در راه جلوگیری از ایدز وجود دارد این است که ما به دنبال درمان ایدز هستیم و سرمایه‌گذاری ما روی بخش درمان است. این بحث لازم است اما مهم‌ترین سیاست باید پیش‌گیری اولیه باشد. ما نیازمند برنامه جامع عملیات پیش‌گیری هستیم که تمام مردم در سن مناسب، با رسانه و برنامه مناسب، آموزش سلامت مشخص و مدون ببینند.

این جشنواره اول تا سوم اسفند ماه در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.