نگاه سوم - مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان ششمین دوره انتخاب کتاب سال «شهید حبیب غنی‌پور» روز پنج‌شنبه دهم اسفند ماه همزمان با سالروز شهادت آن شهید در مسجد جواد‌الائمه برگزار خواهد شد. این در حالی است که روز گذشته از سوی ستاد خبری این دوره از جایزه «شهید حبیب غنی‌پور» نامزدهای بخش داستان و رمان بزرگسال به شرح زیر اعلام شد:

«اندکی سایه» نوشته احمد بیگدلی، «بار باران» نوشته سعید تشکری، «شراره‌های آفتاب» نوشته جلیل امجدی، «فانوسی بی‌افروز» نوشته راضیه تجار، «گل انارها را باد می‌برد» نوشته هادی حکیمیان، «لبخند مسیح» نوشته سارا عرفانی و «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی.

داوری آثار رسیده در این بخش را مصطفی فعله‌گری، زهره یزدان پناه قره تپه و محمد کاظم مزینانی بر عهده داشتند.

در پنجمین دوره این جایزه و در بخش «داستان و رمان بزرگسال» هیات داوران از میان ۴۰ اثر ارسالی به این بخش هیچ اثر را شایسته‌ احراز رتبه ندانستند و در نهایت از میان دو کتاب «با هم می‌میریم» نوشته «سلیمان کرمی» و «صدرا» تالیف «نسرین ارتجاعی» رمان «صدرا» را شایسته تقدیر دانست.

در بخش داستان کوتاه این بخش نیز داستان‌های «کلاغ پر» نوشته «مهدی رسولی»، «قایم باشک» تالیف «نجمه عباسی» و «حنانه» نوشته «مریم برادران» مورد تقدیر قرار گرفتند.

راضیه تجار: برگزاری جایزه‌هایی چون شهید حبیب غنی‌پور تاثیرگذار است

جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور حالتی خود جوش دارد و هر چه تعداد این جوایز غیر دولتی بیشتر باشد برای ادبیات ایران بهتر خواهد بود.

راضیه تجار از نامزدان این دوره گفت: برگزاری جایزه‌هایی چون شهید حبیب‌ غنی‌پور بسیار تاثیرگذار است چون نوعی پاسخگویی به مخاطب محسوب می‌شود و این حس را در علاقه‌مندان ایجاد می‌کند که هنوز اشخاصی هستند که صدای آنها را می‌شنوند. وی ادامه داد: این جایزه‌ها در نهایت به ایجاد نوعی حس رقابت پنهان در میان شرکت کنندگان می‌انجامد تا به عرضه شور و شوق خویش بپردازند.

وی در ادامه به میزان جوایز اهدایی به برگزیدگان جایزه‌های ادبی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: متاسفانه مبلغ جوایزی که به برگزیدگان اهدا می‌شود در حد شان و شخصیت نویسندگان نیست چون در مقام مقایسه متوجه خواهیم شد که در کشور ما به یک ورزشکار و یا کارگردان بیش از یک اندیشمند و فرهیخته اهمیت قایل می‌شوند.

این نکته جای تامل بیشتری دارد و باید مسوولان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و در پی حل این مشکل برآیند.