طرح استفاده از موبایل برای بهبود بهداشت در کشورهای در حال توسعه

دولت آمریکا و چند شرکت بزرگ مخابراتی و سازنده گوشی‌های تلفن‌همراه اجرای یک طرح ده‌میلیون دلاری را آغاز کرده‌اند که در آن از شبکه‌ تلفن‌همراه برای بهبود وضعیت بهداشتی شهروندان کشورهای در حال توسعه استفاده می‌شود. به گزارش خبرگزاری آسوشـــیتدپرس، طــــرح «تلفن برای بهداشت» (Phone-for-Health) از مشارکت اپراتورهای تلفن‌همراه، شرکت‌های سازنده گوشی‌ها، شرکت‌های آی‌تی، گروه‌های بهداشتی و نیز آژانس‌های دولتی در کشورهای در حال توسعه استفاده می‌کند.

به گفته دکتر «هوارد ذاکر»، معاون دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO)، گسترش بسیار سریع شبکه‌های تلفن‌همراه در کشورهای در حال توسعه فرصت منحصر به فردی برای تحول روش‌های بهبود و مدیریت بهداشت عمومی در این کشورها ایجاد کرده است.

در برنامه «تلفن برای بهداشت»، به تمامی کارشناسان بهداشت در کشورهای در حال توسعه حاضر در این طرح یک گوشی ساخت شرکت «موتورلا» داده می‌شود که که در آن یک نرم‌افزار ویژه ساخت شرکت نرم‌افزاری «ووکسیوا» نصب شده‌است.

این نرم‌افزار به کارشناسان بهداشت اجازه می‌دهد اطلاعات و آمار بهداشتی ساکنان مناطق مختلف را وارد گوشی موبایل کنند و سپس آن را با استفاده از پیغام کوتاه و یا با استفاده از اینترنت بی‌سیم به یک بانک اطلاعات مرکزی ارسال کنند. این اطلاعات در بانک اطلاعاتی مذکور تجزیه و تحلیل می‌شود و جهت تصمیم‌گیری‌ها از طریق اینترنت در اختیار مسوولان بهداشتی قرار می‌گیرد.

به علاوه کارشناسان بهداشت می‌توانند از همین گوشی‌های موبایل برای سفارش دارو، ارسال هشدار، دانلود اطلاعات مربوط به روش‌های درمانی و آموزشی و دستیابی به سایر اطلاعات مورد نیاز خود استفاده کنند.

در این برنامه علاوه بر دولت آمریکا، شرکت‌های «موتورلا»، «ووکسیوا»، صندق توسعه فناوری مخابراتی GSM، شرکت مخابراتی «ام‌تی‌ان» و چندین شرکت و سازمان دیگر حضور دارند.

بر طبق برنامه «تلفن برای بهداشت»، این فناوری ابتدا در ۱۰کشور آفریقایی آزمایش می‌شود و سپس به کشورهای بیشتری در آفریقا و آسیا گسترش می‌یابد تا برای کنترل بیماری‌های نظیر ایدز، سل، مالاریا و سایر بیماری‌های عفونی مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که بسیاری از نقاط آفریقا هنوز دارای خطوط تلفن ثابت نیستند، هم‌اکنون ۶۰درصد مساحت این قاره زیر پوشش شبکه‌های تلفن‌همراه قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دهه میلادی جاری، این میزان به ۸۵درصد کل مساحت آفریقا افزایش یابد و به همین علت استفاده از موبایل برای کنترل و مدیریت بهداشت در این قاره فواید قابل توجهی خواهد داشت.