خیز بزرگ صنعت تبلیغات برای موبایل

گروه کامپیوتر- زمان زیادی نمی‌برد تا تمام کاربران موبایل سرتاسر دنیا به حضور آگهی و تبلیغات مختلف در گوشی موبایل خود عادت کنند. این روزها تبلیغات به تدریج در تمام موبایل‌های دنیا نفوذ می‌کنند تا آنجا که کارشناسان معتقدند به زودی ۲/۲میلیارد کاربر موبایل وجود آگهی‌هایی را که هر ۱۵ثانیه یکبار قبل از تماشای یک فایل ویدئویی یا در طول یک تماس تلفنی به صورت یک صدای ضبط‌شده می‌بینند یا می‌شنوند، به شکل یک اتفاق معمولی یا طبیعی می‌بینند.

«لوار ماریوت» مدیر اجرایی بخش بازاریابی موبایل شرکت Boulder colo که بیش از ۴۰۰شرکت تبلیغاتی، سازنده گوشی تلفن، اپراتورهای بی‌سیم و شرکت‌های تحقیقات بازار را تحت پوشش خود دارد، در این مورد می‌گوید: «امسال همان زمانی است که تبلیغات، دنیا را به تسخیر خود درمی‌آورند. اما در گذشته بستر مناسبی برای حمایت از آگهی‌ها در شبکه‌های پرسرعت و قوانین مربوط به کاربری موبایل، وجود نداشت.

در حقیقت با مطرح شدن این بحث در حاشیه اجلاس جهانی ۳GSM چندین شرکت تصمیم خود را برای عرضه آگهی روی موبایل‌ها به صورتی که هیچ آسیبی به آرامش و امور شخصی کاربران وارد نشود، اعلام کردند.

این در حالی است که به عقیده کارشناسان این جریان می‌تواند با ایجاد منابع درآمدی جدید به جبران کاهش میزان رشد خدمات مخابراتی برای شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات ارتباطی موبایل، کمک کند.

در این میان به عنوان مثال شرکت بزرگ Yahoo در اقدامی جدید شروع به نمایش تبلیغات خود در وب‌سایت‌ها کرده است که به راحتی برای کاربران گوشی‌های موبایل پیشرفته در ۱۹ کشور دنیا در دسترس هستند. به این ترتیب این کاربران می‌توانند تمام آگهی‌هایی را که در وب‌سایت شرکت Yahoo به نمایش گذاشته شده‌اند، روی موبایل خود دیده و تنها با یک کلیک با شرکت مربوط به طور مستقیم تماس گرفته و همزمان با کسب اطلاعات بیشتر سفارش‌های خود را هم بدهند.

به گفته «نیک‌لین» یکی از کارشناسان شرکت Informa Telecoms & Media، تا زمانی که این آگهی‌ها به عمومیت رسیده و بازار خودشان را پیدا کنند اغلب کاربران کشورهایی با اقتصاد پیشرفته به گوشی‌‌های موبایل هوشمند با قابلیت‌هایی مانند امکان دسترسی به اینترنت و نمایش فیلم‌های ویدئویی دسترسی پیدا کرده‌اند.

در واقع شرکت‌های تبلیغاتی با شناسایی علایق کاربران، چگونگی وضعیت مالی کاربران هر کشور و این که ترجیح کاربران برای خرج کردن پول‌هایشان با چه چیز‌هایی است، توانسته‌اند مخاطبان خود را شناخته و براساس تنوع آنها تبلیغات خود را در سطوح و دسته‌های مختلف انجام دهند.

این در حالی است که بعضی کارشناسان معتقدند که برای چنین موفقیتی هیچ تضمینی وجود ندارد چون صنعت تبلیغات موبایل همیشه با کمبود استانداردهای فنی رایج مواجه بوده و همین مساله باعث سوءاستفاده بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی شده تا جایی که گاهی یک شرکت تبلیغاتی آگهی خود را در یک واحد زمانی معین به چندین اپراتور می‌فروشد.

«آرون سارین» مدیر اجرایی شرکت Vodafone که پردرآمدترین اپراتور بزرگ موبایل جهان است در این مورد می‌گوید: برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی ما نیاز به تعیین استانداردهای مشخص در این صنعت داریم تا بتوانیم مثل شرکت‌های تبلیغاتی از این فرصت به خوبی سود ببریم.

با این همه آخرین پیش‌بینی‌های شرکت تحقیقاتی Informa در این زمینه نشان می‌دهد بازار تبلیغات روی موبایل تا سال ۲۰۱۱ به ارزشی برابر ۳/۱۱میلیارد دلار می‌رسد.