نگاه سوم- در حالی که جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به روزهای پایانی نزدیک می‌شود، نگاه‌ها به جشنواره فیلم کن معطوف شده که روز ۱۶ ماه مه در فرانسه آغاز به کار می‌کند. با توجه به اینکه فیلم «رمز داوینچی» سال گذشته در افتتاحیه کن با استقبال چشمگیر بینندگان مواجه نشد، مدیران برگزاری این جشنواره درصدد یافتن فیلمی هستند که برای این رویداد هنری ۶۰ ساله مناسب باشد.یکی از این گزینه‌ها مستند جاه طلبانه «زمین» است که نگاهی خیره کننده به زندگی طبیعی روی سیاره زمین دارد. تهیه‌کنندگان این اثر از مدت‌ها پیش مذاکرات را برای نمایش آن در افتتاحیه کن با مدیران جشنواره آغاز کرده‌اند. از دیگر رقبای «زمین» می‌توان به «سیزده یار اوشن» استیون سودربرگ اشاره کرد که در گذشته نخل طلای کن را برده است. اگر این فیلم در افتتاحیه به نمایش درآید، باید شاهد حضور جرج کلونی، مت دیمن، براد پیت و آل پاچینو روی فرش قرمز بود.

فیلم «دره الا» به کارگردانی پل هگیس با موضوع عراق و بازی تامی لی جونز، چارلیز ترون و جیمز فرانکو از دیگر شانس‌های نمایش در افتتاحیه کن است. «دزدان دریای کارائیب: در انتهای دنیا» به احتمال بسیار در بخش خارج از مسابقه کن به نمایش درمی‌آید. این احتمال نیز وجود دارد که فانتزی ماجراجویانه «تخیلی» با بازی کلر دنس، رابرت دنیرو و میشل فایفر در جشنواره حضور داشته باشد.

«مرد عنکبوتی ۳» از جمله غایبان کن خواهد بود، چرا که فیلم چهارم مه ‌در سینماها به نمایش در می‌آید. احتمال حضور «شرک ۳» نیز در کن بسیار کم است. شنیده‌ها حاکی از آن است که درام «هیچ کشوری برای مردان پیر» به کارگردانی برادران کوئن و «پارک پارانوید» گاس ون سنت برای نمایش در جشنواره آماده می‌شوند. از دیگر فیلم‌هایی که به احتمال بسیار در جشنواره کن شرکت می‌کنند می‌توان به «به سوی وحش» شان پن اشاره کرد که بر اساس کتاب پرفروش جان کراکور ساخته شده است.

کمدی درام «آقای تنها»‌ ‌هارمونی کورین با شرکت دیه گو لونا و سامانتا مورتن و «فداکاری» با شرکت بیلی کراداپ به کارگردانی جاستین تروکس از جمله آثاری هستند که امید بسیاری به کن دارند. در این میان نباید فیلم‌های «رویاهای کاساندرا» وودی آلن و «جوانی بدون جوانی» فرانسیس فورد کاپولا را نادیده گرفت. از میان مستندهایی که در کن حضور خواهند داشت می‌توان به «یازدهمین ساعت» لئوناردو دی کاپریو و «سیسکو» مایکل مور اشاره کرد.