در حالی که برخی اخبار از نمایش فیلم‌هایی چون «سنتوری»، «یک شب»، «اخراجی‌ها»، «سنگ‌، کاغذ، قیچی» و «مهمان» در نوروز ۸۶ حکایت می‌کند، به گفته «محمد طلایی»، رییس شورای صنفی نمایش، فهرست فیلم‌های نوروز ۸۶، در جلسه دوشنبه (۳۰ بهمن) مشخص و اعلام خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، سیروس تسلیمی، تهیه کننده و پخش‌کننده سینما گفـت: اکران «یک شب» به کارگردانی نیکی کریمی در نوروز ۸۶ تقریبا قطعی شده است. این تهیه‌کننده افزود: حدود دو ماه است که برای دریافت پروانه نمایش «یک شب» درخواست داده‌ایم و با دریافت این پروانه، فیلم در نوروز ۸۶ اکران خواهد شد.

«تسلیمی» در ادامه با انتقاد از اکران فیلم‌های نوروزی گفت: نوروز فرصت بسیار مناسبی است تا پای مخاطبان به سینما باز شود. این امر نیازمند ایجاد تنوع در فیلم‌های اکران شده است، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

وی تاکید کرد: سینمادارها و نهادهای دولتی مانند حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی در ایجاد تنوع در اکران نوروزی نقش بسیار پررنگی دارند، اما متاسفانه آنها بیشتر به دنبال فیلم‌های پرفروش در این ایام می‌روند و به همین دلیل معمولا ما در نوروز فقط شاهد اکران فیلم‌های طنز هستیم و همین موضوع تنوع نمایش را از بین می‌برد.

اما «حسین فرح‌بخش»، تهیه‌کننده سینما گفت: مردم، در نوروز، تماشای فیلم‌‌های مفرح را دوست دارند زیرا فضای نوروز، فضایی شاد و مفرح است، در عین حال که امسال به دلیل پایان ماه‌های سوگواری، نیاز به فیلم‌های مفرح بیشتر احساس می‌شود.

«فرح بخش» همچنین گفت: از زمانی که تنظیم اکران فیلم‌ها از بخش دولتی به بخش‌خصوصی واگذار شد، اکران نوروزی فیلم‌ها متنوع و پرمخاطب شده و این قضیه را استقبال بالای مردم و رضایت مردم از فیلم‌های اکران نوروز در ۸، ۹ سال اخیر، ثابت می‌کند.

در این راستا، برخی شنیده‌ها از احتمال نمایش قطعی فیلم‌هایی چون اخراجی‌ها (مسعود ده‌نمکی)، سنگ‌ کاغذ قیچی (سعید سهیلی)، شب‌بخیر فرمانده (انسیه شاه‌حسینی) و پارک وی (فریدون جیرانی) در نوروز ۸۶ حکایت می‌کند.

از طرفی، در حالی که «سنتوری» (داریوش مهرجویی) یکی از جدی‌ترین فیلم‌هایی است که بحث نمایش آن در نوروز ۸۶ مطرح است و حتی «مصطفی شایسته» در گفت‌وگویی، روی احتمال نمایش این فیلم یا فیلم «رییس» (مسعود کیمیایی) در نوروز ۸۶ تاکید کرده است؛ یک منبع آگاه، از احتمال عدم نمایش فیلم «سنتوری» در نوروز ۸۶ خبر داد. وی گفت: به دلیل قوانین جدید اکران، هنوز نمایش این فیلم و برخی دیگر از فیلم‌هایی که صحبت‌ از نمایش آنها در نوروز ۸۶ در جریان است، قطعی نشده است چرا که مدتی است که این بحث مطرح شده که فیلم‌هایی به اکران عمومی می‌رسند که حداقل یک ماه از دریافت پروانه نمایش آنها گذشته باشد اما «سنتوری» و برخی فیلم‌های دیگر، هنوز پروانه نمایش نگرفته‌اند، با این حال بسیاری از سینمادارها متقاضی اکران این فیلم‌ها هستند.