برگمن، ایبسن و پسیانی در تئاتر شهر

علیرضا تهرانی- به‌عقیده برخی از هنرمندان تئاتر، بعد از جشنواره تئاتر فجر و تا قبل از عید نوروز، تئاتر با زمان مناسبی برای اجرای نمایش‌ها روبه‌رو نیست. اما با این حال و در حال حاضر ۷ نمایش در مجموعه تئاترشهر و یک نمایش در خانه نمایش اداره تئاتر در حال اجرای عمومی است که به معرفی آنها خواهیم پرداخت. و اینک یحیی

سیاوش طهمورث کارگردان و بازیگر اصلی این نمایش است. هفته گذشته این کارگردان درباره «و اینک یحیی»، مصاحبه‌ای مفصل انجام دادیم و به این نمایش به طور کامل پرداختیم. از ویژگی‌های این نمایش می‌توان به حضور رسول نجفیان و خواندن آوازی در انتهای این نمایش اشاره کرد. این نمایش به حواشی زندگی یک پرده‌خوان و کشمکش او درباره فروش پرده نقالی خود می‌پردازد. سالن اصلی تئاترشهر راس ساعت ۱۹:۳۰ میزبان این نمایش است.

بدرود امپراطور

علی پویان کارگردان و جهانگیر الماسی، بازیگر، بعد از سال‌ها دوری با برداشتی از متن «جان گابریل بورکمن» نوشته «هنریک ایبسن» به سالن چهارسو بازگشته‌اند. این نمایش با غالبی کاملا کلاسیک از نظر دکور، میزانسن، لباس و حتی بازی‌ها در ساعت ۱۹ در این سالن به صحنه می‌رود. این نمایش به شخصیت جان گابریل بورکمن می‌پردازد که در اندیشه روشنایی بخشیدن به جهانی است که آن را تیره و تار می‌بیند. او تنهاست و در اندیشه‌اش سقوط می‌کند. در امپراطوری وی همه چیز کند، سرد و مایوس‌کننده اتفاق می‌افتد. در این نمایش بازیگرانی چون، ژیلا سهرابی، نسیم ادبی، علی گوهری و ... به ایفای نقش می‌پردازند. صحنه این نمایش نیز توسط مجید میرفخرایی طراحی شده است.

شب‌نشینی باشکوه آقاجون

حسین فرخی زندگی پشت پرده آقازاده‌ها را در سالن قشقایی به دید عموم گذاشته است! این نمایش به زندگی چهار رانت‌خوار و زدوبندهای اقتصادی ، مناسبات اخلاقی، اجتماعی و سیاسی آنان می‌پردازد. حال اگر درباره زندگی خصوصی آقازاده‌ها کنجکاو شده‌اید راس ساعت ۳۰/۱۷ سری به این تالار بزنید. ناصر عرفانیان، مجید جعفری، حسین رجایی‌دوست، نورالدین جوادیان، پگاه فردی و ... ایفای نقش می‌کنند.

منظومه بی‌مور ملکه

نمایشی با سه اپیزود و داستان‌هایی متفاوت با حضور بازیگران چون الهام پاوه‌نژاد، علی بی‌غم، آشا محرابی، محمد حاتمی و با صدای بهزاد فراهانی، فرهاد آئیش، بهروز بقائی، احمد آقالو، کاظم بلوچی و احمد مهرانفر. ناصح کامکاری کارگردان این نمایش از طراحان صحنه با سابقه تئاتر است. ابراز نظر و عقیده در مورد موفق یا ضعیف بودن این نمایش را به عهده منتقدان می‌گذاریم، اما شاید بتوان گفت در مورد طراحی صحنه انتظارات بیشتری از این کارگردان وجود داشت. به هر حال در ساعت ۳۰/۱۹ و در سالن قشقایی می‌توانید به دیدن این نمایش بنشینند.

حیات خلوت

و حالا بعد از دیدن اجراهایی چون «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» و «جنایت و مکافات» می‌توان با اطمینان خاطر به دیدن نمایشی خوب از چیستا یثربی بنشینیم.

این نمایش مشتمل از پنج اپیزود است که با رویکردی اجتماعی و طنز تلخ قصد مطرح کردن معضلات روابط انسان‌ها را در جامعه امروز ایران دارد. این پنج اپیزود به هم مرتبط هستند و همه اتفاقات میان یک سلام و خداحافظی رخ می‌دهد و آنان به درک جدیدی از زندگی خود می‌رسند. سیما تیرانداز، محمد حاتمی، مینو زاهدی و حسین کشفی اصل بازیگران این نمایش هستند. «حیات فلوت» همه روزه در ساعت ۱۸بعدازظهر در سالن سایه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

نور زمستانی

نمایش «نورزمستانی» بازخوانی سعید شاپوری از فیلمی به همین نام به کارگردانی اینگمار بر گمان است که همه روزه و در ساعت ۲۰ در سالن سایه اجرا می‌شود. در خلاصه این نمایش آمده: «کشیشی به نام توماس هنگامی که در ایمان خود دچار شک می‌شود، در ارتباطش با زنی به اسم مارتا نیز دچار مشکل می‌شود. همزمان با این اتفاق مردی به نام یوناس که دچار افسردگی بوده و به فکر خودش است و به توماس مراجعه می‌کند تا مشکلش را حل کند و...».

شبنم مقدمی، فرزین صابونی، پونه عبدالکریم، داریوش فائزی، علیرضا محمدی و غلامرضا شهبازی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

زخمه بر رمل

آتیلا پسیانی این نمایش را برای همایش آیین‌های عاشورایی آماده کرد. نکته جالب در این نمایش موضوع عاشورا در قالب فضای نمایش پسیانی است. او که در حوزه تئاتر تجربی نمایش به صحنه می‌برد. این اثر به تاثیرات یک واقعه به شکل نماهای مجزا و انتزاعی می‌پردازد که به گفته کارگردان در غالب ۲۸عاشقانه به تصویر کشیده می‌شود. زخمه بر رمل ساعت ۲۰ در کارگاه نمایش به صحنه می‌رود. آتیلا پسیانی به همراه همسرش فاطمه نقوی در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

مسافران

سیروس همتی با این نمایش جایزه‌های زیادی را به خود و گروهش در همایش آیین‌های عاشورایی تعلق دارد. این نمایش دربردارنده سه داستان متفاوت از آدم‌هایی است که راهی کربلا می‌شوند. در این مسیر اتفاقات گوناگونی برای آنها رخ می‌دهد. این نمایش با حضور بازیگرانی چون یعقوب صباحی، علی یعقوب‌زاده، بهار کریم‌زاده، وحید آقاپور، عصمت رضاپور، هومن فدادوست، رسول نقوی و... راس ساعت ۱۸ و در خانه نمایش اداره تئاتر به صحنه می‌رود.