هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های صنایع و معادن و کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده ۷ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۳۸۳، اساسنامه شرکت مادر تخصصی قطار شهری کشور را تصویب کرد. به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، بر اساس این اساسنامه شرکت مرکز تحقیقات ‌و آزمایش و آلایندگی خودرو ایران با شرکت مرکز پژوهش و مهندسی جوش ایران ادغام و نام آن به شرکت مادر تخصصی قطار شهری کشور اصلاح می‌شود.

هدف شرکت یاد شده، ایجاد توسعه،‌ تسریع، ‌حمایت و پشتیبانی در اجرا و تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های صنایع حمل و نقل ریلی، ‌ایجاد وحدت رویه، ‌کاهش هزینه‌های اجرا و بومی کردن صنعت ساخت تجهیزات ثابت و متحرک مرتبط با قطار شهری به عنوان مجری طرح‌قطار شهری کشور و همچنین انجام خدمات مدیریت طرح در زمینه‌های مذکور است.

همچنین شرکت قطار شهری کشور که در قالب شرکت مادر تخصصی قطار شهری کشور ساماندهی شده است، دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده و وابسته به وزارت کشور است و دارای شرکت‌های عملیاتی (نسل دوم) می‌باشد که طبق مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط به شرکت‌های دولتی اداره خواهد شد.

بر اساس این مصوبه مدت شرکت نامحدود و مرکز اصلی آن در تهران است، شرکت می‌تواند برای اجرای وظایف مقرر در این اساسنامه در داخل کشور با تصویب مجمع عمومی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط شعب یا نمایندگی‌هایی تاسیس کند. سرمایه شرکت مبلغ یک هزار میلیارد ریال منقسم به یک میلیارد سهم یک هزار ریالی است و کلیه سهام آن متعلق به دولت است.

این اساسنامه فعالیت و وظایف شرکت مذکور را انجام مطالعات امکان سنجی برای ایجاد و توسعه صنایع حمل و نقل ریلی، تهیه طرح‌های اجرایی متناسب با نیاز‌های حمل و نقل ریلی و ایجاد سیستم‌های جامع ترافیک و حمل و نقل ریلی در شهرها‌ی بزرگ و اعمال نظارت در اجرای این گونه طرح‌ها، تهیه و تدوین ضوابط و معیار‌ها برای یکسان‌سازی اهداف مرتبط با وظایف شرکت و تاسیس شرکت‌های مورد نیاز برای قطار شهری کل کشور و برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ارتقا سطح علمی و دانش فنی مرتبط با اهداف شرکت ذکر می‌کند.