آمریکا می‌داند ایران به دنبال سلاح اتمی نیست
عکس: Leader.ir
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز چهارشنبه در دیدار آقای بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و هیات همراه، با اشاره به سابقه تمدن و فرهنگ ایرانی خاطرنشان کردند: با توجه به جایگاه مهم و برتر ملت ایران در مسائل فرهنگی و تمدنی، جمهوری اسلامی ایران زمینه بسیار خوبی برای گسترش فرهنگ و تمدن انسانی برخاسته از اسلام دارد.

ایشان در ادامه با اشاره به نگرانی‌های مشترک بشریت از جمله موضوع خلع سلاح اتمی، تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران بر موضع «خاورمیانه عاری از سلاح اتمی» اصرار دارد و سازمان ملل متحد باید درخصوص رفع نگرانی‌های موجود در زمینه سلاح اتمی، تلاش جدی انجام دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تجهیز رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی از جانب آمریکا و برخی قدرت‌های دیگر، خاطرنشان کردند: این موضوع، خطر بزرگی برای منطقه است و از سازمان ملل متحد انتظار است که در این خصوص اقدامی انجام دهد.
ایشان افزودند: متاسفانه ترکیب سازمان ملل متحد معیوب است و زورگوترین قدرت‌های دنیا، که دارای سلاح اتمی و سابقه استفاده از آن نیز هستند بر شورای امنیت مسلط شده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان دبیرکل سازمان ملل درباره سوریه و درخواست از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل این بحران، افزودند: مساله سوریه، مساله بسیار تلخی است که نتیجه آن، قربانی شدن مردم بی‌گناه این کشور است. رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران براساس اعتقادات و آموزه‌های دینی خود، آماده هرگونه تلاش برای حل بحران سوریه است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اما حل بحران سوریه یک شرط طبیعی دارد که عبارت است از جلوگیری از ارسال سلاح به گروه‌های بی‌مسوولیت داخل سوریه.
ایشان وضعیت کنونی سوریه را نتیجه ارسال سیل گونه سلاح از بیشتر مرزهای سوریه به داخل این کشور و برای گروه‌های مخالف، دانستند و افزودند: وجود سلاح در دست دولت سوریه طبیعی است زیرا دولت سوریه مانند هر دولتی، ارتش دارد. رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: حقیقت تلخ در مورد سوریه این است که مجموعه‌ای از دولت‌ها، گروه‌های مخالف دولت سوریه را به جنگی نیابتی از طرف خودشان با دولت سوریه وادار کرده‌اند و این جنگ نیابتی، واقعیت امروز بحران سوریه است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: همین دولت‌هایی که جنگ نیابتی را در سوریه به راه انداخته اند، مانع از اجرای طرح آقای کوفی عنان نیز شدند و نگذاشتند این طرح به نتیجه برسد. ایشان افزودند: تا زمانی‌که این نقشه بسیار خطرناک از طرف برخی دولت‌ها، ‌در سوریه ادامه داشته باشد، وضعیت سوریه تغییری نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به صحبت‌های دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد موضوع هسته‌ای ایران اشاره کردند و افزودند: آمریکایی‌ها اطلاع کامل دارند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و فقط به دنبال بهانه‌جویی هستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به همکاری‌های وسیع ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کردند: آژانس براساس مقررات خود، موظف است از لحاظ علمی و فنی به جمهوری اسلامی ایران کمک کند؛ اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نه‌تنها این کار را نکرده بلکه دائما کارشکنی می‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اعتراف غربی‌ها مبنی بر تلاش برای ایجاد خرابکاری اینترنتی و فنی از طریق برخی بدافزارها از جمله استاکس نت، ‌افزودند: چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص موضع گیری نکرد؟ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به تهدید هسته‌ای ایران از جانب مقام درجه اول دولت آمریکا، ‌به آقای بان کی مون گفتند: توقع این بود که سازمان ملل سریعا با این تهدید مقابله کند.
ایشان با تاکید مجدد درخصوص موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «ممنوعیت ساخت و به‌کارگیری سلاح اتمی» افزودند: این موضع براساس اعتقادات دینی و نه برای خوش‌آمد آمریکا و کشورهای غربی است. رهبر انقلاب اسلامی سخنان خود را با یک اندرز خیرخواهانه به دبیرکل سازمان ملل پایان دادند و گفتند: در مورد موضوع «خلع سلاح اتمی» ملاحظه هیچ قدرتی را نکنید و از فرصتی که اکنون برای شما فراهم شده است، به درستی استفاده کنید.
ابراز نگرانی بان کی مون از موضوع هسته‌ای ایران
در این دیدار آقای بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن تبریک ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد، به نقش و جایگاه بسیار مهم و تاثیرگذار ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: درخصوص سوریه من به عنوان دبیرکل سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کنم که با استفاده از نفوذ و قدرت خود،‌ زمینه حل بحران سوریه را فراهم کند.آقای بان کی مون افزود: ما معتقدیم که باید ارسال سلاح به دولت سوریه و گروه‌های مخالف آن متوقف شود.
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با اظهار نگرانی از موضوع هسته‌ای ایران، ‌خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 شد.
دیدار با نخست‌وزیر سوریه
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه هم در دیدار نخست‌وزیر سوریه و هیات همراه، عامل اصلی و پشت پرده قضایای دردآور سوریه را آمریکا و رژیم صهیونیستی دانستند و تاکید کردند: جنبش عدم تعهد قطعا بیش از آمریکا، ناتو و برخی کشورهای اروپایی، حق ورود سیاسی به مسائل سوریه را دارد.ایشان ادامه وضعیت کنونی سوریه و کشتار مردم این کشور را غیرقابل قبول خواندند و افزودند: مقصر اصلی در قضایای سوریه کسانی هستند که زمینه ارسال سیل گونه سلاح به داخل سوریه و حمایت مالی از گروه‌های بی‌مسوولیت را به‌وجود آورده اند.رهبر انقلاب اسلامی، ‌دادن سلاح به گروه‌های مخالف در هر کشوری و حمایت مالی و تبلیغاتی از آنها را زمینه‌ساز به‌وجود آمدن شرایطی همچون سوریه دانستند و تاکید کردند: اگر امروز به مخالفان سیاست‌های دولت‌های اروپایی نیز که اقدام به برپایی تظاهرات می‌کنند، پول و سلاح داده شود، قطعا وضعیت کنونی سوریه در این کشورها نیز به‌وجود خواهد آمد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه دولت سوریه، در قضایای کنونی مورد ظلم واقع شده است، افزودند: دولت سوریه باید ضمن گرفتن هرگونه بهانه از مخالفان و بهانه‌جویان و ادامه اصلاحات سیاسی، واقعیت شرایط و پشت پرده توطئه در سوریه را برای افکار عمومی ملت‌های عرب تشریح و افشاء کند.
دیدار با نخست‌وزیر عراق
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی همچنین در دیدار آقای نوری مالکی نخست‌وزیر عراق و هیات همراه نیز با اشاره به مسائل منطقه از جمله اوضاع سوریه و بحرین تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد و عراق به‌عنوان رییس اتحادیه عرب،‌ می‌توانند از ظرفیت این نهادها برای تاثیرگذاری جدی و صحیح در مسائل منطقه‌ای استفاده و نقش ایفا کنند.
ایشان افزودند:‌ جنبش غیرمتعهدها باید با ورود سیاسی در موضوع سوریه، ابتکار عمل را به دست گیرد و به وضعیت کنونی پایان دهد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان برای القای جنگ شیعه و سنی در سوریه، خاطرنشان کردند: واقعیت قضایای سوریه، یک جنگ نیابتی با دولت سوریه از طرف برخی دولت‌ها به سردمداری آمریکا و برخی قدرت‌های دیگر و با هدف تامین منافع رژیم صهیونیستی و ضربه زدن به مقاومت در منطقه است.
حضرت آیت‌الله خامنه ای افزودند: در این میان، مردم سوریه، وجه المصالحه و قربانی این توطئه شده اند که این وضعیت باید هرچه زودتر متوقف شود.
ایشان همچنین با اشاره به مسائل عراق، تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت و اقتدار عراق را به نفع خود می‌داند و معتقد است که روابط دو کشور می‌تواند یک الگو و نمونه در منطقه باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از همکاری و اتحاد گروه‌های داخلی عراق افزودند: کشورهای منطقه و همچنین همه گروه‌ها و جریان‌های داخل عراق باید بدانند که آمریکایی‌ها شریک قابل اطمینانی نیستند و هر زمانی که لازم بدانند، قطعا تمام قول و قرارهای خود را زیرپا خواهند گذاشت و خیانت خواهند کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: تنها دولتی که آمریکا برای آن شریک قابل اطمینانی است، رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی است.
دیدار با رییس‌جمهور لبنان
رهبر انقلاب اسلامی عصر روز پنج‌شنبه نیز در دیدار رییس‌جمهور لبنان، این کشور را، دارای اهمیت و حساسیت ویژه در منطقه خواندند و افزودند: برخی بیگانگان سعی می‌کنند مشکلات بعضی کشورهای منطقه را به لبنان سرایت دهند که همکاری و همدلی گروه‌ها و طوایف لبنانی و تکیه بر ارزش مهم مقاومت می‌توانند این تحرکات را ناکام بگذارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، لبنان را کشوری مهم و حساس در منطقه دانستند و افزودند: رهبران و شخصیت‌های لبنانی توانسته‌اند تجربه خوبی از خود نشان دهند و با پایداری در برابر اختلاف افکنی مذهبی و طائفه‌ای و حمایت از مقاومت، بسیاری از مشکلات را حل کنند.
ایشان گفت‌وگوهای میهنی در لبنان را سیاست صحیحی برشمردند و افزودند: برخی در داخل و خارج لبنان، نقشه‌هایی در سر می‌پرورانند اما شما، نخست‌وزیر و رییس مجلس مسائل را به‌خوبی اداره می‌کنید که این هم جهتی را باید حفظ کرد.
ایشان با تاکید بر مخالفت با هرگونه دخالت خارجی در سوریه افزودند: تنها راه‌حل مساله سوریه، جلوگیری از ارسال سلاح برای گروه‌های بی‌مسوولیت است.
دیدار با نخست‌وزیر هند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین عصر روز چهارشنبه در دیدار آقای مان موهان سینگ نخست‌وزیر هند و هیات همراه، با اشاره به سابقه ارتباطات فرهنگی، عاطفی، تمدنی و تاریخی دو ملت ایران و هند، تاکید کردند: ملت ایران همواره نگاه مثبتی به هند داشته‌اند و همه این موارد زمینه بسیار مناسبی برای گسترش بیش از پیش روابط دو کشور است.
ایشان هند را یک قدرت مهم و بزرگ و دارای پیشرفت‌های علمی و اقتصادی خوب خواندند و افزودند: ملت ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بخصوص در سال‌های اخیر کارهای فراوانی در عرصه‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی انجام داده که شاید در طول چند قرن گذشته سابقه نداشته است.
رهبر انقلاب اسلامی زمینه‌های تعمیق همکاری‌های همه جانبه هند و ایران را مهیا دانستند و تاکید کردند: همکاری‌های دو کشور بویژه در عرصه‌های تجاری و زیربنایی، می‌تواند همکاری اطمینان بخشی باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه نمی‌توان به همکاری شرکای بین‌المللی اعتماد کرد، خاطرنشان کردند: یکی از این شرکای بین‌المللی غیرقابل اطمینان، آمریکا است که فقط برای یک دولت، شریک قابل‌اطمینانی است و آن دولت هم، دولت صهیونیستی است.
ایشان همچنین درخصوص مسائل منطقه از جمله سوریه و افغانستان، موضع ایران و هند را همسو دانستند و تاکید کردند: دو کشور می‌توانند همکاری‌های خود را در زمینه مسائل منطقه‌ای گسترش دهند.
رهبر انقلاب اسلامی ثبات، استقلال و اقتدار هند را برای جمهوری اسلامی ایران مهم دانستند و اظهار امیدواری کردند: ایران در دوره سه ساله ریاست خود بر جنبش عدم تعهد، بتواند با همکاری هند، زمینه‌ساز نقش آفرینی این جنبش در مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای شود.
دیدار با رییس‌جمهور پاکستان
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رییس‌جمهور پاکستان نیز، تروریسم را موجود مزاحم تحمیل شده از جانب غرب به ملت‌های منطقه دانستند و خاطرنشان کردند: آمریکا و قدرت‌های غربی هرجا پا بگذارند شر و فساد و ناامنی به همراه می‌آورند.
ایشان،‌ همگرایی کشورهای اسلامی و استفاده از ظرفیت جنبش عدم تعهد را، برای مقابله با تروریسم ضروری خواندند و افزودند: باید همه در مقابل زورگویی‌ها و تحمیلات قدرت‌های بزرگ احساس مسوولیت کنیم و در مقابل آن بایستیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری احساس و نگاه مثبت ایرانیان به ملت مسلمان، مومن، صمیمی و با فرهنگ پاکستان افزودند: امیدواریم با یاری خداوند مشکلات تحمیل شده به پاکستان پایان یابد.
دیدار با رییس اتحادیه آفریقا
آقای یایی بونی رییس‌جمهور بنین و رییس دوره‌ای اتحادیه آفریقا نیز از جمله مقامات کشورهای مختلفی بود که عصر روز جمعه با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد. رهبر انقلاب اسلامی بعد از سخنان رییس‌جمهور بنین با تجلیل از روحیه نشاط،‌ امید و اعتماد به نفس و تحلیل صحیح آقای یایی بونی از شرایط جهانی و مشکلات آن، گفتند: جمهوری اسلامی ایران همواره برای هر شخص و ملتی که دارای چنین روحیاتی باشند، احترام فراوان قائل است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه به قاره آفریقا را از چارچوب‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمردند و افزودند: ما قاره آفریقا را به دلیل فرهنگ‌های عمیق و کهن آن، بسیار مهم می‌دانیم.
ایشان با اشاره به استعمار قاره آفریقا به‌وسیله قدرت‌های غربی و خسارات و صدمات ناشی از این استعمار در کشورهای آفریقایی، خاطرنشان کردند: تنها راه رهایی از سلطه استعمارگران، بازیابی هویت اصلی خود و تکیه بر نیروی ذاتی درونی است.
رهبر انقلاب اسلامی، همکاری و همبستگی کشورهای مستقل را ضروری خواندند و بر لزوم هوشیاری در قبال دشمنان این وحدت و هماهنگی، تاکید کردند.
دیدار با رییس‌جمهور سودان
آقای عمرالبشیر رییس‌جمهور سودان از دیگر مقاماتی بود که عصر روز جمعه با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار بر لزوم تحرک بیشتر کشورهای اسلامی و منطقه در مسائل مهم تاکید کردند و افزودند: جنبش عدم تعهد ظرفیت خوبی است تا کشورهای اسلامی و مستقل، توانایی‌ها و تاثیرگذاری و ابتکار عمل در مسائل منطقه از جمله فلسطین و سوریه را به دست گیرند. ایشان لزوم هوشیاری در قبال طراحی‌های بدخواهان ملت‌های اسلامی را نیز یادآور شدند و تاکید کردند: باید مراقب بود در شناخت و تحلیل اوضاع دچار اشتباه نشویم.
دیدار با رییس مجلس الجزایر
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر روز جمعه همچنین در دیدار آقای عبدالقادر بن صالح، رییس مجلس الجزایر، با تجلیل از سابقه انقلابی و مجاهدت ضداستعماری مردم الجزایر گفتند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت الجزایر همواره یک شریک خوب و در جبهه مقاومت بوده است.
ایشان با تاکید بر اینکه الجزایر می‌تواند نقش تاثیرگذارتری در جنبش عدم تعهد ایفا کند، خاطرنشان کردند: ظرفیت‌های زیادی برای گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و الجزایر وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها را به مرحله عمل رساند.
دیدار با رییس‌جمهور سریلانکا
رهبر انقلاب اسلامی عصر روز جمعه در دیدار رییس‌جمهور سریلانکا نیز، وحدت کشورهای دوست را موجب تقویت جایگاه، افزایش قدرت و تامین منافع ملی آنها خواندند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به القائات سیاسی و رسانه‌ای قدرت‌های سلطه گر افزودند: آنها سعی می‌کنند خود را شکست‌ناپذیر جلوه دهند، اما تجربیات ایران و سریلانکا نشان می‌دهد ایستادگی در مقابل استعمار و سلطه طلبان امکان‌پذیر است.
ایشان، حمایت سریلانکا از ملت فلسطین و احترام به حقوق مسلمانان در سریلانکا را از اقدامات قابل‌توجه این کشور برشمردند و از علاقه مندی و تاکید رییس‌جمهور سریلانکا برای گسترش روابط استقبال کردند.
دیدار با معاون اول رییس‌جمهور اندونزی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار آقای بودیانو معاون رییس‌جمهور اندونزی و هیات همراه هم، با اشاره به آرمان‌های اصلی جنبش عدم تعهد و ظرفیت‌ها و امکانات بسیار بالای کشورهای عضو این جنبش تاکید کردند: هدف اصلی بنیانگذاران جنبش عدم‌تعهد، تشکیل یک نهاد تشریفاتی نبوده است، بلکه آنها به دنبال یک جنبش تاثیرگذار و زنده بودند و باید این هدف اکنون احیا شود. ایشان افزودند: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از جمله کشورهایی همچون اندونزی که از بنیانگذاران آن می‌باشند، باید با همکاری یکدیگر و بالفعل کردن ظرفیت‌ها، در مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای حضور تاثیرگذار و نقش‌آفرینی داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی استفاده از تجربیات و پیشرفت‌های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را یکی دیگر از زمینه‌های قابل اجرا در جنبش دانستند و خاطرنشان کردند: البته پیشرفت‌های کشورهای مستقل و اسلامی دشمنانی دارد که باید مراقب نقشه‌ها و توطئه‌های آنها بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایجاد اختلاف و درگیری مذهبی بویژه میان شیعه و سنی را یکی از توطئه‌های خطرناک خواندند و افزودند: اینگونه اقدامات با حمایت برخی قدرت‌ها و به‌وسیله عناصری مزدور انجام می‌شود و نمونه‌های آن اکنون در افغانستان و پاکستان است.
ایشان خاطرنشان کردند: القاعده و طالبان با حمایت هم‌پیمانان آمریکا در منطقه به‌وجود آمدند و آمریکا نیز به بهانه مقابله با آنها، کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان را بمباران می‌کند، ولی هدف اصلی، سلطه بر این کشورها است. رهبر انقلاب اسلامی با هشدار درخصوص مراقبت از وقوع توطئه خطرناک جنگ قومی و مذهبی در اندونزی، مصر و لیبی بر لزوم همکاری بیش از پیش کشورهای اسلامی تاکید کردند.
دیدار با نخست‌وزیر بنگلادش
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز جمعه نیز در دیدار با خانم شیخ حسینه‌واجد نخست‌وزیر بنگلادش و هیات همراه، با اشاره به سابقه فرهنگی و کهن ایران و بنگلادش و رایج بودن زبان فارسی در گذشته دور در بنگلادش، تاکید کردند: ارتباطات عمیق فرهنگی، زمینه بسیار مناسبی برای همکاری‌های سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی و اجتماعی است.
ایشان با اشاره به جایگاه تاثیرگذار بنگلادش در سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش عدم تعهد و گروه D۸، افزودند: همکاری‌های کشورهای اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر، قطعا در جهت منافع ملت‌های مسلمان و قدرت روزافزون آنها خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی تنها راه مقابله با سیاست‌های قدرت‌های زورگو را نزدیکی و همکاری کشورهای مستقل و اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: ‌اگر این اتحاد و همکاری به‌صورت جدی وجود داشت، اکنون نباید شاهد مسائل تاسف‌بار در سوریه و بحرین می‌بودیم.
دیدار با رییس‌جمهور تاجیکستان
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین عصر روز پنج‌شنبه در دیدار با رییس‌جمهور تاجیکستان، زبان و فرهنگ ریشه‌دار، عمیق و مشترک ملت‌های منطقه را زمینه مساعدی برای گسترش و تعمیق مناسبات دو و چندجانبه و ساختن آینده‌ای بهتر دانستند.
ایشان با استقبال از گسترش روابط در زمینه‌های مختلف خاطرنشان کردند: تکریم سنت‌ها، عقاید و آداب مردم، باعث جذب حمایت مستحکم آنها می‌شود و هر دولتی با اتکای به این حمایت، می‌تواند در مقابل عوامل مزاحم خارجی، پایداری کند.
دیدار با رییس‌جمهور ترکمنستان
رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز پنج‌شنبه همچنین در دیدار رییس‌جمهور ترکمنستان، «دوستی و همکاری» را سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگان خواندند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استقبال از گسترش مناسبات افزودند: ظرفیت‌های متنوع و گسترده دو کشور، مسیر گسترش همکاری‌ها را هموار کرده است.
رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های ترکمنستان افزودند: منافع مشترک در مسائل مختلف از جمله دریای خزر می‌تواند مبنای توسعه هرچه بیشتر روابط قرار گیرد.
دیدار با رییس‌جمهور زیمبابوه
رییس‌جمهور زیمبابوه اعلام کرد: ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد، خبر بسیار خوبی است که به ۴ دلیل باعث امیدواری کشورهای عدالتخواه، آزادی خواه و استقلال طلب شده است. آقای موگابه که عصر روز پنج‌شنبه به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفته بود، سخنرانی ایشان در جلسه افتتاحیه را، عالی، آموزنده دارای نکات فلسفی عمیق و تحرک آفرین خواند و گفت: ما بسیار خوشحالیم که ریاست جنبش به کشوری سپرده شده که کارنامه درخشانی در مبارزه با قدرت‌های استکباری غرب دارد. رهبر انقلاب اسلامی پس از شنیدن سخنان رییس‌جمهور زیمبابوه با تجلیل از استمرار روحیه انقلابی ایشان خاطرنشان کردند: حدود ۲۵ سال قبل که در اجلاس عدم تعهد در هراره شرکت کرده بودم شما با همین روحیه انقلابی، تاکید کردید بقیه اعضای جنبش عدم تعهد فقط حرف می‌زنند و تنها جمهوری اسلامی ایران است که عمل می‌کند و اکنون فرصتی است تا با همکاری یکدیگر، همه اعضای جنبش را به اقدام عملی دعوت و هدایت کنیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با استقبال از توسعه مناسبات خاطرنشان کردند: ما قدرت واقعی را در تقویت اراده ملی و پیشرفت‌های علمی - اجتماعی می‌دانیم نه سلاح اتمی.
دیدار با رییس مجمع عالی جمهوری خلق کره‌شمالی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین صبح روز شنبه در دیدار آقای کیم یونگ نام رییس مجمع عالی جمهوری خلق کره شمالی با اشاره به مواضع همسان ایران و کره شمالی در بسیاری از زمینه‌ها تاکید کردند: باید در مسیر حرکت به سمت اهداف بلند، جدی بود و فشارها، تحریم‌ها و تهدیدها خللی در عزم‌ها به‌وجود نیاورد.
ایشان افزودند: جمهوری اسلامی ایران در مسیر حرکت به سمت اهداف والای خود، کاملا مصمم است.
رهبر انقلاب اسلامی ظرفیت‌های گسترش روابط دو کشور را زیاد دانستند و خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران و کره‌شمالی دشمنان مشترکی دارند زیرا قدرت‌های استکباری، دولت‌های مستقل را برنمی‌تابند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به سفر خود در زمان ریاست جمهوری به کره شمالی، از شخصیت آقای کیم ایل سونگ رهبر فقید این کشور تجلیل کردند.
دیدار با رییس‌جمهور گینه بیسائو
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درهمین روز در دیدار آقای سریفو ناماژو رییس‌جمهور گینه بیسائو، جنبش عدم‌تعهد را ظرفیت بسیار خوبی برای انواع همکاری‌های میان اعضا دانستند و گفتند: اگر اعضای این جنبش، همکاری‌های گسترده‌ای را در چارچوب جنبش عدم‌تعهد تدوین کنند، تلاش قدرت‌های زورگو برای تحریم و فشار بر کشورهای مستقل از بین خواهد رفت.
ایشان با تاکید بر اینکه لازمه همکاری‌های گسترده در چارچوب جنبش عدم تعهد، ایجاد سازوکارهای اجرایی قوی است، افزودند: قدرت‌های سلطه گر تلاش دارند تا این‌گونه القا کنند که هرگونه ایستادگی در برابر آنها غیرممکن است، اما اعضای جنبش عدم تعهد می‌توانند خلاف این القائات را اثبات کنند.
دیدار با رییس‌جمهور مغولستان
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز شنبه همچنین در دیدار آقای البگد رج قساخیا رییس‌جمهور مغولستان، به اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و مغولستان از جمله آثار تاریخی و علمی مربوط به دوران حاکمیت مغول‌ها در ایران اشاره کردند و افزودند: روابط ایران و مغولستان با چنین پیشینه تاریخی، باید بیش از پیش گسترش یابد.
ایشان ظرفیت‌ها و توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران را بسیار بالا خواندند و تاکید کردند: دو کشور می‌توانند همکاری‌های متنوعی در زمینه‌های اقتصادی - سیاسی - فرهنگی - دانشگاهی و بین‌المللی داشته باشند.
در این دیدار رییس‌جمهور مغولستان، اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور را زمینه مساعدی برای گسترش روابط دو کشور دانست و گفت: مغولستان تمایل بسیاری برای روابط گسترده با جمهوری اسلامی ایران از جمله امور اقتصادی، زیربنایی، سیاسی و مبادله استاد و دانشجو دارد.
دیدار مقام ارشد کره شمالی با رهبر معظم انقلاب