دنیای اقتصاد- در ادامه تلاش های دیپلماتیک ایران برای حل مساله سوریه، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سفر به دمشق، با بشار اسد رییس‌جمهور، فاروق الشرع معاون رییس‌جمهور، محمد جهاداللحام رییس‌مجلس و ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه دیدار کرد. علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه نیز روز گذشته در تهران میزبان علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه بود که از مدت‌ها قبل وعده سفرش به تهران داده شده بود. وی در این دیدار مجددا بر آمادگی کشورمان برای میزبانی از مخالفان دولت سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل مسائل و مشکلات منطقه بر مواضع کشورمان در بازگشت ثبات به سوریه از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز تاکید کرد.

صالحی با یادآوری طرح شش ماده‌ای کوفی عنان و اصول بیانیه نشست تهران در موضوع سوریه و با بیان این نکته که مشکل این کشور تنها از طریق گفت‌وگو قابل حل است، ضرورت توقف خشونت‌ها، شکل‌گیری مکانیسم پاسخ به مطالبات مردم، ایجاد فرآیند گفت‌وگو بین نظام و احزاب و جریان‌های سیاسی، کمک به فرآیند مشارکت سیاسی همه گروه‌ها و احزاب، کمک به گفت‌وگوی ملی برای رسیدن به آشتی ملی را راه‌های رسیدن به ثبات و آرامشی پایدار در سوریه خواند و مجددا بر آمادگی کشورمان برای میزبانی از مخالفان دولت سوریه برای نیل به این مهم تاکید کرد.

علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه نیز در این دیدار با تشکر از مواضع و مساعدت‌های کشورمان جهت بازگشت آرامش پایدار به سوریه با بیان اینکه همه مسائل سوریه از طریق مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو و مشارکت در روند سیاسی قابل حل است اظهار کرد: طرح‌های سیاسی پیشنهاد شده برای حل مشکل سوریه باید دربرگیرنده توقف کامل خشونت‌ها، رد هرگونه مداخله خارجی و ارسال سلاح و اعزام نیروی خارجی به داخل سوریه باشد.

علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه عصر یکشنبه نیز با سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مذاکرات بروجردی در دمشق

اما بروجردی که در راس هیاتی برای دیدار دور روزه به دمشق سفر کرده بود دیروز در دیدارهای خود با مقامات سوریه گفت که «امنیت سوریه را امنیت خود می‌‌دانیم و بر این اساس در کنار برادران سوری خواهیم بود و به حمایت‌های خود از دولت و ملت سوریه ادامه می‌دهیم.»

سفر روز گذشته علاءالدین بروجردی کمتر از یک ماه بعد از آخرین دیدار یک مقام ارشد ایرانی به دمشق انجام شده است. سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه مردادماه جاری، در پی یافتن راه‌حلی جدید برای بحران سوریه در یک سفر منطقه‌ای به بیروت، دمشق و بغداد سفر کرد.

تحولات تازه اما در حالی به وقوع پیوست که وائل نادرالحلقی، نخست وزیر سوریه نیز به نیابت از بشار اسد رییس‌جمهور این کشور، برای شرکت در این اجلاس به تهران آمد.

ادامه حمایت ایران از دولت و ملت سوریه

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جریان سفر خود به دمشق، در دیدار با محمد جهاداللحام رییس مجلس سوریه با اشاره به نقش اساسی سوریه در محور مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های خود از دولت و ملت سوریه ادامه می‌دهد. ولید المعلم نیز در دیدار با بروجردی گزارش مفصلی از آخرین تحولات میدانی ارائه و تاکید کرد که ارتش به عملیات قاطعانه خود علیه گروه‌های مسلح و پاکسازی مناطق ناآرام از وجود آنها ادامه خواهد داد.