ایران خواهان ادامه مذاکرات با آژانس است

آژانس باید برای بازدید از مناطق مورد نظرش استدلال کافی داشته باشد

دنیای‌اقتصاد- دو روز پس از انجام پنجمین دور گفت‌وگوهای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد که تهران همچنان خواهان ادامه مذاکرات با آژانس است و گفت: آژانس باید برای بازدید از مناطق مورد نظرش استدلال کافی داشته باشد. عباسی در حاشیه مراسم تجدید بیعت اعضای هیات دولت با آرمان‌های امام (ره) در جمع خبرنگاران با تاکید بر شفاف بودن برنامه هسته‌ای ایران افزود: بازرسان آژانس هر زمان که خواسته‌اند برای بازرسی به ایران آمده‌اند.

اظهارات عباسی احتمالا به درخواست‌های مقامات آژانس برای بازدید از سایت پارچین اشاره دارد. موضوعی که در گفت‌وگوهای هفت ساعته روز جمعه ایران و آژانس بار دیگر مطرح شد، اما همچنان به دلیل «وجود اختلافات» میان دو طرف، مورد موافقت ایران قرار نگرفت. آژانس بر اساس برخی ادعاها و تصاویر ماهواره‌ای بر این باور است که سایت پارچین برای مصارف هسته‌ای نظامی تدارک دیده شده؛ اما ایران معتقد است که این سایت صرفا فعالیت‌های نظامی متعارف دارد و دلیلی برای بازدید از آن وجود ندارد. به همین دلیل هم هرمان ناکارتس که ریاست هیات آژانس در مذاکرات با ایران را به عهده داشت، در پایان مذاکرات روز جمعه اعلام کرد: «این مذاکرات فشرده بود؛ اما اختلافات مهم میان ایران و آژانس که از توافق درباره تدوین رویکردی ساختاری جلوگیری می‌کرد، پابرجا ماند.»

خواهان قطع مذاکرات نیستیم

در واکنش به این اظهارات اما معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری‌های لازم را داشته است و این همکاری‌ها را ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و ایرنا، فریدون عباسی تصریح کرد: بازرسان آژانس دو ساعت قبل از بازرسی می‌توانند به ما اطلاع بدهند و از فعالیت‌های ما بازدید کنند. عباسی درباره مذاکرات اخیر ایران و آژانس گفت: این مذاکرات بر مبنای حقوقی و در چارچوب وظایف آژانس انجام می‌شود و آن را ادامه خواهیم داد. رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ما خواهان قطع مذاکرات نیستیم، ادامه داد: استدلال‌های ایران قوی است، افراد مذاکره‌کننده ما افرادی قوی و آگاه به مسائل تخصصی در این زمینه هستند و از حقوق کشورمان دفاع می‌کنند. وی اضافه کرد: در این چارچوب تا زمانی که آژانس بخواهد مذاکره می‌کنیم؛ البته آنها نیز باید استدلال کافی برای بازدید از مناطقی که می‌گویند داشته باشند. وقتی قصد بازدید یا بازرسی از جایی را داشته باشند باید ادله کافی ارائه دهند که بر آن مبنا اجازه بازرسی و بحث بیشتر را به آنها می‌دهیم.

گزارش آمانو موضوع جدیدی نخواهد داشت

عباسی همچنین با اشاره به گزارش فصلی آژانس که قرار است به‌زودی منتشر شود،‌ اظهار کرد: مدیرکل آژانس همه مطالب را در گزارش سالانه خود بیان کرد و به نظر موضوع دیگری برای بیان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آمانو در گزارش سالانه خود به ابهامات نیز اشاره کرد، گفت: این گزارش ۶۴ بند داشت که به نظر کارشناسان نیمی از آنها اضافه بود و مبنای حقوقی، قانونی و کارشناسی نداشت.

عباسی درباره برخی گزارش‌ها در مورد افزایش شمار سانتریفیوژهای نصب شده در تاسیسات غنی سازی فردو، اظهار کرد: این گزارش، مساله جدیدی نیست زیرا اطلاعات ذکر شده، پیش از این در گزارش آژانس با اعلام آمار دقیق سانتریفیوژها ارائه شده بود.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد:‌ آمار تولید و تعداد سانتریفیوژها و موارد مرتبط با آن در گزارش آژانس بیان شده و مشخص است. عباسی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است سانتریفیوژهای جدیدی در سایت فردو نصب شود، گفت: روال این است که در مورد آمارهای جدید باید به آژانس اطلاع داده شود؛ آژانس در مورد آن راستی‌آزمایی کند و در واقع آن را تایید کند. معاون رییس جمهور تاکید کرد: ما ترجیح می‌دهیم که مطالب مرتبط با این موضوع از طریق بازرسان آژانس اطلاع داده شود.

اختلاف آمریکا و اسرائیل درباره گزارش جدید

با این حال، یک روزنامه اسرائیلی از اختلاف نظر واشنگتن و تل‌آویو بر سر گزارش جدید آژانس اتمی درباره فعالیت هسته‌ای ایران خبر داد که قرار است هفته جاری منتشر شود. روزنامه «هاآرتص» نوشت: اسرائیل بر این باور است گزارش آژانس موید افزایش سرعت فعالیت‌ هسته‌ای ایران است در حالی که کاخ سفید تاکید دارد یافته‌های این گزارش این فرضیه را که هنوز زمان برای به کارگیری دیپلماسی باقی است، تغییر نمی‌دهد.

طبق نوشته این روزنامه، ادعا شده سانتریفیوژهای جدید نصب شده در فردو قادرند اورانیوم را به سطحی بالاتر از ۲۰ درصد غنی‌سازی کنند که این میزان برای اهداف تحقیقاتی کاربرد دارد.

در همین راستا بود که «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در دیدار «مایک راجرز»، رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «اطلاعات جدید که قرار است در گزارش آتی آژانس گنجانده شود، ثابت می‌کند ایران در حال حرکت به سوی دستیابی به ظرفیت هسته‌ای است و کماکان درخواست‌های جامعه بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.» اما برخلاف تفسیر نتانیاهو از گزارش جدید آژانس، یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نیز گفت: اطلاعات جدید گنجانده شده در گزارش آژانس بازی را تغییر نمی‌دهد.