گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری مصر با دفاع از تصمیمات اخیر خود مبنی بر برکناری وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک ارتش مصر اعلام کرد که این اقدامات به هیچ وجه علیه اشخاص اتخاذ نشده بلکه برای دمیدن روح جدید در ارتش مصر بوده است. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر در اولین سخنان خود پس از برکناری حسین طنطاوی، وزیر دفاع و رییس شورای عالی نیروهای مسلح و سامی عنان، رییس ستاد مشترک ارتش و لغو متمم قانون اساسی مصر عنوان کرد: تصمیمات اخیر در بازنشسته کردن مقامات نظامی و لغو متمم قانون اساسی به هیچ وجه علیه سازمان‌های نظامی یا شخص خاصی نیست بلکه این امر برای دمیدن جان تازه‌ای در کالبد نیروهای مسلح مصر انجام شده تا ارتش و نیروهای مسلح مصر هر چه بهتر بتوانند به دفاع از مرزها بپردازند.

وی در این سخنان با استناد به آیات قرآن از نقش نیروهای مسلح مصر در سنوات اخیر تجلیل‌ کرد؛ اما در عین حال تاکید کرد که ارتش باید به وظیفه اصلی خود یعنی دفاع از وطن و مرزهای مصر بپردازد.

رییس‌جمهوری مصر در ادامه تاکید کرد که وی فرمانده کل نیروهای مسلح مصر است و وعده داد تا امنیت کامل را به مصر به ویژه منطقه سیناء بازگرداند.

وی با اشاره به عملیات اخیر ارتش در منطقه سیناء گفت: عملیات کنونی در سینا از سال ۱۹۷۳ تاکنون بی‌سابقه بوده است و این عملیات تحت فرماندهی مستقیم من انجام می‌شود و تاکنون تعداد زیادی از خیانتکاران به ملت مصر در این خصوص دستگیر شده‌اند. این در شرایطی است که برخی از منابع شورای عالی نظامی مصر اعلام کردند که تصمیمات اتخاذ شده از سوی مرسی با مشورت شورای عالی نظامی مصر بوده و رییس‌جمهوری مصر ابتدا وزارت دفاع را به سامی عنان پیشنهاد داده اما وی به دلایل شخصی از پذیرش این سمت سرباز زده است.

از سوی دیگر، هزاران تن از طرفداران رییس‌جمهوری مصر از جمله گروه‌های مختلف مردمی و سیاسی مصر از تصمیمات اخیر محمد مرسی در برکناری فرماندهان نظامی و لغو متمم قانون اساسی این کشور حمایت کردند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی اما با انتقاد از تصمیم اخیر محمد مرسی در برنامه‌ای اعلام کرد: تصمیم مرسی در برکناری فرماندهان نظامی و انحلال شورای عالی نیروهای مسلح این کشور نشان داد که مرسی قصد دارد تا اخوان‌المسلمین را بر تمامی نهادهای دولتی و نظامی حکمفرما کند. مرسی همچنین متمم قانون اساسی مصر را که چندی پیش از سوی شورای عالی نیروهای مسلح مصر تصویب شده بود و تا حدی از اختیارات رییس‌جمهوری می‌کاست، لغو کرده است. محمد مرسی طی دستوراتی عبدالفتاح السیسی را به عنوان وزیر دفاع و جانشین طنطاوی انتخاب کرد و صدقی صبحی، فرمانده ارتش سوم مصر در استان سوئز را به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش و جانشین سامی عنان برگزید. به نوشته روزنامه المصری الیوم، محمد البرادعی، از موسسان حزب الدستور مصر و مدیرکل سابق انرژی اتمی در پی دیدار با شماری از شخصیت‌های مصر در پشت درهای بسته از اقدام اخیر محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر درخصوص برکناری شورای نظامی این کشور و ایجاد تغییراتی در فرماند‌هان نیروهای مسلح استقبال کرد.

وی در پیامی درخصوص این مساله در پایگاه اجتماعی توییتر اعلام کرد: پایان دادن به نقش شورای نظامی در مصر در حقیقت گامی در مسیر درست بود.