دنیای اقتصاد - محمود احمدی‌نژاد روز گذشته و در پی دعوت ملک عبدالله، پادشاه عربستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی وارد این کشور شد. رییس‌جمهور پیش از ترک تهران در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد که در اجلاس مکه، «کینه‌ورزی‌ها» از بین بروند. او البته گفت که «دشمنان هم با تمام توان حضور دارند تا آن را به سمت خواسته‌های خود منحرف کنند.» همزمان با این اظهارات، معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد که باید «موضوعات تنش‌زا از دستور کار اجلاس مکه خارج شود.» احمدی نژاد به عربستان رفت

ایران: موضوعات تنش زا از دستور کار اجلاس مکه خارج شود

دنیای‌اقتصاد- محمود احمدی نژاد روز گذشته و در پی دعوت ملک عبدالله، پادشاه عربستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی وارد این کشور شد. رییس‌جمهور پیش از ترک تهران در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد که در این اجلاس «کینه‌ورزی‌ها» از بین بروند. همزمان با این اظهارات، معاون وزیر امور خارجه نیز تاکید کرد که باید «موضوعات تنش‌زا از دستور کار اجلاس مکه خارج شود.»

به گزارش خبرگزاری مهر رییس‌جمهور در آستانه سفر به عربستان در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دشمن با تمام توان در پی انحراف اجلاس مکه است، تاکید کرد: ایران انتظار دارد سازمان همکاری‌های اسلامی، همگرایی و همدلی را دنبال کند. باید توجه داشت که شرایط امروز هم خطیر است و هم تحولات گسترده‌ای در حال شکل‌گیری است که جریانات و عوامل گوناگون در این تحولات دخیل هستند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: وضعیت کنونی منطقه کمی پیچیده است، ضمن آنکه دشمنان با تمام توان مشغول هستند تا بخش قابل توجهی از انرژی دولت‌ها و گروه‌های مسلمان را معطوف به حذف و ضربه زدن به یکدیگر کنند، از این رو لازم بود مشورتی انجام شود. وی درخصوص اجلاس سران کشورهای اسلامی این‌گونه ابراز نظر کرد: در دعوتنامه محور اجلاس را مسائل مهم امت اسلامی و جهان اسلام بیان کرده‌اند که انتظار داریم از همین دیدگاه مسائل بررسی شود. همچنین می‌خواهیم سازمان همکاری‌های اسلامی، همگرایی و همدلی را دنبال کند. وی در ادامه اظهار کرد: امیدوارم این نشست تبدیل به همدلی شود و کینه‌ورزی‌ها نیز از بین برود. البته دشمنان هم با تمام توان حضور دارند تا آن را به سمت خواسته‌های خود منحرف کنند.

مشایی و بقایی با احمدی‌نژاد رفتند

احمدی‌نژاد پس از این کنفرانس خبری، در راس هیاتی بلندپایه تهران را به مقصد مدینه ترک کرد. علاوه بر حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی، برخی دیگر از اعضای دولت همچون عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کامران دانشجو وزیر علوم و علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی به همراه رییس‌جمهور عازم عربستان شدند.

در مراسم بدرقه احمدی‌نژاد؛ محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رییس جمهور، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی و سعید مرتضوی رییس سازمان تامین اجتماعی حضور داشتند.

محور گفت‌وگوها

نشست سران کنفرانس اسلامی امروز در مکه برگزار می‌شود و نشست کارشناسان و وزیران امور خارجه نیز روز گذشته برگزار شده است. آنچنان که حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه گفته است «تهران در اجلاس کارشناسان ارشد پیشنهاد کرده که موضوع همبستگی جهان اسلام و فلسطین محور اصلی کار قرار گیرد و موضوعات اختلاف آفرین از دستور کار خارج شود.»

معاون وزیر خارجه افزود: دستور جلسه کارشناسان ارشد موضوعاتی چون فلسطین و سوریه را در بر داشت. عبداللهیان با اشاره به نقض حقوق بشر در بحرین، توجه همزمان به موضوع بحرین و سوریه را خواستار شد و در عین حال تاکید کرد که در اجلاس مکه موضوعات مرتبط با همبستگی اسلامی مورد توجه قرار گیرد. در این حال علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه نیز در اجلاس وزیران خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی که روز گذشته در مکه برگزار شد، شرکت کرد.