ضرب‌الاجل یکساله برای تولید کالاهای اساسی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از مطالعه طرح اقتصاد مقاومتی با محوریت حمایت از تولید و ساماندهی ارز در مرکز پژوهش‌ها و نهایی شدن آن تا پایان هفته خبر داد و گفت: سهمیه بندی کالاهای اساسی برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی و تدبیر برای جلوگیری از افزایش مشکلات حتمی است. ارسلان فتحی پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اظهارکرد: طرح ۹ ماده‌ای «حمایت از تولید ملی با استفاده از ساماندهی نظام ارزی» که از آن به طرح مقاومت اقتصادی یاد می‌شود هم اکنون در جلسات مجلس و مرکز پژوهش‌ها در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از ارائه این طرح بررسی و ساماندهی نحوه توزیع کالاهای اساسی به شکلی است که دیگر مشکلات کنونی اقتصادی را شاهد نباشیم.

فتحی پور یادآور شد:در این طرح درباره روش توزیع کالاهای اساسی راهکاری قید نشده است؛ اما پیشنهاد این است که بندی به این طرح اضافه شود تا کالاهای اساسی از طریقی از جمله توزیع کارت الکترونیکی به خانوارها ارائه شود تا هر خانواده از سهم مشخصی از دریافت کالاهای اساسی که با ارز مرجع وارد می‌شود، برخوردار شود.

وی ادامه داد: بنابراین سهمیه‌بندی کالاهای اساسی برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی و تدبیر برای جلوگیری از افزایش مشکلات حتمی است.

ضرب‌الاجل یکساله برای تولید کالاهای اساسی

وی همچنین ضمن تشریح جزئیات جلسه کارگروه حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی، از ضرب‌الاجل یکساله برای تولید کالاهای اساسی در داخل کشور خبرداد.

فتحی‌پور گفت: در این جلسه که با حضور وزیراقتصاد و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی، رییس دیوان محاسبات کشور و روسای کمیسیون‌های اصل ۹۰، صنایع و معادن در مجلس برگزار شد موضوعات مختلفی از جمله «تامین منابع مالی از صندوق توسعه ملی برای افزایش سرمایه بانک‌ها و نحوه تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: همچنین دراین جلسه مقرر شد طی یک برنامه زمان‌بندی شده یکساله همه امکانات برای تولید کالاهای اساسی در کشور بسیج شوند تا دیگر نیازی به واردات این کالاها نداشته باشیم.

وی افزود: با این اقدام علاوه بر کاهش تقاضای دریافت ارز، قیمت کالاهای اساسی هم در بازار داخلی کاهش خواهد یافت.

این عضو کمیته حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی در ادامه درخصوص نوسان نرخ ارزدر بازار عنوان کرد: نوسان نرخ ارز در بازار مقطعی و زودگذر است و به زودی نرخ ارز آزاد کاهش خواهد یافت. وی تصریح کرد: همچنین با توجه به شرایط کنونی، افزایش نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی تا اطلاع ثانوی منتفی است.