تلفات زلزله شدید آذربایجان

عکس: ایسنا، امیر پورمند

جان باختگان حادثه بین ۲۳۰ تا ۳۰۰ نفر اعلام شدند

در استان آذربایجان شرقی دو روز عزای عمومی اعلام شد پس لرزه‌ها در شمال غرب کشور ادامه دارند

صدها کشته و زخمی در زلزله آذربایجان

دنیای اقتصاد- در شرایطی که استان‌های غربی کشور همچنان درگیر پس لرزه‌های زلزله عصر شنبه آذربایجان شرقی‌اند، وزیر کشور با حضور در مناطق آسیب دیده از اسکان موقت و تامین آذوقه آسیب‌دیدگان این حادثه خبر داد. در این حال تا لحظه تنظیم این خبر آمار قطعی قربانیان این حادثه مشخص نشده؛ اما فرماندار شهرستان اهر از جان باختن نزدیک به ۳۰۰ تن ازمردم اهر، ورزقان و هریس خبر داد.

پیش از این منابع خبری به نقل از مسوولان استان، قربانیان دو زلزله ۶ و ۲/۶ ریشتری آذربایجان شرقی را بین ۲۲۷ تا ۲۳۰ تن عنوان کرده بودند. در این حال قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر کشور از افزایش شمار مجروحان زلزله آذربایجان شرقی به ۲۶۰۰ تن خبر داد. اما در این باره واحد مرکزی خبر گزارش داد که استاندار آذربایجان شرقی، آمار کشته‌شدگان این زمین‌لرزه را ۲۳۰ تن اعلام کرده و گفته است: هزار و ۳۸۰ نفر مصدوم شدند. ‌رضا صدیقی، فرماندار اهر نیز در گفت‌وگو با فارس، کشته‌شدگان را نزدیک به ۳۰۰ تن و مجروحان را بیش از دو هزار نفر عنوان کرد.

با این وجود، پیش بینی‌ها از احتمال افزایش شمار قربانیان زلزله غرب کشور حکایت دارند؛ به خصوص آنکه تعدادی از مجروحان نیز پس از اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند. به گفته خلیل ساعی، مدیرکل ستاد بحران استان آذربایجان شرقی با تلاش امدادگران و نیروهای امدادی حاضر در منطقه ۹۸ درصد افراد زنده، از زیر آوار خارج شده‌اند. علاوه بر این برخی مسوولان استانی تاکید داشته اند که آمار روشنی از افرادی که در زیرآوار باقی مانده‌اند وجود ندارد، اما بیگی استاندار آذربایجان شرقی در آخرین اظهارنظرش در این رابطه عنوان کرد: در هیچ روستایی زیر آوار مانده نداریم و در زمان حاضر اقلام و امکانات مورد نیاز در حال توزیع است.

گذشته از این، وی در جلسه ستاد مدیریت بحران این استان در توضیح شرایط به وجود آمده تصریح کرد: این زمین لرزه با بزرگی ۲/۶ ریشتر در دو کانون روی داد که در شهرستان هریس ۱۲۵ نفر کشته و ۲۸۰ نفر مصدوم شدند. وی ادامه داد: در شهرستان اهر نیز ۴۰ نفر کشته و ۵۰۰ نفر مصدوم شدند.

بیگی افزود: در شهرستان ورزقان نیز ۶۵ نفر از هموطنان ما کشته و ۶۰۰ نفر مصدوم شدند. او خاطرنشان کرد: تا ساعت ۹ صبح دیروز ۸۳ پس‌لرزه با قدرت بیش از ۳ ریشتر روی داده است. علاوه بر اهر و ورزقان، شهرهای تبریز، مرند، بستان آباد، صومعه سرا، اردبیل، بوکان، آستارا، خوی، سلماس، پارس آباد مغان، شبستر، مشکین شهر، سلماس، رشت، مهاباد، بناب، ارومیه، ممقان،‌هادیشهر، بوکان، مراغه، میانه و میاندوآب این پس لرزه‌ها را احساس کرده‌اند.

۱۲ روستای ورزقان به طور کامل تخریب شد

عضو شورای عالی استان‌ها در آذربایجان شرقی از تخریب ۱۲ روستای ورزقان خبر داد. مرتضی شهبازیان در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صداوسیما) با بیان این مطلب افزود: شهرستانهای اهر، ورزقان و هریس ۵۳۷ روستا دارد که از این تعداد ۱۱۰ روستا آسیب دیده است. وی اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد اماکن روستایی این مناطق کم دوام و بی‌دوام بوده و این درحالی است که ۸۰ درصد این بناها تخریب شده‌اند. شهبازیان خاطر نشان کرد: ۲۵۰ روستای این سه شهرستان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند.

همچنین محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران از ورود خسارت به ۱۳۳ روستای زلزله‌زده خبر داد و به ایسنا گفت: ۱۶ هزار تن آسیب‌دیده اسکان اضطراری شدند.

نجار: بازسازی از امروز آغاز می‌شود

در این بین وزیر کشور که به عنوان اولین عضو هیات دولت صبح روز گذشته با حضور در آذربایجان شرقی و دیدار از مناطق زلزله زده، گفت: مکان‌های ویران شده به صورت مقاوم و مستحکم بنا می‌شوند.

مصطفی محمد نجار با بیان اینکه با سازماندهی دولت و مسوولان امکانات مورد نیاز فراهم است، اضافه کرد: کمبودی در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد. وی همچنین اعلام کرد: با تاکید رییس جمهور مقرر شده بودجه اضافه‌تری برای بازسازی مناطق زلزله زده درنظر گرفته شود و با توجه به اینکه برخی از نقاط حادثه دیده برف‌گیر بوده و فصل سرما هم نزدیک است، کاربازسازی از امروز آغاز خواهد شد. به گفته وزیر کشور در شرایط فعلی خواسته عمده رییس‌جمهور آغاز بازسازی مناطق زلزله زده است. وی در ادامه اظهار کرد: در همین راستا معاون اول رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی برای ارزیابی خسارات از نزدیک و انجام اقدامات لازم برای تخصیص اعتبارات به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌شوند.

تبریز برق دارد

علاوه بر اینها نماینده تبریز در مجلس با اشاره به انتشار برخی اخبار در خصوص قطع برق در بیشتر نقاط تبریز گفت: بیشتر نقاط تبریز هم اکنون برق دارد و وضعیت این شهر کاملا عادی است. محمد اسماعیل سعیدی با اشاره به وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی گفت: بنده در شهر تبریز هستم و این شهر هیچ‌گونه مشکل خاصی در ارتباط با زلزله ندارد. وی گفت: همه فروشگاه‌های تبریز باز است و کلیه چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به طور طبیعی کار می‌کنند. در همین حال مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی از اعزام روحانیون به مناطق زلزله زده خبر داد. حجت الاسلام حمید عظیمی اعلام کرد: روحانیون علاوه بر اینکه به مردم در خصوص تدفین و اقامه نماز میت کمک می‌کنند می‌توانند نقش موثری در تغذیه روحی مردم زلزله زده داشته باشند.

درخواست اهدای خون

در همین حال، سازمان انتقال خون آذربایجان شرقی با انتشار اطلاعیه‌ای از عموم هموطنان شریف، مومن و ایثارگر خواست تا با اهدای خون خود به یاری زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی بشتابند.

دو روز عزای عمومی

پس از وقوع زلزله در بخشی از مناطق شمال غرب کشور آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه و احمد علیرضابیگی، استاندار آذربایجان‌شرقی با صدور پیام مشترکی دو روز عزای عمومی در این استان اعلام کردند.

پیش از این نیز هیات دولت در پیامی ضمن تسلیت کشته و زخمی شدن شماری از مردم آذربایجان شرقی از ستادهای حوادث غیر مترقبه و دیگر نهادهای مسوول در استان خواست پشتیبانی‌های لازم را از مردم مناطق زلزله زده به عمل آورند. رییس مجلس، رییس قوه‌قضائیه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیام‌های جداگانه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های آسیب دیده و بازماندگان زلزله غرب کشور خواستار همکاری‌های مردمی و تلاش نهادهای مسوول به منظور تسریع روند امداد‌رسانی در این مناطق شدند.

اگر زلزله صبح اتفاق می‌افتاد...

در این حال پدر علم زلزله‌شناسی ایران گفت:‌ در هیچ جای دنیا زلزله ۶ ریشتری کشته نمی‌دهد و در نهایت حداکثر در چنین زلزله‌ای باید ۱۰ نفر زخمی می‌شد. پروفسور بهرام عکاشه در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه خوشبختانه زلزله آذربایجان شرقی ساعت ۱۷ اتفاق افتاد، اظهار کرد‌: اگر این زلزله ساعت ۵ صبح رخ می‌داد همانند زلزله بم چندین هزار کشته بر جای می‌گذاشت. عکاشه در ادامه بر این موضوع تاکید کرد که پس لرزه‌های زلزله اخیر در آذربایجان شرقی همچنان ۲ تا ۶ ماه ادامه خواهد داشت‌.

همدردی مقامات خارجی با حادثه‌دیدگان

در پی وقوع زلزله در شمال غرب کشورمان و کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان وزیر امور خارجه ترکیه و مسوولان امارات با حادثه‌دیدگان، اعلام همدردی کردند. به گزارش ایسنا، احمد داوود اوغلو در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام تسلیت به بازماندگان زلزله شمال غرب کشورمان آمادگی کشور ترکیه را برای ارسال هر نوع کمک در این خصوص اعلام کرد. همچنین مسوولان امارات با ابراز تاسف از حادثه زلزله و اعلام همدردی با خانواده‌های آسیب دیده آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های انسانی اظهار داشتند. پادشاه بحرین، پادشاه عمان، رییس‌جمهور آذربایجان و پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در پیام‌هایی این ضایعه را به ملت ایران تسلیت گفتند.