مردم تبریز به پارک‌ها پناه بردند

عکس: ایسنا- امیر صادقی رویداد

دو زلزله ۶ و ۲/۶ ریشتری در آذربایجان شرقی

دو زمین لرزه نسبتا شدید عصر دیروز اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزاند. زلزله‌هایی که به ترتیب ۶/۲ و ۶ درجه ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین شدت داشتند در استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان نیز احساس شدند که نگرانی برخی مردم را به دنبال داشت.

بر اساس گزارش مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین لرزه ۲/۶ ریشتری اهر در ساعت ۱۶ و ۵۳ دقیقه و زمین لرزه ۶ ریشتری ورزقان در ساعت ۱۶ و ۵۳ دقیقه به وقوع پیوست. زلزله ورزقان چندین پس لرزه هم داشت که دست کم پنج مورد آن بیش از ۴ ریشتر (تا ۷/۴ ریشتر) شدت داشتند. خبرگزاری فارس درباره این زلزله‌ها نوشت: این زمین‌لرزه‌ها به قدری مردم تبریز را به وحشت انداخت که بسیاری از زنان و کودکان در اثر آن به حالت گریان به خیابان‌ها و پارک‌ها فرار کردند. تلفن‌های ثابت و همراه تبریز نیز در پی این زلزله‌ها با اخلال مواجه شد. از آذربایجان غربی هم گزارش شد که ارومیه سه بار لرزید، اما شدت زلزله در شهرستان میاندوآب بیشتر از سایر شهرستان‌ها بود.

تلفات ۴۰ تا ۵۰ نفره

در همین حال، رییس اورژانس کشور در ساعت ۲۰ دیروز از کشته شدن دست‌کم ۴۰ تا ۵۰ نفر و مصدومیت بیش از ۴۰۰ نفر در این زمین‌لرزه‌ها خبر داد. غلامرضا معصومی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در پی وقوع دو زلزله در آذربایجان شرقی، ارتباط تلفنی با تبریز و اهر قطع شده است، گفت: بر این اساس یک تیم از اردبیل برای ارزیابی به تبریز اعزام شد. وی با بیان اینکه ارتباط تلفنی با اهر که کانون زلزله بوده، قطع شد، گفت: یک تیم ارزیاب هم از مشکین‌شهر برای ارزیابی منطقه زلزله‌‌زده به اهر اعزام شد.

فروریختن ساختمان‌ها در ورزقان

نماینده ورزقان در مجلس هم از فرو ریختن تعدادی از ساختمان‌ها در این شهرستان و همچنین زخمی شدن عده‌ای از مردم در زلزله‌های عصر دیروز خبر داد. الله وردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه بر اساس آخرین اخبار تعدادی از ساختمان‌های کاهگلی در ورزقان فرو ریخته است، گفت: همچنین بر اثر این زلزله تعدادی از مردم این شهر مجروح شده‌اند و در حال انتقال به بیمارستان‌ها هستند.