احتمال افزایش تورم

نایب رییس مجلس گفت: رشد نقدینگی به بالاترین میزان خود در طول ۱۵ سال اخیر رسیده که اگر جلوی آن گرفته نشود، کشور امسال تورم ۴۰ درصدی را تجربه خواهد کرد. به گزارش ایسنا و فارس، محمدرضا باهنر در نشست جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان با انتقاد از بالا رفتن تورم و افزایش رشد نقدینگی در کشور گفت: این‌گونه مشکلات و گرانی‌ها برای مردم غیرقابل تحمل شده است.

وی با بیان این که دولت بیشتر به دنبال رفع معضلات کشور به صورت پروژه‌ای است، گفت: یکی از این معضلات مشکل مسکن در کشور بود که طرح مسکن مهر مطرح شد که با وجود نکات مثبت در این طرح، باعث بدهکاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن به بانک مرکزی شده است.

باهنر ادامه داد: این مساله و موارد مشابه، رشد نقدینگی زیادی در کشور ایجاد می کند که باعث تورم و آشفتگی اقتصادی شده و خواهد شد. نایب رییس مجلس تصریح کرد: مسوولان باید باور کنند که وضعیت اقتصادی کشور عادی نیست و افزایش قیمت‌ها را نمی‌توان به این صورت تحمل کرد.

باهنر به هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: در ابتدا دولت توانست این مساله را به خوبی مدیریت کند؛ اما چون این مدیریت رویکرد اقتصادی نداشت در ادامه، کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. وی با بیان اینکه بخش تولید، سرمایه در گردش ندارد و به تسهیلات بانکی نیاز دارد، تصریح کرد: دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها که جزو ضرورت‌های جامعه بود به دلیل سختگیری‌هایی که در ابتدای اجرای این قانون انجام داد و به کار نگرفتن اهرم‌های اقتصادی افزایش قیمت‌ها را در دی‌ماه سال ۹۰ رقم زد که نتیجه آن گرانی سکه و دلار بود.

آیا جنگ می‌شود؟

وی اظهار کرد: سوالی که در حال حاضر در اذهان عمومی کشور بسیار مطرح می‌شود، این است که آیا جنگی میان صهیونیست‌ها و آمریکا از یک طرف و جمهوری اسلامی ایران از طرف دیگر اتفاق می‌افتد یا نه و هدف استکبار جهانی از فشارها بر ایران چیست؟ وی با بیان اینکه این سوال را می‌توان از دو بعد نظامی و سیاسی پاسخ داد، افزود: از بعد نظامی می‌توان گفت که نیروهای مسلح کشور اعم از ارتش، سپاه و بسیج اگر همین فردا هم جنگی علیه ایران رخ داد، آماده هستند. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: نیروهای مسلح چنان آمادگی دارند که اگر فردا جنگی علیه ایران اسلامی رخ داد، دست تجاوزکنندگان به کشور را پیش از اینکه خرابکاری کنند، قطع کنند. وی اضافه کرد: اما از بعد سیاسی باید اطمینان دهم که با توجه به تجربه‌ای که استکبار جهانی در دفاع مقدس مردم ایران دارد، در حال حاضر جنگ فیزیکی و گرمی با ایران آغاز نخواهد کرد، اما جنگ به صورت سرد آغاز شده و ادامه دارد. باهنر با بیان اینکه حاصل این جنگ سرد فشارهای تحریمی علیه ایران است، خاطرنشان کرد: هدف این تحریم‌های اقتصادی به زانو در آوردن ملت و دولت ایران است که البته از نظر سیاست راهبردی جدید نیست و سال‌ها است از سوی آنها ادامه دارد.