سخنگوی کاخ سفید با اعلام اینکه آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر دارد، گفت: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همان چشم‌های ما هستند که هرگونه پیشرفتی در برنامه هسته‌ای ایران را رصد می‌کنند. این سخنان جی کارنی در واکنش به ادعای ارائه برآورد جدید نهادهای اطلاعاتی آمریکا است که بر اساس آن ایران در مسیر دستیابی به سلاح‌های اتمی به پیشرفت‌های مهم و شگفت انگیز رسیده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص این خبر را به نقل از یک منبع آگاه غربی و مقامات رژیم‌صهیونیستی داده و مدعی شده بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده است که ایران گام‌های قابل‌توجهی در جهت توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود برداشته است. پیرو همین ادعا وزیر جنگ اسرائیل هم مدعی شده بود که «تهدیدها از سوی ایران امروز بیش از گذشته به یک مساله‌ای جدی تبدیل شده است.»

اما یک روز پس از این جنجال رسانه‌ای، خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید که به نام او اشاره‌ای نشد، تاکید کرد که چنین برآوردی وجود ندارد و ارزیابی واشنگتن همچنان این است که ایران در آستانه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای قرار ندارد. برآوردهای اطلاعات ملی آمریکا جمع‌بندی قضاوت نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره یک موضوع خاص را انعکاس می‌دهد و آخرین باری که این برآوردها درباره ایران به طور رسمی منتشر شده‌اند در سال ۲۰۰۷ بود که در آن عنوان شده بود ایران از سال ۲۰۰۳ پیگیری برنامه تسلیحات اتمی خود را متوقف، اما جنبه‌های دیگر آن را فعال نگاه داشته است. در مسیر تکذیب مقامات آمریکایی، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت، به نقل از جی کارنی نوشت که «آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران

توافق‌نظر دارند اما با این حال آمریکا «دید» و «چشم‌هایی» در درون برنامه هسته‌ای ایران دارد که ازاین طریق تمام پیشرفت‌ها وتحرکات هسته‌ای تهران را زیر نظر دارد.»

به گزارش مهر، جی کارنی همچنین در کنفرانس خبری به تفسیر اظهارات خود درباره وجود «چشم‌هایی در درون برنامه هسته‌ای ایران» پرداخت و گفت که منظور وی از این تعابیر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند و با توجه به اینکه ایران امضا کننده پیمان منع اشاعه هسته‌ای (ان پی تی) است لذا باید اجازه بازرسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات اتمی خود را بدهد. همچنین به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «عاروتص شوع» کارنی در واکنش به برآورد اطلاعاتی اخیر در آمریکا مبنی بر اینکه «تهدید ایران تبدیل به نگرانی فزاینده شده»، گفت: رییس‌جمهور اوباما به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای پایبند است.

وی افزود: ما حرکت بین‌المللی برای افزایش تحریم‌ها را بر عهده داریم آن‌هم تحریم‌هایی که رییس‌جمهور ایران آن را سخت‌ترین تحریم‌های اعمال شده علیه کشورش قلمداد کرده است. کمتر هفته‌ای می‌توان یافت که در آن ما تحریم‌ها را تشدید نکرده‌ باشیم.

سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از این کنفرانس خبری با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل درباره مساله هسته‌ای ایران همکاری می‌کنند، مدعی شد: ما در نگرانی‌های اسرائیل سهیم هستیم، به همین علت برای وادار کردن تهران به تغییر رفتارش، این تلاش بی‌سابقه و متمرکز را در پیش گرفته‌ایم.