سفر غیر‌منتظره جلیلی به سوریه

عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد- «برای حل بحران سوریه به دنبال راه جدیدی هستیم.» این جمله بخشی از اظهارات دیروز سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در جریان سفر به سوریه است. سفری غیر‌منتظره برای دیدار و رایزنی با رییس‌جمهور، وزیر خارجه و برخی دیگر از مقامات ارشد سوریه درباره تحولات این کشور. جلیلی روز دوشنبه در سفری برنامه‌ریزی شده برای گفت‌و‌گو با مقامات لبنان به بیروت رفت، اما پس از یک روز رایزنی با مقامات ارشد لبنان، بیروت را مستقیم به مقصد دمشق ترک کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود به دمشق در جمع خبرنگاران با اشاره به بحرانی که در این کشور در جریان است، گفت: ایران از راه‌حل‌های خارجی که به سوریه تحمیل می‌شود، حمایت نمی‌کند و معتقدیم که مسیر جدیدی باید دنبال شود که در آن بر اساس گفت‌وگوهای ملی و داخلی این بحران به راه‌حلی برسد.به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه ایران از همه ظرفیت‌های خود برای تحقق این موضوع استفاده خواهد کرد، یادآور شد: برای آزادی گروگان‌های ایرانی نیز تمام ظرفیت‌های خود را به کار خواهیم گرفت.وی اظهار کرد: کشورهای حامی گروه‌های تروریستی در سوریه باید پاسخگوی اعمال جنایتکارانه گروهک‌های تروریستی در سوریه باشند.

آمادگی ایران برای کمک به سوریه

جلیلی پس از ورود به دمشق، بلافاصله به دیدار بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه رفت. به گزارش ایسنا، در این دیدار جلیلی با اشاره به اهداف دشمنان در تمرکز بر سوریه اظهار کرد: نباید اجازه داد دشمنان انتقام شکست‌های خود از مقاومت را از مردم سوریه بگیرند.جلیلی همچنین تاکید کرد: تنها راه حل موضوع سوریه دموکراسی و احترام به انتخاب مردم این کشور است و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم مقاوم و رنجدیده سوریه تاکید کرد.

استقبال اسد از دیدگاه های ایران

بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه نیز در این دیدار با استقبال از دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران دخالت برخی بیگانگان را که با ارسال سلاح از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند، غیرقابل قبول دانست و بر عزم دولت برای پاسخگویی به مطالبات مردم از مسیرهای دموکراتیک تاکید کرد.

دیدار با وزیر خارجه سوریه

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. جلیلی در این دیدار با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی ملت‌ها به حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود، تصریح کرد: نبود حمایت جدی و عملی از روند دموکراسی در سوریه بیش از پیش ماهیت مدعیان دروغین دموکراسی را نزد ملت‌ها برملا کرده است. ولید معلم نیز با محکوم کردن اقدامات تروریستی در سوریه گفت: دولت سوریه از همه ظرفیت خود برای آزادی زائران ایرانی استفاده خواهد کرد.

جلیلی: راه‌‌حل مساله سوریه خونریزی نیست

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی اما روز دوشنبه پس از دیدار با رییس‌جمهور، با نخست‌وزیر، رییس مجلس و وزیر خارجه لبنان دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه گفت‌و‌گو کرد.جلیلی در دیدار با عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان با اشاره به اقدام‌های برخی دولت‌ها در ایجاد ناامنی در سوریه و با تاکید بر اینکه امنیت مقوله‌ای مشارکت‌پذیر است؛ ولی تقسیم‌پذیر نیست، تصریح کرد: کسانی که با اشاعه ناامنی از طریق ارسال تسلیحات و صدور تروریسم در کشورهای منطقه تصور می‌کنند امنیت بیشتری را برای خود به دست می‌آورند، در یک خطای راهبردی به سر می‌برند.جلیلی با اشاره به رویکرد منطقی جمهوری اسلامی ایران به موضوع سوریه اظهار کرد: همواره گفته‌ایم راه‌‌حل مساله این کشور دموکراسی است که با صدور اسلحه و خونریزی میسر نمی‌شود. وی افزود: معتقدیم دوستان سوریه لازم است با کمک به توقف کامل رفتار‌های خشونت‌آمیز، شکل‌گیری گفت‌وگو‌ها در راستای برقراری انتخابات سراسری در این کشور و با ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه از فشار‌های تحمیل شده بر مردم سوریه بکاهند. وی تاکید کرد: مردم منطقه باور نمی‌کنند که آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی که همواره از رژیم‌های دیکتاتوری و مستبد حمایت کرده‌اند، مدافع حقوق بشر و دموکراسی باشند و افزود: این کشورها می‌خواهند با ایجاد اختلاف‌ در میان مسلمانان مشکلات و بحران‌های خود را فرافکنی کنند.

به پشتیبانی از مقاومت اسلامی افتخار می‌کنیم

در رویدادی دیگر، بیش از ۲۰۰ تن از فعالان رسانه‌ای لبنان دوشنبه شب در آستانه روز جهانی قدس ضمن شرکت در ضیافت افطار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کردند. به گزارش ایسنا، جلیلی در این مراسم در پاسخ به سوالی درباره طرح‌های دشمنان برای از بین بردن توان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: توانمندی‌های ایران در زمینه فن‌آوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کاملا بومی و غیر‌قابل نابودی است و از خصلت‌های مهم مقاومت امروز توام شدن آن با پیشرفت روز افزون برای ملت‌ها است. مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با ۱+۵ ادامه داد: برخی طرف‌های مذاکره نزد ما بارها تصریح کرده‌اند که مشکل ما با جمهوری اسلامی ایران توانمندی هسته‌ای نیست، بلکه پشتیبانی ایران از جریان مقاومت اسلامی و آرمان آزادسازی قدس است و ما هم همواره تاکید کرده‌ایم که به این سیاست افتخار می‌کنیم.