شهادت سه تن از ایرانیان ربوده شده

ربایندگان زائران ایرانی در سوریه اعلام کردند که تا روشن نشدن هویت این افراد با هیچ کشوری برای آزادی‌شان مذاکره نخواهند کرد و این در حالی است که معاون وزیر خارجه ایران هرگونه ادعای ارتباط زائران ربوده شده با نیروهای سپاه پاسداران را قاطعانه تکذیب کرده و از دستیابی به اطلاعات درباره مکان اختفای ربوده‌شدگان خبر داده است. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از کلنل مالک الکردی، معاون فرمانده گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» گزارش داد: گروهی که مسوولیت ربودن زائران ایرانی را به عهده گرفته، ظاهرا بدون مشورت با ارتش آزاد این اقدام را انجام داده است.

ساعت ۱۱ ظهر شنبه هفته جاری(به وقت محلی)، یک اتوبوس حامل ۴۷ زائر ایرانی در زینبیه دمشق مورد حمله واقع شد و تمام سرنشینان این اتوبوس به گروگان گرفته شدند. زائرانی که گفته می‌شود به سمت فرودگاه دمشق در حال حرکت بوده اند تا از آنجا به ایران بازگردند. پس از این رویداد، ایران از ترکیه و قطر برای آزادی زائران ایرانی درخواست کمک کرد. اما بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز از دبی، گروه سوری که اقدام به ربودن زائران ایرانی کرده است می‌گوید که با هیچ کشوری برای آزادی آنها تماسی نداشته است. بنا بر گزارش شبکه خبری عرب زبان ایران (العالم)، شبکه تلویزیونی العربیه روز یکشنبه تصاویری ویدئویی را پخش کرد که ادعا می‌شود ۴۷ زائر ایرانی ربوده شده در دمشق هستند. در این تصاویر افراد مسلحی که خود را عضو تیپ البراء وابسته به ارتش آزاد سوریه معرفی می‌کنند مسوولیت ربودن زائران ایرانی را به عهده گرفتند. به گزارش رویترز، پس از پخش این تصاویر عبدالناصر الشمیر، فرمانده البراء که بخشی از گروه ارتش آزاد سوریه است در مصاحبه‌ای با تلویزیون العربیه مستقر در دبی گفت: مذاکرات با طرف‌های داخل یا خارج سوریه تا زمانی که هویت ایرانی‌ها را تایید نکنیم انجام نمی‌گیرد. وی گفت: بررسی اسنادی که هویت این افراد را مشخص می‌کند ادامه دارد و در زمان مقتضی یافته‌های‌مان را علنی خواهیم کرد.

رد ادعای شورشیان سوریه

در همین حال، حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران با رد ادعای شورشیان سوری درباره عضویت زائران ایرانی گروگان گرفته شده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: برنامه ربودن زائران ایرانی از پیش طراحی شده بود.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، تصریح کرد: وضعیت دمشق پایتخت سوریه به گونه‌ای است که امکان حضور زوار ایرانی با سازماندهی و رعایت جوانب امنیتی در مرقدهای مطهر حضرت زینب و حضرت رقیه (س) فراهم بوده و هست.

معاون امور کشورهای عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران گفت: در جریان گروگانگیری زائران ایرانی در حومه دمشق، به نظر می‌رسد که با طراحی برخی طرف‌ها چنین دامی گسترده شده؛ درحالی که اتوبوس حامل این افراد با هماهنگی و سازماندهی سازمان حج و زیارت ایران وارد سوریه شده بود. امیر عبداللهیان تاکید کرد: ما قویا هرگونه ادعای برخی از رسانه‌های گروهی مبنی بر اینکه این زوار از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند را رد می‌کنیم. این زائران به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) عازم زیارت بودند، اما طرف‌هایی به دنبال ربودن اتباع و زائران ایرانی در سوریه هستند.

راننده اتوبوس، مزدور ارتش آزاد بود

در رویدادی دیگر، مقامات امنیتی سوریه اعلام کردند که در جریان ربوده شدن ۴۷ زائر ایرانی در سوریه، راننده اتوبوس حضور آنها را به عناصر گروهک تروریستی موسوم به ارتش آزاد اطلاع داده است. به گزارش خبرگزاری فارس، این مقامات تاکید کردند: راننده اتوبوس مزدور گروه‌های مخالف حکومت سوریه بوده است.

شهادت سه تن از ایرانیان ربوده شده

عصر دیروز، اما خبرگزاری مهر به نقل از رسانه‌های خارجی، از به شهادت رسیدن سه نفر از زائران ربوده شده ایرانی در سوریه توسط تروریست‌های مسلح خبر دادند.

شبکه اسکای نیوز عربی که این خبر را منتشر کرد، افزود که گروه‌های تروریستی مدعی شدند این سه نفر در جریان بمباران دمشق از سوی ارتش سوریه به شهادت رسیده‌اند.