تماس با ترکیه و قطر برای آزادی 47 ایرانی

تصویری که العربیه از ایرانیان ربوده شده نشان داد

دنیای‌اقتصاد- در پی انتشار خبر ربایش ۴۷ زائر ایرانی در زینبیه دمشق در ساعت ۱۱ صبح شنبه، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان در تماس تلفنی با احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تلاش دولت مستقر در آنکارا را برای کمک به آزادی زائرین ربوده شده ایرانی خواستار شد. وی در تماس تلفنی دیگری نیز با شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه قطر دراین باره گفت‌وگو کرد. در فاصله میان انتشار خبر ربایش زائران ایرانی و تماس تلفنی صالحی با همتایان ترکیه‌ای و قطری خود، برخی منابع خبری منطقه‌ای از آزادی زائران ایرانی خبر دادند؛ این اخبار اما از سوی سفارت ایران در سوریه تکذیب شد.

به گزارش ایسنا، صالحی شنبه شب طی تماس تلفنی با داود اوغلو درباره تحولات سوریه و همچنین ربایش اتوبوس حامل زائرین ایرانی که به صورت انفرادی در سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) و به منظور زیارت مرقد مطهر حضرت زینب سلام‌الله علیها به دمشق سفر کرده بودند، گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی از دولت ترکیه خواست تمامی تلاش‌های خود را برای کمک به آزادی زائرین ربوده شده ایرانی به عمل آورد.

وزیر خارجه ترکیه نیز در این تماس تلفنی قول داد ضمن بررسی این موضوع، در اسرع وقت همچون گذشته نهایت تلاش خود را به کار گیرد. بر اساس این گزارش، صالحی شنبه‌شب همچنین در تماس تلفنی با شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه قطر پیرامون تحولات منطقه و از جمله سوریه گفت‌وگو کرد.

وی در این گفت‌وگوی تلفنی از دولت قطر خواست تمامی تلاش‌های خود را در این خصوص برای کمک به آزادی زائرین ربوده شده ایرانی در سوریه به عمل آورد. شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نیز در این تماس تلفنی قول داد ضمن بررسی این موضوع ، در اسرع وقت نهایت تلاش خود را به کار گیرد.

تکذیب آزادی زائران ایرانی

ماجرا اما از آنجا آغاز شد که روز شنبه منابع خبری اعلام کردند که افراد مسلح یک اتوبوس حامل زائران ایرانی را (که ابتدا گفته شد ۴۸ نفر هستند، اما سفارت ایران شمار آنان را ۴۷ نفر اعلام کرد) در زینبیه دمشق حدود ساعت ۱۱ صبح همان روز (به وقت محلی) ربودند. بر اساس گزارش این منابع خبری، زائران ایرانی در حال بازگشت از دمشق به مقصد تهران بودند. در همین حال، پایگاه خبری وام‌پرس سوریه نیز روز شنبه اعلام کرد که صبح شنبه یک دستگاه اتوبوس در مسیر فرودگاه بین‌المللی دمشق ربوده شد.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، برخی منابع خبری محلی مانند شبکه «المیادین» از آزادی تمامی زائران ایرانی ربوده شده در دمشق خبر دادند، اما سفارت ایران در دمشق این خبر را تایید نکرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، لحظاتی بعد از حادثه ربایش زائران ایرانی، نیروهای امنیتی دولت سوریه فورا وارد عمل شده و با ردیابی دقیق از تروریست‌های باقی‌مانده در محله زینبیه دمشق که وابسته به ارتش آزاد سوریه هستند، آنها را شناسایی و تحت پیگرد قرار داد.

یک مقام رسمی دولت سوریه به خبرگزاری فارس گفت: زائران ایرانی برای زیارت به حرم حضرت زینب(س) رفته بودند که از آنجا نیز عازم فرودگاه شوند و به تهران برگردند که بلافاصله بعد از حرم مطهر و در حالی که به سمت فرودگاه در حرکت بودند، مورد حمله تروریست‌های وابسته به ارتش آزاد سوریه قرار گرفتند.

خبرگزاری فارس نوشت: تروریست‌های سوری وابسته به ارتش آزاد با زیر پا گذاشتن کلیه قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق بشر به انتقام‌گیری از زائران اماکن مقدسه روی آورده‌اند.

همچنین یک شاهد عینی عملیات گروگان‌گیری اتوبوس حامل زائران ایرانی در سوریه به خبرگزاری فارس در دمشق گفت: ساعت ۱۱ به وقت محلی (دمشق)یک اتوبوس حامل ۴۷ زائر ایرانی از منطقه آستان حضرت زینب (س) به سمت فرودگاه دمشق در حرکت بود که از نیروهای مسلح ناشناس مورد هجوم قرار گرفت و به سوی مکان نامعلومی هدایت شد.

این شاهد عینی با بیان اینکه برخی نیروهای مسلح به طور پراکنده و غیر منظم در برخی از مناطق دمشق کماکان حضور دارند، تاکید کرد که نیروهای ارتش طی عملیاتی ‌توانستند که بخش اعظم دمشق را از حضور تروریست‌ها پاکسازی کنند؛ ولی شمار اندکی در میان شهروندان به صورت ناشناس کماکان حضور دارند.

ادعای العربیه درباره زائران ایرانی

در رویدادی دیگر، شبکه العالم گزارش داد: شبکه تلویزیونی العربیه وابسته به عربستان سعودی تصاویری ویدئویی از ۴۷ زائر ایرانی ربوده شده در شهر دمشق پایتخت سوریه پخش کرد که در آن یکی از افراد مسلح وابسته به گروه موسوم به «ارتش آزاد» سوریه را در حالت ایستاده نشان داد؛ درحالی که زائران ایرانی پشت سر وی روی زمین نشسته بودند. افراد مسلح سپس تعدادی کارت شناسایی را که به گفته خودشان متعلق به ایرانی‌های ربوده شده بود، نشان دادند.

یکی از اعضای گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در این نوار ویدئویی گفت: «تیپ البراء از نیروهای جدا شده از ارتش سوریه، این ایرانی‌ها را بازداشت کرده‌اند.» این عضو گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه مدعی شد: «این ۴۷ نفر شبه نظامیان ایرانی هستند که در حال ماموریت شناسایی در دمشق بودند.» وزارت خارجه ایران این ادعا را به شدت تکذیب کرده است.