در پی آزمایش موفق نسل چهارم موشک فاتح ۱۱۰ توسط ایران، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای از آزمایش موشکی جدید ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که وزارت خارجه انگلیس روز شنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد که «این اقدام بار دیگر تعهد اعلام شده ایران به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را زیر سوال می‌برد.» در این بیانیه آمده است: ما همچنان نگرانیم که ایران به توسعه فن‌آوری موشکی با نیت روشن افزایش برد و پیشرفته تر شدن موشک‌هایش ادامه می‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: ما از گزارش های مربوط به این آزمایش موشک بالستیک کوتاه برد نگرانیم.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش خود در این باره نوشت: ایران اغلب آزمایش‌ها و مانورهای موشکی انجام می‌دهد تا بر قدرتش در صورت وجود تهدید خارجی تاکید کند. این مانورها در سال‌جاری و در بحبوحه تنش‌ها با غرب و تهدید به حملات هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران افزایش داشته است. خبرگزاری رویترز نیز در این باره گزارش داد که ایران روز یکشنبه اعلام کرد که یک موشک کوتاه برد جدید با دقت بالاتری را آزمایش کرده است که می‌تواند به اهداف زمینی و دریایی برخورد کند.

بنا بر این گزارش، موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن در ارزیابی سال ۲۰۱۰ خود اعلام کرد ایران در توسعه توان موشکی بالستیک گام‌های استواری برداشته است.

برونو گروسل، پژوهشگر ارشد بنیاد تحقیقات استراتژیک در پاریس گفت: هرگونه بهبود در دقت موشک‌های کوتاه برد ایران می‌تواند پیش درآمد دقت بهتر در موشک‌های دوربرد باشد.

موشک نقطه زن با برد ۳۰۰ کیلومتر

پیش از این، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز شنبه اعلام کرده بود: نسل چهارم موشک فاتح ۱۱۰ با قابلیت نقطه‌زنی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر، توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با موفقیت آزمایش شد. وحیدی افزوده بود: با استفاده از روش‌های هدایتی نوین، سیستم نقطه‌زنی روی موشک نصب و در آزمایش پروازی انجام شده، توانایی آن در اصابت به هدف، بدون انحراف اثبات شد و علاوه بر افزودن قابلیت جدیدی به توانمندی‌های عملیاتی نیروهای مسلح، ایران را جزو معدود کشورهای تولید‌کننده این نوع از موشک در سطح دنیا قرار داد.

وزیر دفاع با بیان اینکه «در سه نسل قبلی، سرعت عمل در پرتاب، قدرت تخریب بالا و دقت در هدف‌گیری متعارف حاصل شده بود»، اظهار کرده بود: امروز علاوه بر قابلیت‌های قبلی، نیروهای مسلح کشورمان قادر خواهند بود با نسل چهارم موشک فاتح ۱۱۰، اهداف زمینی و دریایی، نقاط تجمع دشمن، مراکز فرماندهی، سایت‌های موشکی، زاغه‌های مهمات، رادارها و سایر اهداف موردنظر را به صورت نقطه‌ای مورد هدف قرار دهند و منهدم کنند.