چرا احمدی‌نژاد از یارانش حمایت می‌کند؟

عکس: President.ir

دنیای اقتصاد- وعده دانشجویان و رییس‌جمهور عصر پنج‌شنبه در ساختمان قدیم مجلس بود. اگرچه احمدی نژاد تنها نرفت و این بار به یاد روزهای گذشته، یار اول و سابق خود در دولت نهم و بازمانده دولت دهم، غلامحسین الهام را هم با خود به همراه برد. مراسم افطاری که محمود احمدی‌نژاد گفت بانی و دعوت‌کننده آن نبوده است و «دیگران» این مراسم را ترتیب داده اند. هر چه که بود و اگر هم میزبان به این میهمانی راضی نبود، اما فرصتی شد تا رییس‌جمهور به همه موضوعات گریزی بزند و انتقادی بکند و شاید با حضور الهام یاد گذشته هم بکند و بگوید که یاران سال هشتادوچهارم آرزوست. این نوستالژی اما باعث نشد که او حمایت از اطرافیانش را فراموش کند و از اتهاماتی که این روزها درباره آنها مطرح شده ساده بگذرد. به همین دلیل هم گفت که حمایتش از نزدیکانی که نام برخی از آنها در برخی پرونده‌های فساد مالی آمده را به دلیل آنکه مظلوم واقع شده‌اند قطع نخواهد کرد و او سوگند خورده که از مظلوم دفاع کند.

گلایه‌های دیگر احمدی نژاد اگرچه تازگی نداشت و باز هم با زبان اشاره از برخی نهادها انتقاد کرد و در پس این انتقادها خواست تا صف خود را از برخی وابستگی‌های سیاسی و جناحی جدا کند. چه او در اظهاراتی شفاف و بی‌پرده گفت که «ما نه از اصولگرایان در این دولت خیری دیدیم و نه از آن طرفی‌ها. برخی با نام اصولگرایی به دولت آمدند و پدر صاحب بچه را درآوردند.» او البته از این که زیاد از او هم انتقاد می‌شود گلایه کرد و گفت که تا حدودی قبول دارم که ممکن است به خاطر انتقادهای زیاد نسبت به اصل انتقاد بی‌تفاوت شده باشم. البته این جلسه یک نکته دیگر را در دل داشت. آن هم موضع احمدی نژاد در قبال مذاکره با آمریکا بود؛ رییس جمهور مذاکره با آمریکا را رد کرد و آن‌را کار غلطی دانست.

ماجرای یک متهم به فساد در دولت

در افطاری البته راجع به موضوعات مختلفی از جانب دانشجویان بحث شد که یکی از آنها هم بحث اطرافیان رییس‌جمهور بود.

او در خصوص اتهامات مطرح شده در مورد برخی نزدیکان رییس‌جمهور گفت: یک روز برای من مدارکی آوردند که آنها را بررسی کنم اما هنوز بررسی نکرده مقامات مسوول در تریبون اعلام کردند که فلانی متهم است و بعد پیش من آمدند و گفتند می‌خواهیم فلانی را ببریم.

به گزارش مهر، احمدی‌نژاد افزود: من به آنها پاسخ دادم شما که قبل از محاکمه آبروی این طرف را برده‌اید، اشکالی ندارد می‌توانید او را ببرید اما یک شرط دارد؛ اگر اثبات کردید که یک ریال سوءاستفاده کرده من در تلویزیون حاضر شده و از مردم عذرخواهی می‌کنم اما اگر نتوانستید ثابت کنید، همان شخصی که آبروی این طرف را برده باید در مقابل افکار عمومی مجازات شود.

وی تصریح کرد: آنها با این شرط من مخالفت کردند و گفتند چنین چیزی خلاف عدالت و قانون است. خلاصه اینکه بعد از این ماجرا مطرح کردند احمدی‌نژاد مانع از رسیدگی به پرونده اطرافیانش می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به برخی از انتقادها نسبت به حمایت و طرفداری از اطرافیان رییس‌جمهور گفت: از من می‌پرسند، چرا از برخی همکاران خود دفاع می‌کنید. رییس‌جمهور اظهار کرد: آیا یکی که مظلوم واقع می‌شود نباید از او دفاع کرد؟ آیا اگر بدون سند و مدرک هزار اتهام به یک نفر بزنند نباید از وی دفاع کرد؟ من سوگند خورده‌ام که از مظلومان دفاع کنم.

مدیرعامل بانک ملی را چه کسی فراری داد؟

رییس‌جمهور با اشاره به فساد بانکی ۳ هزار میلیارد تومانی گفت: در این ماجرا من شش سال بود که فریاد می‌زدم عده‌ای می‌خواهند پول مردم را ببرند و بارها اعتراض کردم؛ اما آنها ماجرایی درست کردند به اسم سه هزار تایی و نوک حمله را به سمت دولت هدف گرفتند. من نمی‌دانم؛ اگر فریاد بزنیم، می‌خوریم، اگر سکوت هم کنیم، باز هم می‌خوریم. وی اظهار کرد: مدیرعامل بانک ملی را چه کسی فراری داد؟ من در این خصوص با مراجع مسوول مکاتبه کردم.

رییس‌جمهور با اشاره به اتهامات اظهار کرد: به ۱۰۰ دلیل که شما ۹۹ تای آن را می‌دانید دولت سکوت کرده است و البته این سکوت به معنای این نیست که پاسخی نداریم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه خیلی حلقه‌ها در داخل و خارج کشور برای مقابله با دولت به هم پیوند خورده‌اند، گفت: من بعد از سفر به لبنان و بعد از اجرای هدفمندی می‌دانستم از داخل و خارج برای زدن دولت می‌آیند.

در اقتصاد زیگزاگی عمل نکردیم

رییس‌جمهور از عملکرد اقتصادی خود هم دفاع و تصریح کرد: دولت نهم و دهم، تنها دولتی بوده است که به هیچ وجه در اقتصاد به صورت زیگزاگی عمل نکرده و از ابتدا برنامه‌‌های خود را به طور روشن دنبال کرده است .احمدی نژاد تصریح کرد: حاضرم اعلام عمومی کنم که اشراف تیم اقتصادی دولت از همه اقتصاددانان کشور نسبت به مسائل واقعی‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌های دولت در جهت عدالت بود اما در کشور ما به جز دولت، دستگاه‌های دیگری هستند که تاثیرگذارند مثلا وقتی دولت می‌خواهد کاری را انجام دهد دیگران به نوعی تاثیرگذارند و باعث می‌شوند یا برنامه های ما تغییر کند یا برخی کارها جنبه تکلیفی پیدا کند.

وی با اشاره به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اظهارکرد: برخی قانون را طوری می‌نویسند که از دست دولت خارج شود. اگر به خاطر این موضوع با آنها دعوا کنیم می‌گویند چرا دعوا می‌کنید و اگر سکوت کنیم می‌گویند چرا کوتاه آمده‌اید و سکوت کرده‌اید.

مذاکره با آمریکا غلط است

رییس‌جمهور در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان که گفته بود دستگاه سیاست خارجه بدون اجازه می‌خواهد با آمریکا مذاکره کند، گفت: نبرد اصلی ما با نظام سلطه و صهیونیسم است و بیشترین حمله را ما نسبت به این رژیم داشته‌ایم و الان نیز داریم. احمدی‌نژاد گفت: من مذاکره با آمریکا را کار غلطی می‌دانم؛ اما هیچ وقت اصل گفت‌وگو را رد نکرده‌ایم؛ یعنی در فضایی آرام و در صورتی که آمریکا کارهای زشت خود را کنار بگذارد؛ این دقیقا حرف امام است.

پاسخ به شایعه ارتباط با هاشمی

رییس‌جمهور با رد شایعاتی نسبت به ارتباط احمدی‌نژاد و دولت با هاشمی و اصلاح طلبان گفت: می‌گویند دولت با فلانی ارتباط گرفته است، در صورتی که آقای فلانی سایه ما را هم با تیر می‌زند. احمدی‌نژاد افزود: در گوشه و کنار اگر افرادی در دولت وارد یا خارج می‌شوند، به ما ربطی ندارد؛ فارغ از جناحی بودن افراد با توجه به صلاحیت‌ها و توانمندی افراد آنها را به کار می‌گیریم. او ادامه داد: من در جلسات یکی از نهادها شرکت نمی‌کردم علت عدم حضورم نیز به خاطر تداخل ساعت جلسه این نهاد با کلاس‌های درسی‌ام در دانشگاه بود؛ اما بعد از تاکید رهبری بر این قضیه در این جلسات حاضر شدم.

شاید برخی علما از کارهای دولت ناراحت باشند

رییس‌جمهور در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص ناراحتی علما از دولت گفت: ۱۰ روز قبل با کل علمای تهران جلسه داشتیم البته شاید هم برخی از کارهای دولت ناراحت باشند.

احمدی‌نژاد در پایان با اشاره به اینکه برخی انتظار دارند و می‌خواهند من همان احمدی‌نژاد سال ۸۴ باشم، گفت: باید به شما بگویم من هم منتظر یاران سال ۸۴ خودم هستم.