کنگره آمریکا به منظور تشدید فشار بر صنعت نفت ایران در حال بررسی دور جدیدی از تحریم‌ها علیه مبادلات الکترونیکی بانکی با ایران است. به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز گزارش داد که اعضای کنگره در تلاشند تا پیش از آغاز تعطیلات،‌ کار روی تحریم‌های جدید علیه تهران را که هدف از آن، محدود کردن درآمدهای نفتی ایران است، به پایان برسانند. ادعا شده است این تحریم‌ها که تدوین آنها ۷ ماه زمان برده، برای متوقف کردن معاملات شرکت‌های کشتیرانی و نفتی و ممانعت از توانایی بانک‌های ایرانی برای مبادلات الکترونیکی بانکی طراحی شده‌‌اند. هری رید، رییس اکثریت مجلس سنا در این باره گفته است: شفاف بیان کرده‌ام که انتظار دارم نتیجه مذاکرات زودتر معلوم شود تا ما بتوانیم درباره تشدید این تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری کنیم. وی افزوده است: این تحریم‌ها ابزاری مهم برای کمک به توقف برنامه هسته‌ای ایران است و امنیت متحد ما یعنی اسرائیل را تامین می‌کند.

رویترز ادعا کرده است که بسته جدید تحریم‌ها، مجازات‌های سنگینی را علیه بانک‌هایی اعمال می‌کند که با ایران معامله می‌کنند و در عین حال، فروش نفت ایران را کاهش می‌دهد.

مجلس نمایندگان آمریکا نسخه تحریم‌های جدید علیه ایران را دسامبر گذشته (آذرماه سال گذشته) به تصویب رساند و سنا نیز نسخه خود را مه سال جاری (اردیبهشت ماه) تصویب کرد. از آن زمان،‌ قانونگذاران آمریکایی در تلاشند تا تفاوت‌های میان این دو نسخه را کاهش دهند و نقاط ضعف تحریم‌ها درباره مبادلات پولی و بیمه محموله‌های نفتی را بررسی کنند.