رییس شورای رقابت با اشاره به اینکه تاخیر در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها می‌تواند آثار مثبت فاز اول را از بین ببرد، گفت: عده‌ای دولت را از اجرای فاز دوم می‌ترسانند. برخی از این افراد به دلیل دیدگاه‌های سیاسی خود به ۷۵ میلیون نفر جفا می‌کنند. این در حالی است که اکنون زمان آن است که همه از دولت برای اجرای این قانون حمایت کنند. جمشید پژویان در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: اگر در فاز اول در بخش تولید نتوانستیم سیاست‌های مناسبی را اجرا کنیم، اما در بخش عدالت، بهبود توزیع درآمد و اصلاح سبد مصرفی خانوارها بسیار موفق بودیم؛ زیرا فاصله قیمت‌ها کم شد.

پژویان با اشاره به اینکه اگر اجرای قانون را متوقف کنیم مجددا فاصله قیمت‌ها زیاد می‌شود، تصریح‌ کرد: با افزایش فاصله قیمت‌های واقعی به قیمت‌های تثبیت شده بازهم قاچاق به روال گذشته انجام خواهد شد و سبد مصرفی خانوارها نیز مانند گذشته می‌شود و در نتیجه کلیه دستاوردهای هدفمندی را از دست خواهیم داد.

به گفته وی، کسانی که نیازمند یارانه نیستند باید داوطلبانه از دریافت آن چشم‌پوشی کنند و با این اقدام بار بودجه و هزینه دولت کاهش می‌یابد و آن‌گاه با بودجه تخصیص یافته که مقدار آن البته کم است بتواند مرحله دوم را با تمرکز روی بخش تولید اجرا کند.

درخواست انتشار نرخ تورم براساس دهک‌ها

رییس شورای رقابت همچنین در گفت‌و‌گو با ایلنا برای از بین بردن ابهام در اعلام نرخ میانگین تورم، انتشار نرخ تورم سبد کالایی دهک‌های مختلف جامعه از سوی بانک مرکزی را خواستار شد. وی در عین حال از نحوه محاسبه و انتشار نرخ تورم از سوی بانک مرکزی دفاع کرد.