اخبار متفاوت درباره ادامه مذاکرات ایران و 1+5

دیدار باقری و داود اوغلو

دنیای‌اقتصاد- در حالی که نشست روز سه‌شنبه علی باقری، معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و هلگا اشمیت، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با توافق درباره برقراری تماس میان کاترین اشتون و سعید جلیلی پایان یافت، منابع دیپلماتیک ترکیه با اشاره به دیدار داود اوغلو، وزیر خارجه این کشور و باقری، اعلام کرده اند که گفت‌وگوهای آتی ایران و ۱+۵ در استانبول برگزار خواهد شد. با این حال، یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی مدعی شد که هنوز درباره ادامه گفت‌وگو با تهران، تصمیمی اتخاذ نشده است.

در همین حال، علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل از ادامه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تا حصول نتیجه مثبت و سازنده خبر داده است.

ایران و ۱+۵ طی بهار سال جاری در سطح مذاکره‌کنندگان ارشد سه بار در استانبول (۲۶ فروردین)، بغداد (۳ و ۴ خرداد) و در نهایت در مسکو (۲۹ و ۳۰ خرداد) دور میز مذاکره نشستند. مذاکراتی که بیش از پیش اختلافات طرفین را آشکار کرد و در عین حال، اراده طرفین برای تداوم مذاکرات را در قالب برگزاری نشست در سطح کارشناسی و معاونان به نمایش گذاشت. طی سه دور مذاکره یادشده، ایران و ۱+۵ پیشنهادهایی را به یکدیگر ارائه کردند. «به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ۵/۳ درصد و ۵ درصد» در راس پیشنهادهای پنج گانه ایران قرار دارد. «توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم و انتقال این مواد به خارج از ایران» نیز مهم‌ترین پیشنهاد طرف غربی به مقامات تهران به شمار می‌رود.

در آخرین نشست مذاکره‌کنندگان ارشد در مسکو، طرفین توافق کردند که مذاکرات در سطح کارشناسی و در پی آن در سطح معاونان برگزارشود و در صورت موفقیت این مذاکرات، بار دیگر مذاکره در سطح بالا از سرگرفته شود. به نظر می‌رسد، تا کنون توافق‌‌های ایران و ۱+۵ در مسکو مبنی بر برگزاری گفت‌‌وگوهای کارشناسی و سپس دیدار معاونان و در صورت مثبت بودن گفت‌وگوها توافق برای تماس تلفنی جلیلی و اشتون انجام شده است و این مذاکرات ادامه خواهد یافت.

ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ در استانبول

در همین راستا، پایگاه خبری بورسادا بوگون ترکیه در خبری با اشاره به دیدار روز چهارشنبه احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ در استانبول ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، داود اوغلو با علی باقری عصر چهارشنبه در محل وزارت خارجه در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرد. منابع دیپلماتیک ترک گزارش دادند که باقری در این دیدار به ارائه اطلاعاتی از مذاکرات خود در استانبول با معاون «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداخته است و در پایان دیدار عصر روز چهارشنبه باقری با داوداوغلو اعلام کردند که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در استانبول برگزار خواهد شد. داود اوغلو در دیدار با علی باقری بار دیگر بر حمایت کشورش از مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ تاکید کرد.

باقری در دیدار با وزیر خارجه ترکیه در مورد نتایج مذاکرات خود و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون گفت‌وگو کرد.

انجام گفت‌وگوی جلیلی و اشتون به‌زودی

در رویدادی دیگر، مایکل‌ مان سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا و ایران «به زودی» درباره از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کنند. به گزارش ایسنا، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه گفت: اشتون با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت‌وگو خواهد کرد. وی افزود که این گفت‌وگو «به زودی انجام خواهد شد، اما هنوز تاریخی برای آن تعیین نکرده‌ایم.»

ادعای سفیر آمریکا درباره ادامه مذاکرات

اما به‌رغم انتشار اخبار متعدد درباره ادامه روند مذاکرات ایران با ۱+۵، دان شاپیرو سفیر آمریکا در تل‌آویو مدعی شد که هنوز درباره ادامه گفت‌وگو با تهران تصمیمی اتخاذ نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، دان شاپیرو در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل گفت: اعضای ۱+۵ هنوز درباره نحوه مذاکره با ایران که آوریل سال جاری آغاز شده،‌ تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باراک اوباما به متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران متعهد شده، افزود: ما با اسرائیل و سایر شرکای خود در جامعه بین‌المللی تلاش می‌کنیم تا ایران را تحت فشار قرار دهیم.

شاپیرو اظهار کرد: تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال شده و همچنین مذاکره ۱+۵ با ایران ادامه دارد. اما ما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که چگونه مذاکرات را ادامه دهیم یا در کل ادامه دهیم یا خیر؟ با این حال، به طور کامل با اسرائیل و متحدانمان همکاری می‌کنیم.

ادامه مذاکره تا حصول نتیجه مثبت

علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل از ادامه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تا حصول نتیجه مثبت و سازنده خبر داده است. به گزارش ایسنا، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در حاشیه همایش بسیج پزشکی در ارزیابی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در سطح کارشناسی گفت: امروز مواضع جمهوری اسلامی اصولی و منطقی است و در اجلاس کارشناسی نیز همین مواضع بیان شد. این مذاکرات تا حصول نتیجه مثبت و سازنده ادامه خواهد یافت و جمهوری اسلامی ایران باید حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را داشته باشد و این حق از سوی مذاکره‌کنندگان گروه ۱+۵ باید به رسمیت شناخته شود.