دنیای اقتصاد - جلسه غیرعلنی دیروز مجلس که با حضور مردان اقتصادی کابینه برای بررسی شرایط تحریم و راهکارهای مقابله با گرانی برگزار شد، علاوه بر تصمیمات مرسوم همچون تشکیل کمیته‌های مشترک و ادامه رایزنی‌ها، یک نتیجه فوری داشت: توقف پرداخت ارز دولتی به مسافران خارج از کشور، البته به جز مسافران حج تمتع و عتبات عالیات. محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه غیرعلنی دیروز این خبر را داد و اضافه کرد: باید بپذیریم که برای رفتن به مسافرت نباید دلار ۱۲۲۶ تومانی پرداخت شود. دولتمردان در جلسه غیرعلنی مجلس از تصمیمات جدید خود برای مقابله با تحریم‌ها خبر دادند

ارز مسافرتی فقط برای زیارت

توافق بر سر صرفه‌جویی بودجه‌ای و اصلاح بودجه ۹۱

تشکیل ستاد مشترک قوای سه گانه برای رفع مشکلات

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: «تمهیدات» روز گذشته مجلس و دولت که در جلسه «غیرعلنی» ۵ ساعته و به منظور مقابله با گرانی و تحریم‌ها اندیشیده شد، عبارت بود از «حذف ارز مسافرتی به جز در سفرهای زیارتی» و پیشنهادهایی برای «اصلاح بودجه ۹۱»، «عدم آغاز پروژه‌های عمرانی جدید» و «تشکیل ستاد ویژه اقتصادی متشکل از تمامی نهادهای حکومتی با اختیارات خاص.»

جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس که حدود ۵ ساعت به طول انجامید، به منظور «بررسی وضعیت گرانی‌های اخیر، آثار تحریم‌ها، وضعیت ارز و تولید» و با حضور وزرای اقتصاد، کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت، رییس‌کل بانک مرکزی و رییس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی روز گذشته پس از پایان این جلسه در جمع خبرنگاران گفت که در این جلسه مقرر شد تمهیدات لازم برای مبارزه با تحریم‌ها صورت گیرد. وی ادامه داد: بر این اساس، پرداخت ارز مسافرتی را به غیر‌از مسافران عتبات عالیات و حج تمتع منتفی کردیم.

ایده «متوقف شدن فروش ارز دولتی به مسافران» نخستین بار یک هفته پیش از سوی ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد.

فتحی پور با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج می‌شود، درحالی که هیچ توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد؛ از تدوین طرحی برای حذف ارز مسافرتی خبر داده بود. طرحی که به فاصله یک هفته از سوی دولت و به منظور مقابله با تحریم‌ها عملیاتی شد.

البته در طرح فتحی پور ارائه ارز دولتی به همه مسافران اعم از تفریحی، تجاری و زیارتی متوقف می‌شد، اما با اعلام رییس کل بانک مرکزی، تنها ارائه ارز دولتی به مسافران سیاحتی متوقف شده است و زائران عتبات عالیات و حج تمتع همچنان می‌توانند از سهمیه ارز دولتی برخوردار شوند.

پارسال نیز دولت در دو نوبت سهمیه ارز مسافرتی به کشورهای مختلف را کاهش داد. بر این اساس، فروش ارز مسافرتی به هریک از مسافران خارج از کشور تنها یک بار در سال انجام می‌شد و براساس محدودیت‌های بانک مرکزی این سهمیه به میزان حداکثر یک‌هزار دلار برای کشورهای دور و ۴۰۰ دلار برای کشورهای همسایه تعیین شده بود.

بهمنی: مسافران ارز آزاد بگیرند

رییس کل بانک مرکزی، اما در پایان جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، با تاکید بر این که در نشست مشترک دولت و مجلس در زمینه مسائل ارز بحث و بررسی شد، گفت: در جلسه مشترک امروز تیم اقتصادی دولت و مجلس توضیحات کاملی در مورد مسائل ارزی، وضعیت کالاهای اساسی و اهمیت کالاها در شرایط تحریم ارائه کردند.

به گزارش ایرنا، بهمنی در پاسخ به این سوال که آیا ارز تک نرخی می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر ارزی که از سوی بانک مرکزی ارائه می‌شود ۱۲۲۶ تومانی و تک نرخی است.

وی با بیان اینکه پرداخت ارز مسافرتی را به غیر‌از مسافران عتبات عالیات و حج تمتع منتفی کردیم، در پاسخ به این سوال که «اگر ارز مسافرتی فقط به حج تمتع و عتبات عالیات تعلق گیرد، آیا باعث افزایش قیمت نمی شود؟» گفت: باید بپذیریم برای رفتن به مسافرت نباید ارز ۱۲۲۶ تومانی پرداخت شود.

حرکت به سوی صرفه جویی بودجه‌ای

شمس‌الدین‌ حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: جمع‌بندی نشست امروز مسوولان اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس در این جهت بود تا تبعات تحریم را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه در این جلسه دغدغه‌های نمایندگان در زمینه وضعیت اقتصادی کشور مطرح شد، افزود: در این نشست در زمینه جهت‌گیری‌های کلی تفاهم و مقرر شد به سمت صرفه جویی بودجه حرکت کنیم و فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه در اقتصاد مقاومتی باید تولید داخل مورد توجه قرار گیرد، در اولویت باشد.

وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه برگزاری جلسات مشترک مجلس و دولت آغاز شده است سطح هماهنگی و تصمیم سازی‌ها موثر است.

تجدید نظر مجلس در بودجه ۹۱

حسین مظفر معاون نظارت مجلس نیز در این باره گفت: در پایان جلسه پیشنهاد شد ستاد مشترکی برای مقابله با مشکلات تشکیل شود و همچنین تجدید نظری در بودجه امسال صورت گیرد و اصلاحاتی در آن ایجاد شود.

توضیحات وزرا درباره تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها

«ایرج ندیمی» نماینده لاهیجان نیز درباره این نشست در جمع خبرنگاران گفت: وزرای اقتصادی دولت در این جلسه غیرعلنی در پاسخ به این سوالات که آیا حلقه‌های تحریم تنگ‌تر شده و اینکه وضعیت منابع ارزی در داخل کشور چگونه است، توضیحاتی را ارائه دادند.

وی ادامه داد: براساس اظهارات وزیر صنعت، واردات کالا با سه مشکل اساسی گشایش اعتبار، انتقال ارز از داخل به خارج و انتقال کالاها مواجه است و امروز بسیاری از کشورها به جای دادن ارز به ما کالا ارائه می‌کنند.

پاسخ دولت قانع کننده نبود

رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری اما در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مسائل ارز، تورم و کمبود برخی اقلام عمومی مردم از محورهای مورد بحث در جلسه غیرعلنی امروز بود، اظهارکرد: پاسخ‌های تیم اقتصادی دولت قانع کننده نبود.

وی با بیان اینکه باید به تیم اقتصادی دولت فرصت داد، افزود: باید از اهرم‌های قانونی کمک بگیریم و براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب دستگاه‌ها با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.

درخواست‌های اقتصادی رییس مجلس از دولت

احسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با مهر در خصوص جمع‌بندی رییس مجلس از جلسه غیر‌علنی با وزرای اقتصادی دولت، گفت: رییس مجلس در جمع‌بندی خود اعلام کرد اگر هماهنگی‌های دولت و مجلس از قبل انجام می‌شد و تذکرات مجلس اجرایی می‌شد، شاید امروز مشکلات تا این حد به وجود نمی‌آمد.

وی افزود: همچنین رییس مجلس از دولت خواست تا از این پس پروژه‌های جدید عمرانی آغاز نشود و اعتبارات بودجه صرف حمایت از تولید و گسترش تولید ملی شود.

کمیته مشترک برای بررسی بودجه ۹۲

حسین پورفاطمی نماینده تنگستان هم درباره این جلسه گفت: سخنان ریاست مجلس در پایان جلسه بیشتر بر این نکته تاکید داشت که باید فشارهای اقتصادی را تحمل کرد و نباید آنها را اعلام کنیم، زیرا باعث افزایش فشارهای دشمن می‌شود، ملت ایران پیش از این هم فشارهای سخت‌تر را تحمل کردند و کوتاه نیامدند. این فشارها کوتاه مدت خواهد بود.

وی ادامه داد: در پایان جلسه امروز مقرر شد کمیته مشترکی میان دولت و مجلس برای بررسی لایحه بودجه ۹۲ تشکیل شود تا لایحه این بودجه در موعد مقرر به صحن علنی مجلس ارائه شود.

لاریجانی: نباید شرایط فعلی را به گردن یکدیگر بیندازیم

علی لاریجانی رییس مجلس، اما در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران حضور یافت و درباره اینکه برخی سوء مدیریت‌ها را موجب ایجاد شرایط اقتصادی کنونی کشور می‌دانند، گفت: در شرایط فعلی نباید موضوع و مشکلات را به گردن یکدیگر بیندازیم.

به گزارش ایرنا و فارس، وی ادامه داد: نشست مشترک امروز به موضوع‌های حساس از جمله وضعیت صنعت، کشاورزان، دامداران و بحث تحریم‌ها و ارز اختصاص یافت.

لاریجانی همچنین گفت: در این جلسه پیشنهاد تشکیل ستادی برای رفع مشکلات اقتصادی مطرح شد. البته این ستاد به صورت غیرمصوب، اکنون فعالیت خود را آغاز کرده و با حضور دولت، مجلس و قوه قضائیه در حال کار است، اما اگر بخواهد چارچوبی برای اصلاح بودجه و سایر امور اقتصادی داشته باشد، باید حتما نقش قانونی خود را پیدا کند.

درخواست تشکیل ستاد ویژه اقتصادی

البته به نظر می‌رسد این ستاد همان پیشنهادی باشد که ۹ نماینده مجلس (از جمله احمد توکلی، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم) در جلسه غیرعلنی دیروز در پیشنهادی مکتوب به هیات‌رییسه خواستار تشکیلش شده بودند. ستادی برای حل مشکلات اقتصادی متشکل از تمامی نهادهای حکومتی شدند که با اختیارات خاص بتوانند ظرف مدت یک سال تصمیمات لازم را برای اجرای «راهبرد اقتصاد مقاومتی» اتخاذ کنند.

عکس: خانه ملت