جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه برای پاسخ به سه سوال نمایندگان و بررسی اوضاع میانمار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه روز گذشته این کمیسیون با وزیر امور خارجه، اظهار کرد: در این جلسه مساله میانمار با حضور وزیر کارشناسان و مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط به طور جامع مورد بررسی قرار گرفت. وی با بیان اینکه فاجعه میانمار و قتل عام مسلمانان میانمار حادثه‌ای نیست که به سادگی بتوان از آن عبور کرد، ادامه داد: مسلمانان میانمار از حقوق اولیه شهروندی برخوردار نیستند، مورد حمله و کشتار واقع شده‌اند و ما موظف هستیم اقدامات جدی را در این ارتباط انجام دهیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال تشکیل کمیته حقیقت‌یابی از سوی سازمان ملل متحد و مجامع بین‌المللی باشد و میانمار باید از طریق مجامع بین‌المللی به عضویت مجامع حقوق بشری و کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشری در آید.

وی کمک‌رسانی به مسلمانان میانمار و برگزاری همایش‌های بررسی ابعاد فاجعه را از جمله راهکارهای دیگر برخورد با فاجعه انسانی میانمار خواند.

حسینی ادامه داد: وزیر امور خارجه در این جلسه همچنین در پاسخ به سوال یک نماینده درباره روابط با کشورهای همسایه، گفت که در زمان حاضر تمام تلاش خود را برای بهبود روابط با همسایگان و کشورهای حوزه خلیج فارس به کار گرفته‌ایم.

نقوی حسینی گفت: سوال دیگر از وزیر امور خارجه در مورد سهم ۲۰ درصدی جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر مطرح شد که در این ارتباط وزیر امور خارجه گفت: وزارت خارجه دقیقا مطابق مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی عمل کرده و می‌کند و از حق‌‌السهم ایران نخواهیم گذشت تا رژیم حقوقی دریای خزر با همکاری سایر کشورهای سهیم تهیه شود و مورد موافقت تمامی کشورها قرار گیرد.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس صالحی در این جلسه ضمن رد مجدد و کذب محض خواندن دستگیری خود در قبرس یا درخواست‌جمهوری اسلامی برای ملاقات با وزیر خارجه انگلیس در کابل گفت که القای اطلاعات نادرست علیه سیاست خارجی، هدفمند است.