رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتظار ایران از نشست علی باقری و هلگا اشمیت، معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون چیست؟ گفت: پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگوها کاملا روشن بیان شده و به اطلاع نمایندگان ۱+۵ رسیده، البته طرف مقابل هم پیشنهادهایی داشته است. این مذاکرات که در ادامه گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در مسکو دنبال می‌شود، روز گذشته در استانبول ترکیه برگزار شده؛ اما تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز خبری از نتایج و توافقات احتمالی آن منتشر نشده بود.

با این حال مهمانپرست صبح دیروز هدف از این مذاکرات را نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر و رسیدن به یک تفاهم مورد قبول دو طرف عنوان کرد و افزود: اگر این مذاکرات به‌نتیجه مشخصی برسد که هم در یک دوره زمانی، نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شود و هم حقوق ما کاملا به رسمیت شناخته شود، بهترین شکل حل مساله خواهد بود و امیدواریم مذاکرات به همین شکل دنبال شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آن چیزی که نمایندگان ۱+۵ نیز قبلا به صورت شفاهی عنوان کردند، به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ما در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بوده است. امیدواریم این موضوع به طور مشخص و رسمی و به شکل کامل آن یکی از نتایج این گفت‌وگوها باشد.

مهمانپرست با بیان اینکه ما آمادگی‌ خود را اعلام کرده‌ایم که اقداماتی را دنبال کنیم تا همکاری‌های ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بهترین شکل خود ادامه یابد و نگرانی‌های طرف مقابل نیز برطرف شود، گفت: امیدواریم در این نشست دیدگاه‌های طرفین به هم نزدیک شود.