تاکید ایران بر طرح عنان برای حل بحران سوریه

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به پیشنهاد علی لاریجانی، رییس مجلس برای حل بحران سوریه مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید کرد: طرح کوفی‌عنان، تنها طرح موجود است که فکر می‌کنیم می‌تواند به ایجاد آرامش در سوریه کمک کند. پیش از این علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه گفته بود: باید آزادی برای ملت سوریه فراهم شود تا بتواند در انتخابات سال ۲۰۱۴، رییس‌جمهور خود را انتخاب کند و کشورهای دیگر باید از دخالت در نزاع موجود در سوریه خودداری کنند. در همین چهارچوب، مهمانپرست دیروز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود با تاکید بر اینکه طرح کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه شکست نخورده است، اظهار کرد: در شرایط فعلی حمایت از طرح کوفی عنان را بهترین راهکار موجود می‌دانیم.

پیشنهاد علی لاریجانی برای سوریه

علی لاریجانی رییس مجلس در گفت‌وگو با شبکه خبری عربی زبان ایران که شامگاه یکشنبه صورت گرفت، با اشاره به دیدگاه متفاوت جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه، تاکید کرده بود: ما صد در صد معتقدیم که باید در نظام سیاسی سوریه اصلاحاتی صورت بگیرد و از ابتدا هم این مساله را به مسوولان سوریه گفتیم و آنها هم قبول داشتند؛ ولی مشکل اینجا است که بعضی از کشورهای مرتجع منطقه مجال و فرصتی برای تحقق این مساله نمی‌دهند. وی افزوده بود: برخی کشورهای منطقه خلیج‌فارس که در آنها بویی از دموکراسی و توجه به رای مردم وجود ندارد، به سوریه پول و سلاح می‌فرستند و امکاناتی را تدارک دیده‌اند تا سوریه را فتح کنند؛ کشورهایی که برخی از آنها بسیار کوچک هستند و در برخی از آنها حتی رانندگی زنان مجاز نیست.

لاریجانی تصریح کرده بود: می‌توان کمیته‌ای را در سوریه تشکیل داد که از طریق آن در مدت مشخصی انتخابات مجلس با مشارکت همه گروه‌ها و حتی مخالفان برگزار شود و در همین فاصله انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شود.

مناسب‌ترین طرح برای سوریه

مهمانپرست اما دیروز در واکنش به پیشنهاد علی لاریجانی رییس مجلس درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در سوریه و در پاسخ به اینکه آیا موضع ایران در قبال سوریه تغییر کرده است؟ گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه از ابتدا چارچوب مشخصی داشته است. ما حمایت خود را از مردم سوریه و مطالبات آنها اعلام کردیم و از اقدامات اصلاحی در این کشور و گام‌هایی که دولت سوریه باید برای تحقق خواسته‌های مردم بردارد، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: در درجه اول باید ثبات، امنیت و آرامش در سوریه برقرار شود و درگیری‌هایی که با حمایت و هدایت کشورهای خارجی در سوریه دنبال می‌شود، متوقف شود.

وی با تاکید بر اینکه انجام اقدامات تروریستی و حمایت از این اقدامات به نفع مردم و سایر کشورهای منطقه نیست، گفت: طرح‌های مختلفی که ممکن است دوستان مطرح کنند برای رسیدن به نقطه مطلوبی که می‌تواند برای وضعیت داخلی سوریه مناسب باشد، طرح کلی ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگوها بین دولت و آن بخشی از مردم است که مخالفت‌هایی را اعلام کرده‌اند.

وی طرح کوفی‌ عنان برای رسیدن به هدف مشخص و مورد نظر را مناسب‌ترین طرح برای شرایط فعلی تلقی کرد.

مهمانپرست با بیان اینکه رایزنی‌ها با کشورهای مختلف در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: همه باید به دنبال این باشیم که ثبات و امنیت در سوریه برقرار تا زمینه گفت‌و‌گوها فراهم شود.

تنها طرحی که می تواند کمک کند

وی در پاسخ درباره پیشنهاد دولت قطر به کوفی‌عنان برای اینکه طرح انتقال قدرت در سوریه را دنبال کند، اظهار کرد: طرح عنان، تنها طرح موجودی است که فکر می‌کنیم می‌تواند به ایجاد آرامش در سوریه کمک کند. طرح کاملا مشخص است و ما از آن حمایت می‌کنیم. طرح‌های دیگری که اصل حضور کوفی عنان و طرح ایشان را تحت‌الشعاع قرار دهد، الان نمی‌تواند اولویت داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره سوریه گفت: در شرایط فعلی حمایت از طرح کوفی عنان را بهترین راهکار موجود می‌دانیم. مهمانپرست با ذکر این نکته که طرح عنان شکست نخورده است، گفت: جریان‌هایی به دنبال به شکست کشاندن طرح عنان هستند و در واقع جریاناتی به دنبال عدم برقراری امنیت و ثبات در داخل سوریه می‌باشند. باید جلوی مداخلات خارجی گرفته شود تا طرح عنان که زمینه‌ساز گفت‌وگوها است را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه مذاکراتی که تاکنون صورت گرفته در همین جهت است، اظهارکرد: توافقی که برای تمدید حضور ناظران بین‌المللی صورت گرفت، به این معناست که طرح عنان در حال دنبال‌ شدن است.

ایجاد اختلال در بازار جهانی نفت؟

در بخشی دیگر از این کنفرانس مطبوعاتی، مهمانپرست در واکنش به اظهارات برخی مقامات غربی مبنی بر تلاش ایران برای ایجاد اختلال در بازار جهانی نفت، این اظهارات را بدون پایه و اساس و غیر منطقی خواند و گفت: کسانی که در بازار جهانی نفت اختلال ایجاد می‌کنند کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها هستند. برای اینکه می‌خواهند امنیت انرژی را از بین برده و تعادل بازار انرژی را به خطر بیندازند، فشارهایی را به صورت سیاسی به کشورها و شرکت‌های غربی وارد می‌کنند که این بازار تجارت جهانی نفت را دچار اختلال می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده با تمام توان برای برقراری ثبات و امنیت در بازار انرژی تلاش می‌کند و با هر جریانی که بخواهد این بازار را به خطر بیندازد حتما با تدبیر مناسب برخورد می‌کند.

واکنش به پیشنهاد پادشاه عربستان

مهمانپرست همچنین در پاسخ به سوالی درباره درخواست پادشاه عربستان مبنی بر برگزاری اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی در واکنش به فتنه انگیزی در کشورهای اسلامی گفت: ما از هر نشستی که کشورهای اسلامی دور هم جمع شوند و به بحران‌های منطقه‌ای رسیدگی کنند استقبال می‌کنیم و حضور فعالی خواهیم داشت.

وی با ذکر این نکته که بحران‌های اصلی که در منطقه وجود دارد کاملا مشخص است، اظهار کرد: دخالت برخی از کشورها در دامن زدن به این بحران‌ها مشخص است و اگر چنین نشستی بخواهد برگزار شود، حل مساله بحرین در اولویت است.

تلاش برای دور کردن مصر از ایران

اخبار مطرح شده مبنی بر درخواست مرسی برای عدم صدور ویزا به اتباع ایرانی و عراقی سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اخباری که در این زمینه مطرح می‌شود فاقد اعتبار لازم است، اظهار کرد: منابع خبری موثق چنین مطالبی را اعلام نکرده‌اند.

مهمانپرست ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی از جریانات رسانه‌ای به این مسائل دامن می‌زنند تا فضایی را ایجاد کنند و کشورهای مسلمان منطقه را از یکدیگر دور نگهدارند، به خصوص در مورد مصر فعالیت برخی از رسانه‌های عربی و غربی در جهت دور نگه داشتن دو ملت ایران و مصر است.

تکذیب واگذاری برخی زمین‌های کرمان به قطر

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اخبار مطرح شده درخصوص واگذاری زمین‌هایی در کرمان به قطر و همچنین واگذاری زمین‌های اجاره‌ای به افغانستان در چابهار گفت: یکی از مواردی که در همکاری بین کشورهای مختلف صورت می‌گیرد، سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی است که شکل ورود سرمایه و نوع همکاری مشترک باید توسط مسوولان دو کشور بررسی شود و زمانی به توافق برسند، عملی خواهد شد. وی ادامه داد: ما از طرح‌های مختلفی که در زمینه کشاورزی و ورود سرمایه و سرمایه‌گذاران باشد در چارچوبی که مورد نظر مسوولانمان باشد، حمایت می‌کنیم. وی با بیان اینکه بحث جدیدی نیست، اظهار کرد: سرمایه در کشورهای مختلف می‌تواند در زمین‌های کشاورزی وارد شود که یکی از روش‌های آن اجاره زمین‌های کشاورزی برای تولیدات است. مهمانپرست اضافه کرد: مطلبی که اخیرا منتشر شده صحیح نیست و تاکنون چنین چیزی صورت نگرفته و مطالبی که راجع به کشور قطر عنوان شده، درست نیست. اگر پیشنهادی برای کار سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توسط سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه صورت گیرد در چارچوب نشست کارشناسی خود بررسی و چنانکه ابعاد آن مورد قبول طرف مقابل باشد، اجرایی خواهد شد.

بازگرداندن برخی شهروندان ایرانی از سوریه

سخنگوی وزارت خارجه دیروز در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به اینکه «آیا اقداماتی را برای بازگردندان شهروندان ایرانی از سوریه در دستور کار دارید،» گفت: تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا سوریه و شهر دمشق با ناامنی و بی‌ثباتی روبه رو شود و اقداماتی را ظرف روزهای اخیر شاهد بودیم و به همین خاطر اقدامات و تدابیر لازم توسط مقامات کشورمان صورت گرفته است. وی ادامه داد: مسائل ایمنی برای کسانی که به منظور انجام ماموریت در سوریه حضور دارند، گفته شد و آنهایی که در شرایط فعلی لزومی به حضور‌شان نبود به کشور بازگشتند. به زائران توصیه‌های لازم داده شده و در مناطق ناامن، مرزهای زمینی و مناطقی که گروه‌های مسلح دست به اقدامات تروریستی می‌زنند برای حفاظت از جان اتباع‌مان، با سازمان حج و زیارت گفت‌وگوهایی انجام شده است. مهمانپرست اظهار کرد: در حال حاضر سفر زمینی به سوریه صورت نمی‌گیرد و سفرهای هوایی نیز محدود شده است. وی از اتباع کشورمان که قصد سفر به سوریه دارند، خواست که در چارچوب توصیه‌های حج و زیارت و نکاتی که وزارت خارجه اعلام می‌کند، اقدام کنند.

وی با یادآوری این نکته که البته اوضاع دمشق نسبتا آرام‌تر شده، گفت: مسوولان دولت سوریه اوضاع را کنترل کرده و کار پاکسازی شروع شده است. به اعتقاد ما ارتش و مردم سوریه توانایی کافی برای دفاع از کشور‌شان را دارند و همه باید کمک کنند تا امنیت در سوریه کاملا برقرار شود.