وال استریت ژورنال: تحریم غرب علیه ایران، امنیت افغانستان را تهدید می‌کند

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به تاثیر سوءتحریم‌های ایران از سوی غرب بر افغانستان و شهروندان این کشور پرداخت و نوشت: این تحریم‌ها می‌تواند امنیت افغانستان را به خطر بیندازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماریا ابی حبیب گزارشگر وال استریت ژورنال در این باره نوشت: تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشارهای اقتصادی بر رهبران ایران پیامدهای ناخواسته‌ای بر افغانستان به بار آورده است. به ویژه برای مردمانی که به پول‌هایی که از سوی کارگران مهاجر مقیم در ایران به خانواده‌ها ارسال می‌شود، وابسته هستند. این روزنامه افزود: در مرزهای اطراف ایران مقامات در صدد آن هستند تا کارگران مهاجر افغان را به کشورشان بازگردانند و در خاک افغانستان هم برخی از بازرگانان از این گله دارند که به خاطر کاهش ارزش پول ایران در معاملات و خرید و فروش کالا به ایران و بالعکس، دچار مشکل شده‌اند.

مزمل شینواری معاون وزیر تجارت و بازرگانی افغانستان در این باره گفته است: ما بسیار نگران سقوط ارزش ریال هستیم و بسیاری از افغان‌ها که در ایران زندگی و کار می‌کنند احتمالا اولین کسانی خواهند بود که شغل خود را از دست می‌دهند. این روزنامه نوشت: در حالی که سفارت ایران در کابل و کنسولگری این کشور در هرات و سفارت آمریکا در کابل از اظهارنظر درباره تاثیر تحریم‌ها بر افغانستان خودداری می‌کنند، اما کارگران افغانستان که طیف غیر تحصیلکرده و با حقوق‌های پایین هستند شرایط بدی دارند. در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بازتاب تحریم‌ها را روزانه می‌توان در اسلام قلعه، مهم‌ترین گذرگاه مرزی و گمرکی بین ایران و افغانستان مشاهده کرد. این روزها افغان‌هایی مشاهده می‌شوند که شغل‌های خود را در ایران از دست داده و به کشور خود بازگردانده می‌شوند.