انتقاد شدید کدخدایی از ارگان مطبوعاتی دولت

عکس:‌ خبرگزاری فارس، مهدی مریزاد اختلاف‌نظر شورای نگهبان و دولت بر سر اصل ۱۱۳ قانون اساسی باعث شد

انتقاد شدید کدخدایی از ارگان مطبوعاتی دولت

بهتر است همه از قانون و مراجع قانونی تمکین کنیم

برخی کاغذپاره‌ها شخصیت‌های نظام را به استهزا می‌گیرند

دنیای اقتصاد- حامد صالح‌آبادی: بحث بر سر تشکیل هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی تبدیل به یک چالش میان دولت و شورای نگهبان شده است؛ به طوری که روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان در واکنشی تند به تیتر اول شماره روز چهارشنبه هفته گذشته روزنامه دولت با عنوان «کدام تفسیر! دیروز یا امروز» گفت که «ارگان دولت گزارشی سیاسی ـ تجاری آماده می‌کند» و به آنها توصیه کرد که «به جای غوغاسالاری و مهمل بافتن بهتر است همه از قانون و مراجع قانونی تمکین کنیم.» عباسعلی کدخدایی همچنین گفت: «شیوه‌های برخی از کاغذپاره‌ها که با بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌شوند و شخصیت‌های نظام را به استهزا می‌گیرند، شیوه‌های درستی نیست.» کدخدایی البته به غیر‌از واکنشی که به مطالب روزنامه ایران داشت بار دیگر در مورد فعالیت هیات نظارت و معاونت اجرای قانون اساسی هم تاکید کرد که در صورت فعالیت اجرایی، این دو نهاد غیر‌قانونی خواهند بود و آنها تنها می‌توانند نظرات مشورتی به رییس‌جمهور ارائه کنند و برای فعالیتشان هم باید احکام اعضای هیات تغییر کند و جایگاه مشورتی آنها در احکام ذکر شود.

ارگان مطبوعاتی دولت در گزارش تیتر نخست روز چهارشنبه خود که دو صفحه را به آن اختصاص داد، نوشته بود: «بررسی نحوه برخورد شورای نگهبان با اصل ۱۱۳ قانون  اساسی در ادوار مختلف، ‌نشان می‌دهد همین نهاد در مقاطع قبلی و زمانی که قانون اساسی توسط سایر قوا نقض می‌شده، از روسای‌جمهور وقت می‌خواسته با توجه به اصل ۱۱۳ نسبت به این موارد واکنش نشان دهند.» روزنامه ایران در ادامه اضافه کرده بود: «روزنامه ایران بنابر رسالت حرفه‌ای خود، بخش عمده‌ای از اسناد این ادعا را منتشر و در معرض قضاوت مخاطبان عزیز و کارشناسان محترم قرار می‌دهد تا مشخص شود در تفسیر این اصل قانون اساسی توسط شورای نگهبان در مقاطع مختلف زمانی، تناقضات جدی وجود دارد.» اما در جلسه مطبوعاتی دیروز کدخدایی، پس از مطرح شدن گلایه‌های سخنگوی شورای نگهبان از روزنامه دولت، خبرنگار خبرگزاری دولت (ایرنا) نیز به دفاع از عملکرد مدیران این روزنامه پرداخت؛ اما کار به مشاجره میان او و سخنگوی شورای نگهبان کشید و پس از آنکه این خبرنگار همچنان به سخنان خود ادامه می‌داد، کدخدایی از نیروهای حفاظت شورای نگهبان خواست تا وی را از جلسه خارج کنند.

روزنامه دولت گزارش سیاسی ـ تجاری آماده می‌کند

در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان، خبرنگار روزنامه ایران سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که «برخورد شورای نگهبان با اصل ۱۱۳ نشان دهنده این است که این برخورد در دوره‌های مختلف دارای تناقضاتی بوده است» و خواستار توضیح از سوی سخنگوی شورای نگهبان شد که کدخدایی پاسخ داد: شما گزارشی سیاسی ـ تجاری آماده کردید و همه مطلع شدند. فکر می‌کنم اگر از سوی مراجع قانونی نظرات متفاوت گفته شود، اشکالی ندارد. هر مرجع قانونی ممکن است بر اساس برداشت خود نظراتی را اعلام کند، اشکال آن زمان است که استدلالشان، استدلالی قوی نباشد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: این طور نیست که شما می‌گویید و در گزارشی تجاری ـ سفارشی با غوغاسالاری به آن پرداختید. معاونان رییس‌جمهور که آمدند همه سوابق و نظرات را مطرح کردیم؛ از همان ابتدا شورای نگهبان با تشکیل هیات نظارت بر قانون اساسی مخالف بوده و در این جهت هیچ تردیدی ندارد. کدخدایی یادآور شد:‌ از سال ۶۰ تاکنون ما با هر گونه مرجع و نهادی غیر از اختیارات رییس‌جمهور مخالفت کرده‌ایم و اسناد آن نیز وجود دارد. شورای نگهبان درصدد سلب اختیار از هیچ مرجع و نهادی نیست؛ اما باید بدانیم اگر مدعی عدالت هستیم، تحقق عدالت از مسیر اجرای قانون می‌گذرد.

به جای غوغاسالاری از قانون تمکین کنید

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: به جای غوغاسالاری و مهمل بافتن یا گفتن بهتر است که همه از قانون و مراجع قانونی تمکین کنیم. شیوه‌های برخی‌ها در برخی از کاغذ پاره‌ها که با بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌شوند و شخصیت‌های نظام را به استهزا می‌گیرند، شیوه‌های درستی نیست. سخنگوی شورای نگهبان خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: آن شخصیت‌هایی که در روزنامه شما مورد استهزا قرار گرفتند، بیشتر از عمر من و شما به نظام و اسلام خدمت کرده‌اند. شایسته نیست که با غوغاسالاری به این گونه مسائل بپردازید. شایسته بود به جای این گونه سفارش‌هایی که برای تهیه گزارش‌های سیاسی شده بود، بروید و مباحث حقوقی را ارزیابی کنید. کدخدایی افزود: خود معاونت جدید که نظراتش منتشر شده، اعلام کرده که ما در چارچوب نظرات شورای نگهبان عمل می‌کنیم. چه شده که برخی افراد با این غوغاسالاری در برخی از رسانه‌ها این گونه سخن می‌گویند؟ همکاران و کارکنان آن روزنامه و موسسه که از قدیم با من ارتباط داشته و دارند، پیش من می‌آیند و از مدیریت جدید گله می‌کنند.

بودجه ناظرین شورای نگهبان را بدهید

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: من اهل شکایت نیستم تا طرح شکایتی کنم. شورای نگهبان مدعی این مطلب نیست که شکایت کند. این گونه مهمل‌ها به عنوان رپرتاژ سیاسی ـ تجاری سفارش شده و در یک نشریه‌ای که از بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌کند، منتشر شده است. به جای این کار، بودجه ناظرین ما را بدهید که بیش از دو ماه از انتخابات می‌گذرد و هنوز پرداخت نکرده‌اید. چرا پول را می‌دهید به عده‌ای که بنشینند و مهملاتی ببافند و سر هم کنند و اکنون شما مدعی هستید که تناقضاتی وجود دارد؟

کدخدایی ادامه داد: این چه وضعیتی است که در کشور ایجاد کردید؟ به کجا متکی هستید که هر چه دلتان می‌خواهد می‌گویید؟ به نهادهای برآمده از نظام، به شخصیت‌های اصیل نظام این گونه حمله می‌کنید که چه شود؟ به کجا می‌خواهید برسید؟

اخراج خبرنگار ایرنا

پس از این گفته‌های کدخدایی که با عصبانیت همراه بود، خبرنگار خبرگزاری دولت خطاب به کدخدایی گفت: شما عصبانی هستید. بلافاصله کدخدایی به وی گفت: من عصبانی نیستم. خیلی هم وضعم خوب است. خبرنگار ایرنا ادامه داد: این شیوه سخن گفتن در شأن شما نبود و جای تعجب است که با این شیوه سخن گفتید. کدخدایی خطاب به وی گفت: آیا در شأن و جایگاه روزنامه ایران و رسانه شما بود که این طور به حضرت آیت الله جنتی و شورای نگهبان حمله کنند؟ خبرنگار ایرنا همچنان اصرار داشت تا بیان کند که لحن کدخدایی درباره روزنامه ایران درست نبوده است؛ اما کدخدایی اجازه صحبت به وی نداد و از وی خواست تا اگر سوالی دارد مطرح کند و به این موضوع نپردازد. کدخدایی چند بار به خبرنگار ایرنا تذکر داد، اما خبرنگار ایرنا همچنان به گفته‌های خود ادامه داد که چرا از تریبون نظام این گونه صحبت کرده است؟ کدخدایی هم گفت صحبت‌های من کاملا پخش شده، ضبط شده است و شما بی خود به من اتهام وارد نکنید. سپس کدخدایی از مسوولان مربوطه خواست تا خبرنگار ایرنا را به بیرون هدایت کنند.

آیت‌الله جنتی اهل عقب‌نشینی نیست

کدخدایی سپس گفت: مطلبی که من در جلسه در مورد برخی رسانه‌ها عنوان کردم به خاطر شورای نگهبان و شخصیت‌های این شورا بود. وی تصریح کرد: در واقع تذکر دادم و گفتم که اهل شکایت نیستیم ما به خودشان هم توضیح دادیم؛ ولی بازهم یکسری از مطالب را سر هم کردند و شخصیت‌های اصیل شورای نگهبان را که به خاطر دفاع از خودشان، مورد هجمه هستند در یک روزنامه دولتی مورد هجمه قرار دادند. کدخدایی گفت: این انصاف نیست؛ این همه سایت و خبرگزاری‌های ضدانقلاب هر روز علیه شخصیت‌های شورای نگهبان می‌نویسند اگر قرار بود این شخصیت‌ها عقب‌نشینی کنند، عقب‌نشینی می‌کردند.

در ادامه کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شورای نگهبان با تشکیل هیاتی برای نظارت بر قانون اساسی از سوی رییس‌جمهور مخالفت کرده است، آیا این احتمال وجود دارد این اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود، گفت: اولا ما با هیچ کس اختلاف نداریم. شورای نگهبان نظر قانونی و رسمی را اعلام می‌کند که برای همه نهادها و مراجع لازم‌الاتباع است. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: نظر شورای نگهبان در مورد تفسیر از اصل ۱۱۳ قانون اساسی بود که اعلام شد و ان‌شاءالله بر اساس آن عمل خواهد شد.

هیات و معاونت قانون اساسی باید مشورتی باشند

خبرنگار دنیای اقتصاد از کدخدایی سوال کرد پس از اعلام نظر شورای نگهبان، آقای میرتاج‌الدینی بیان کرده که شورای نگهبان، هیات نظارت و معاونت اجرای قانون اساسی را غیرقانونی اعلام نکرده و خواستار توضیح از سوی وی شد که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: آقای میرتاج‌‌الدینی به همراه یکی از معاونان رییس‌جمهور تشریف آوردند و ما موضوع را توضیح دادیم. دوستان معتقد بودند که هیات نظارت، هیاتی مشورتی است و ما گفتیم که اگر مشورتی باشد اشکالی ندارد؛ اما باید در احکام صادره ذکر شود. به هر حال تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ آن چیزی است که منتشر شده است. چنانچه این هیات وظایف اجرایی بر عهده‌اش باشد قطعا خلاف قانون است؛ ولی اگر مشورتی است منعی ندارد. در خصوص معاونت نیز در حوزه‌هایی که شورای نگهبان در تفسیر اعلام کرد اگر کار اجرایی صورت بگیرد دارای منع است و غیر‌قانونی خواهد بود.

مصونیت‌پارلمانی شامل توهین و افترا نمی‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اعلام جرم علیه علی مطهری به خاطر نطق صورت گرفته در مجلس بوده و نظر شورای نگهبان در مورد مصونیت نمایندگان طبق قانون اساسی چیست، گفت: مصونیت قانونی نمایندگان در چارچوب مصونیت‌هایی است که قانون اساسی در نظر گرفته است و شورای نگهبان بر آن صحه می‌گذارد و طی یکی دو سال گذشته بارها در این مورد اظهارنظر کرده است.

وی افزود: باید دید مواردی که شما مطرح می‌کنید، چه بوده است؛ زیرا این مصونیت‌ها شامل توهین و افترا نمی‌شود و آنجایی را که عناوین مجرمانه دارد، در بر نمی‌گیرد. اظهارنظر در چارچوب قانون اساسی و وظایف خودشان اشکالی ندارد.

قائم‌مقام ایرنا: برخورد با خبرنگار ما شایسته نبود

قائم‌مقام خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به نحوه برخورد با خبرنگار این رسانه در نشست مطبوعاتی سخنگوی شورای نگهبان گفت: اینکه یک خبرنگار از جلسه اخراج شود جای تاسف دارد. غلامحسین اسلامی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، افزود: خبرنگار نماینده افکار عمومی است و سوالش شخصی نیست و سوال مورد نظر خود را به نمایندگی از مردم می‌پرسد. حال به جای اینکه به پرسش او پاسخ داده شود، او را از جلسه اخراج کنند، جای تاسف دارد و من نمی‌دانم در این خصوص چه توجیهی وجود دارد؟ قائم‌مقام ایرنا همچنین گفت:‌ ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

عکس: خبرگزاری فارس