در نشست روز پنج‌شنبه کنفرانس معاهده تجارت تسلیحات متعارف سازمان ملل متحد، هیات نمایندگی آمریکا انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از معاونین این کنفرانس را محکوم کرد که با واکنش قاطعانه هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک روبه‌رو شد. به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده آمریکا در این جلسه در اقدامی غیرمعمول طی سخنانی واهی و بی‌اساس که بی‌احترامی به نظر اکثریت اعضای سازمان ملل متحد محسوب می‌شود، در توجیه اینکه انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از معاونین کنفرانس معاهده تجارت تسلیحات محکوم است،کشورمان را متهم به فعالیت‌های غیر قانونی هسته‌ای، ارسال سلاح به حزب‌الله لبنان و سوریه و اختلال در صلح و امنیت بین‌المللی کرد.

در واکنش به این اظهارات، هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با اعلام اینکه ادعاهای آمریکا را شایسته پاسخ نمی‌داند، با اشاره به اتهام نماینده آمریکا به ایران مبنی بر اخلال در صلح و امنیت جهانی گفت: من مایلم با استفاده از این فرصت این سوال را مطرح کنم که آیا ایران صلح‌دوست است یا آمریکا؟

هیات نمایندگی کشورمان افزود :آیا ایران که حداقل در ۳۵۰ سال اخیر سابقه تجاوز به هیچ کشوری را در تاریخ خود ندارد، صلح دوست است یا آمریکا که تاریخ آن مملو از تجاوز به دیگر کشورها در نقاط مختلف جهان است و آخرین نمونه‌های آن در منطقه ما یعنی در خاورمیانه به وقوع پیوسته است؟

هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران پس از بیان موارد متعدد تخلفات آمریکا در زمینه تجاوزگری و ارسال سلاح به مناطق مختلف جهان تصریح کرد: با این توضیحات، ما قضاوت در این مورد را که چه کسی صلح دوست و چه کسی مخل صلح است، به اعضای سازمان ملل متحد واگذار می‌کنیم.