تابناک نوشت: بانک مرکزی امارات با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات مالی این کشور، اعلام کرده است که این موسسات می‌توانند با افراد و نهادهای مالی ایرانی که مورد اشاره تحریم‌های سازمان ملل متحد نیستند، فعالیت و همکاری داشته باشند. در بخشنامه‌ای که روزنامه عربی زبان الخلیج آن را منتشر کرده است، بانک مرکزی امارات متحده عربی با صدور این مجوز اشاره کرده که ۲۳ بانک داخلی و ۲۸ واحد مالی خارجی مستقر در این کشور، باید پیش از اجازه به ایرانیان و نهادهای ایرانی برای افتتاح حساب یا دریافت وجوه از کشورشان، اقدام به دریافت تصدیق‌نامه بانک مرکزی این کشور کنند.

بنابراین، هر کدام از بانک‌های اماراتی که قصد انجام مبادلات و فعالیت‌های تجاری و مالی با اشخاص و نهادهای ایرانی را داشته باشند، باید همه اطلاعات مربوط به این اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار بانک مرکزی امارات بگذارند تا در صورت تصدیق این بانک، بتوانند فعالیت خود را انجام دهند.

این بخشنامه همچنین افزوده است، در صورت تغییر وضعیت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، بانک مرکزی اقدامات ضروری را برای ایجاد هماهنگی بین بانک‌های کشور امارات برای تطابق با وضعیت‌های جدید به انجام خواهد رساند. نکته قابل توجه در این میان این است که این بخشنامه در حالی صادر می‌شود که تحریم‌های ایالات متحده علیه موسسات مالی کشور در حال اجرا است و در این بخشنامه هیچ اشاره‌ای به این تحریم‌ها نشده و تنها به تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره شده است.

به گزارش تابناک، اقدام بانک مرکزی امارات می‌تواند تا اندازه بسیاری، با دربرگیری موسسات و نهادهای مالی خصوصی در کشور، روند انجام مبادلات مالی و تجاری بین‌الملل را برای ایران هموار سازد و اثرات تحریم‌های سازمان ملل را تا حد زیادی خنثی سازد. گویا، همکاری امارات در این مورد به رغم تحریم‌های مالی ایالات متحده علیه ایران، بیش از همه در ارتباط با دیدار اخیر علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشور با مقامات اماراتی باشد. در این دیدار که به طور ناگهانی روی داد، صالحی با نخست وزیر و وزیر خارجه امارات، ولیعهد دبی و شمار دیگری از مقامات اماراتی دیدار کرده و محتوای گفت‌و‌گو‌ها، بحث درباره راه‌های ارتقای روابط دوجانبه و تبادل نظر درباره شماری از موضوعات منطقه‌ای بوده است.