پنتاگون در جدیدترین گزارش خود درباره قابلیت‌های موشکی و نظامی ایران اعلام کرد: ایران دقت و قدرت تخریبی موشک‌های بالستیک خود را افزایش داده است که این امر زنگ خطری برای حامیان جنگ با این کشور است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، در جدیدترین گزارش ارائه شده وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کنگره این کشور آمده است که ایران به ارتقا و پیشبرد دقت و قدرت تخریب موشک‌های دور برد و کوتاه برد خود ازجمله طراحی سلاحی برای هدف‌گیری ناوهای جنگی ادامه می‌دهد.

براساس این گزارش که توسط لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا نیز به امضا رسیده است، ایران قدرت مرگبار و اثربخشی سیستم‌های موجود خود را از طریق ارتقای دقت و افزایش قدرت تخریبی موشک‌ها که جدیدا صورت گرفته است و نیز با یک کلاهک با سوخت جامد که قدرت ویرانگری در یک منطقه گسترده را افزایش می‌دهد، تقویت کرده است.

در ادامه این گزارش پنتاگون آمده است: این پیشرفت‌ها هم زمان با مانورهای منظم موشک‌های بالستیکی است که در سراسر کشور ایران ادامه دارد و علاوه بر کشتی‌ها و زیردریایی‌های جدید ایران است.

قابلیت هدف‌گیری اسرائیل و کشورهای شرق اروپا

در بخشی از این گزارش آمده است: زمانی که بحث دفاع از خاک ایران مطرح می‌شود، این کشور نیروی شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد؛ ایران به توسعه موشک‌های بالستیک خود با بردی که قابلیت رسیدن به دشمن‌های منطقه‌ای مانند اسرائیل و کشورهای شرق اروپا را دارد و از جمله موشک شهاب ۳ با برد افزایش یافته و موشک‌های بالستیکی که برد متوسط آنها ۲ هزار کیلومتر است،

ادامه می‌دهد. آنتونی کردزمن از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن به کنگره اعلام کرده است که این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ایران درصدد ارتقای پدافند موشکی خود در مقابل دفاع‌های موشکی شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا است و تهدید جدید و بالقوه‌ای برای حمل‌ونقل خلیج فارس به نظر می‌رسد.

در این گزارش همچنین آمده است که ایران نیز مانند چین در حال پیشرفت است و اعلام کرده است که موشک‌های بالستیک کوتاه برد خود را با رادارهای تجسس هدفی که موشک‌ها را به قابلیت شناسایی و حرکت به سمت کشتی‌ها را در جریان جنگ مجهز می‌کنند، به کار گرفته است؛ این فناوری همچنین ممکن است قابلیت حمله به اهداف زمینی را داشته باشد.