دیدگاه ایران درباره معاهده آتی تجارت تسلیحات مشروع

محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در کنفرانس سازمان ملل متحد در خصوص معاهده تجارت تسلیحات که با حضور هیات‌های عالی‌رتبه و نمایندگان کشورهای عضو این سازمان تشکیل شده، دیدگاه‌های کشورمان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی در این کنفرانس که با هدف تدوین معاهده‌ای در زمینه نظام‌مند کردن صادرات و واردات سلاح‌های متعارف برگزار شد، تاکید کرد که معاهده آینده باید حق کشورها در دفاع مشروع مندرج در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل را کاملا محترم شمارد و هر کشوری باید بتواند راهبردهای دفاعی خود را راسا و بدون هیچ گونه فشار یا دخالت خارجی تعیین کند. سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین در این کنفرانس که به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد که کشورهای عضو معاهده باید متعهد شوند که تحت هیچ عنوانی به اقدامات قهرآمیز یکجانبه جهت تحلیل یا تحدید حقوق مسلم امنیتی و منافع کشورهای دیگر دست نخواهند زد.

خزاعی افزود: تنها هدف معاهده آتی باید ممانعت از قاچاق تسلیحات متعارف باشد و معاهده نباید برای تجارت تسلیحات که در تحقق حق مسلم کشورها در دفاع از خود دارای اهمیت بسیار بالایی است، مانعی ایجاد کند. به همین دلیل در این معاهده، حق ذاتی کشورها در کسب، تولید، صادرات، واردات و دستیابی به دانش و تکنولوژی تولید سلاح‌های باید محترم شمرده شود.

وی اضافه کرد: مسوولیت کنترل کامل بر تولیدات و نقل و انتقال داخلی تسلیحات متعارف انحصارا به عهده کشورها است و هیچ نهاد و کشور دیگری حق هیچ گونه دخالتی را در این زمینه ندارد. همچنین معاهده نباید حق مسلم انتقال تجهیزات در عرصه بین‌المللی و تبادل فناوری را برای استفاده‌های غیرنظامی محدود کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تاکید کرد: اشاره به تصمیمات سیاسی نهادهایی نظیر شورای امنیت برای اعمال تحریم هیچ گونه جایگاهی در این معاهده ندارد.

جمهوری اسلامی ایران به تازگی به عنوان یکی از معاونان و عضو هیات رییسه کنفرانس معاهده تجارت تسلیحات انتخاب شده است.