رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت: مجموع بدهی‌های معوقه مالیاتی کشور به مرز ۷۲ هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش فارس، علی عسکری در نشستی خبری در مشهد، اظهار کرد: از این میزان ۴۳ هزار میلیارد ریال جریمه پرداخت نشدن مالیات است که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به سوءاستفاده برخی افراد از کارت‌های بازرگانی برای واردات کالا است. رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که صاحبان واقعی این کارت‌های بازرگانی حتی در برخی موارد در شرایط ضعیف اقتصادی هم قرار داشتند، ادامه داد:‌ در این راستا نیز برخی افراد با نوعی کلاهبرداری از دارندگان کار‌ت‌های بازرگانی و سوءاستفاده از کارت‌های آنان مبادرت به واردات کالا می‌کردند. عسکری در ادامه به بدهی‌های معوقه برخی از وزارتخانه‌ها اشاره کرد و افزود: در این میان ۳۰ هزار میلیارد ریال از بدهی‌های معوقه مالیاتی کشور مربوط به وزارت نفت است که وزارت نفت در سنوات گذشته مبادرت به واردات بنزین با قیمت پایه کشورهای خلیج فارس به کشور و فروش آن به قیمت داخلی کرد.

وی گفت: مالیات مابه‌التفاوت این قیمت خرید و فروش بنزین در داخل کشور ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد شد و با وزارت نفت برای پرداخت این بدهی‌های معوقه مذاکره شد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی در ادامه به میزان مالیات‌های دریافتی کشور اشاره کرد و گفت: میزان مالیات‌های دریافتی سالانه در کشور هفت درصد مجموع تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد، این در حالی است که در کشورهای دانمارک،‌ ترکیه و پاکستان به ترتیب ۴۷، ۲۴ و ۱۳ درصد تولید ناخالص ملی آنها، مالیات دریافت می‌شود. عسکری گفت: فرار مالیاتی تنها مختص به کشورمان نیست بلکه در کشورهای توسعه یافته هم وجود دارد و به طور متوسط ۲۰ الی ۲۳ درصد مودیان مالیاتی کشور از دادن مالیات امتناع می‌کنند که این میزان در کشورهای توسعه یافته ۱۰ الی ۱۴ درصد است.