رایزنی صالحی با بان‌کی‌مون درباره تحولات افغانستان و سوریه

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران درحاشیه اجلاس بین‌المللی افغانستان در ژاپن با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر نقش و اهمیت جمهوری اسلامی ایران در تامین صلح و ثبات در افغانستان، خواستار تداوم حرکت کشورمان در این مسیر شد. در این دیدار همچنین طرفین در خصوص تحولات مرتبط با سوریه بحث و تبادل نظر کردند. شرط بازگشت صلح و ثبات به افغانستان

صالحی همچنین طی سخنانی در اجلاس بین‌المللی افغانستان بازگشت صلح و ثبات در افغانستان را منوط به خروج نیروهای خارجی از این کشور دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه حضور ۱۰ ساله نیروهای نظامی خارجی در افغانستان را عامل نهادینه شدن تروریسم و افزایش قاچاق مواد مخدر و بی‌ثباتی بیشتر در این کشور عنوان کرد.

وی گفت: امیدواریم با پایان یافتن حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان که متاسفانه باعث تحکیم تروریسم و افزایش تولید مواد مخدر شده و با برچیده شدن پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور، صلح و ثبات بار دیگر به افغانستان برگردد.

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در افغانستان

وی همچنین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پرس تی وی از سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری ایران در افغانستان طی سال‌های گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی در حاشیه کنفرانس حامیان افغانستان در توکیو گفت: ایران طی سال‌های گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به شکل ساخت جاده و شبکه خطوط ریلی و ایجاد مدارس و بیمارستان در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.

وی با اشاره به تلاش‌های ایران برای کمک به بازسازی و رونق افغانستان افزود: ما پذیرای حدود ۳ میلیون پناهجوی افغان در کشورمان هستیم. بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس و بیش از ۸ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند.