حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عربی آفریقایی وزیر خارجه طرح برخی کشورها برای برکناری یا تبعید اجباری بشار اسد را شکست خورده دانست.

به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان که به منظور تسلیم دعوتنامه محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران به ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن به امان سفر کرده بود، در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه تحولات منطقه در چارچوب خواسته‌های مردمی شکل گرفته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران مواضع شفاف، روشن و مساوی در قبال آنچه که در بحرین، یمن و سوریه می‌گذرد، دارد. وی افزود: ایران هرگونه دخالت خارجی در این کشورها را محکوم می‌کند و معتقد است که ارسال هر نوع سلاح چه از داخل این کشورها و چه از خارج از آن، امری خطرناک است.

این مقام ایرانی در خصوص اوضاع سوریه نیز بیان کرد که سوریه در معرض خطر بزرگی قرار دارد. امیرعبداللهیان همچنین اندیشه «برکناری اجباری» یا «اجبار به تبعید» بشار اسد را یک «شوخی» خواند و نسبت به هرگونه حمله احتمالی به این کشور هشدار داد و آن را «احمقانه» و «فاجعه‌بار» توصیف کرد. وی افزود: ایران از طرح‌های بشار اسد برای انجام اصلاحات حمایت می‌کند و انجام مذاکرات برای فشار به اسد به منظور اجبار وی به تبعید را «شکست خورده» می‌داند.

معاون وزیر خارجه ایران گفت که دخالت نظامی در سوریه ممکن نخواهد بود و اگر چنین مساله‌ای اتفاق بیفتد این مساله امری بسیار احمقانه خواهد بود.

وی ادامه داد که سوریه می‌تواند به تنهایی و بدون کمک ایران از خود دفاع کند.