دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور ایران در تماسی تلفنی با محمد مرسی، رییس‌جمهور جدید مصر از وی برای سفر به تهران با هدف حضور در اجلاس جنبش عدم‌تعهد دعوت کرد. همزمان، روزنامه الحیات گزارش داد که معاون اول رییس‌جمهور ایران نیز پس فردا (دوشنبه) برای تقدیم دعوتنامه رسمی به رییس‌جمهور مصر، به قاهره می‌رود. هفته گذشته یک روزنامه لبنانی خبر سفر محمد مرسی به ایران در اوایل شهریورماه برای حضور در اجلاس غیرمتعهدها را داده بود؛ اما یک روز بعد «یاسر علی» سخنگوی مرسی به خبرنگاران گفت که «آنچه در رسانه‌ها مبنی بر دیدار احتمالی مرسی از ایران منتشر شده صحت ندارد و رییس‌جمهور مصر دعوتی از تهران دریافت نکرده است.» اما اینک با دعوت تلفنی محمود احمدی‌نژاد و در پی آن سفر احتمالی محمدرضا رحیمی به مصر، به نظر می‌رسد راه برای سفر محمد مرسی به تهران هموار شده باشد.

آن گونه که پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری گزارش داده است، محمود احمدی‌نژاد در تماسی تلفنی از محمد مرسی همتای مصری خود برای سفر به تهران دعوت کرد. احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گوی تلفنی با محمد مرسی، ضمن تبریک انتخاب وی به ریاست‌جمهوری مصر و آرزوی موفقیت، پیشرفت و رفاه برای مردم این کشور تاکید کرد: مسلمانان می‌توانند با تکیه بر احکام متعالی و مترقی اسلام عزیز، جامعه‌ای نمونه و الگو به جهانیان عرضه کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران آماده انتقال توانمندی‌ها،‌ دستاوردها و تجارب خود در عرصه‌های مختلف علمی، تکنولوژیک، صنعتی و اقتصادی برای رشد و پیشرفت ملت مصر است، افزود: ایران برای افزایش سطح روابط و همکاری‌ها و تبادل نظر در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با مصر، محدودیتی نداشته و از گسترش مراودات با دولت و ملت مصر استقبال می‌کند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با رییس‌جمهور مصر، با اشاره به اینکه جنبش عدم‌تعهد، ظرفیتی قابل توجه برای استقرار صلح و امنیت در جهان است که فعال‌سازی بیشتر آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: نقش موثر مصر در این جنبش غیرقابل انکار بوده و همکاری‌های سازنده ایران و مصر در این جنبش، می‌تواند نتایج مثبت زیادی به همراه داشته باشد.

رییس‌جمهور ضمن دعوت از محمد مرسی برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در تهران، تصریح کرد: حضور جنابعالی به عنوان رییس فعلی جنبش عدم‌تعهد در اجلاس تهران، در پیشبرد مذاکرات و مصوبات موثر خواهد بود.

محمد مرسی رییس‌جمهور مصر نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تشکر از ابراز محبت رییس‌جمهور، دولت و ملت ایران نسبت به ملت مصر اظهار کرد: ایران و مصر در کنار هم به سوی تحقق همه آمال و امیدهای دو ملت به پیش خواهند رفت.

مرسی با اظهار امیدواری از اینکه در اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در تهران با رییس‌جمهور کشورمان دیدار داشته باشد، تاکید کرد: جنبش عدم‌تعهد، مجموعه مهمی است که به منزله یک چتر، تعداد زیادی از کشورهای اسلامی و دیگر کشورهای جهان را تحت پوشش خود گرفته و امیدوارم شاهد تحقق هر چه بیشتر و سریع‌تر اهداف این سازمان بین‌المللی باشیم. رییس‌جمهور مصر از احمدی‌نژاد خواست تا سلام، دوستی و محبت وی و ملت مصر را به رهبری و ملت ایران تقدیم کند.

سفر رحیمی به قاهره

در همین حال، روزنامه «الحیات» چاپ لندن نوشت که «محمدرضا رحیمی» معاون اول رییس‌جمهور ایران به منظور دعوت از

«محمد مرسی» رییس‌جمهور مصر برای سفر به تهران، به قاهره می‌رود. به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه الحیات، این روزنامه نوشت که رحیمی دوشنبه این هفته به قاهره می‌رود و پس از دیدار با مرسی، دعوت‌نامه حضور وی در نشست سران جنبش عدم‌تعهد را به وی تحویل می‌دهد.

بر اساس این گزارش، نشست سران جنبش عدم‌تعهد از ۵ تا ۱۰ شهریور در تهران برگزار می‌شود. روزنامه الحیات در شماره روز چهارشنبه ‌خود همچنین نوشت که معاون اول رییس‌جمهور ایران طی دیدارش از قاهره در کنفرانس تاثیر کشورهایی نظیر ایران و ترکیه بر منطقه عربی شرکت می‌کند. این کنفرانس را «مرکز بین‌المللی پژوهش‌های آینده و استراتژیک» برگزار می‌کند.

به دنبال انتقامجویی از اروپاییان نیستیم

محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه ملت ایران از ناحیه بسیاری کشورهای اروپایی متحمل ضربه‌ها و مشقات فراوان شده، اما هرگز به دنبال انتقام‌جویی و تلافی نبوده است، اظهار کرد: معتقدیم جهان با دوستی و همکاری بهتر و سازنده‌تر اداره شده و دشمنی هیچ نفعی برای کشورها و ملت‌ها نخواهد داشت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رییس‌جمهور عصر چهارشنبه در دیدار ماریو داماش نونس سفیر جدید پرتغال در ایران افزود: امروز نیز مشخص نیست که دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا در دشمنی و مخالفت با ایران چه سودی نصیبشان می‌شود؛ البته معتقدیم این مواضع، مواضعی تحمیلی از سوی سردمداران استکبار به دولت‌های اروپایی است. وی با بیان اینکه روابط بین‌الملل باید رابطه‌ای بر پایه دوستی و احترام متقابل بین دولت‌ها و ملت‌ها باشد، گفت: هیچ ملتی بدون ارتباط و دوستی سازنده با دیگران نمی‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه روابط ایران و پرتغال در ۲۰ سال اخیر روابطی خوب و سازنده بوده است، اظهار کرد: ایران علاقه‌مند است همواره روابطی رو به گسترش با همه کشورها داشته باشد. ماریو داماش نونس سفیر جدید پرتغال در ایران نیز با بیان اینکه اتحادیه اروپا از ۲۷ کشور تشکیل شده و گاهی اوقات پرتغال نمی‌تواند مواضع و دیدگاه‌های خود را در این اتحادیه به کرسی بنشاند، اظهار کرد: امیدوارم اتحادیه اروپا هرچه زودتر در روابط خود با ملت ایران تجدیدنظر کند؛ پرتغال طرفدار حقوق مردم ایران و امنیت و آرامش آنها است و معتقد است با کمک یکدیگر می‌توان دنیایی زیبا و انسانی داشت.