توافق با رییس‌جمهور برای کمک به مترو

رییس‌شورای شهر تهران از حل مشکل شورا و فرمانداری بر سر افزایش نرخ بلیت اتوبوس‌ها و مترو خبر داد و گفت: در جلسه یکشنبه شب با رییس‌جمهور توافقات خوبی انجام شد که پس از هماهنگی با وزارت کشور اعلام می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی چمران در نشست خبری که در آستانه روز شوراها برگزار شد، افزود: در این جلسه به نتایج خوبی رسیدیم که به دلیل عدم حضور وزیر کشور و معاونت عمرانی او این وزارتخانه توافقات را اعلام نکرده و پس از هماهنگی‌های لازم نتایج را منتشر می‌کنیم. وی افزود: مشکلات قیمت بلیت مترو و اتوبوس رفع شده است. رییس‌شورای اسلامی‌شهر تهران با اشاره به تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مترو کلانشهرها در بودجه سال ۹۰ گفت: هنوز این رقم در بودجه پیش‌بینی نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال پیش‌بینی بودجه از صندوق توسعه ملی برای توسعه مترو وجود دارد و برداشت از این صندوق چه تعهداتی برای شهرداری ایجاد می‌کند، گفت: تفاوتی میان فاینانس، برداشت از ذخیره‌ارزی و صندوق توسعه ملی نیست. ضمن اینکه براساس قانون، ۵۰ درصد از تعهدات مالی صرف پروژه‌های عمرانی مترو می‌شود نه خدماتی، به همین دلیل باید توسط شهرداری و الباقی توسط دولت پرداخت شود.

چمران با بیان اینکه مشکل اختلاف دولت و شهرداری بر سر اعلام میزان کمک‌ها نیز همین مساله است، تصریح کرد: پیش از این هزار میلیون دلار فاینانس به توسعه مترو تعلق می‌گرفت، اما چند سال است این فاینانس قطع شده، اما کمک‌های دولت افزایش داشته و از ۳۰‌میلیون دلار به ۲۴۰‌میلیون دلار افزایش یافته که این کمک‌ها بلاعوض است. همچنین امسال برای توسعه مترو دو میلیارد دلار اوراق قرضه و سه میلیارد دلار فاینانس در نظر گرفته شده است. رییس‌شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: بهمن سال گذشته اجازه برداشت از صندوق ذخیره‌ارزی توسط مجلس داده شد که براساس آنچه دولت اعلام کرده سال گذشته ۲۰ درصد اجازه برداشتی که دولت داشته در صندوق مانده است.وی در پاسخ به این پرسش که یک میلیارد دلار کمک به محیط زیست نیز دچار همین مشکل خواهد شد، گفت: احتمالا در صورت نبود آیین‌نامه دچار همین مشکل است.