موافقتنامه پنج جانبه ترانزیت کالا میان پنج کشور ایران، ترکمنستان، ازبکستان، عمان و قطر در زمینه حمل و نقل ریلی، دریایی و زمینی روز دوشنبه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان امضا شد. با امضای این موافقتنامه خلیج‌فارس به آسیای مرکزی وصل می‌شود. به گزارش ایرنا، براساس این توافقنامه که به امضای وزیران خارجه کشورهای یاد شده رسید، امکان ترانزیت، حمل‌ونقل کالا بدون هیچ گونه محدودیت گمرکی از منطقه آسیای مرکزی به خلیج فارس انجام خواهد شد.

این سند موفقیتی بزرگ برای پنج کشور درجهت تحکیم گسترش روابط به شمار می‌رود، چرا که کشورهای اسلامی شمالی و جنوبی کشورمان به یکدیگر متصل می‌شوند.

در همین رابطه، غلامرضا انصاری، مدیر کل همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه گفت: با امضای سندحمل و نقل ریلی، دریایی و زمینی بین پنج کشور ایران، ترکمنستان، عمان، قطر و ازبکستان، خلیج فارس به آسیای مرکزی وصل خواهد شد.

انصاری در حاشیه اجلاس ترانزیت و حمل و نقل در عشق آباد ترکمنستان در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص امضای یک سند حمل و نقل ریلی، دریایی، زمینی بین پنج کشور ایران، ترکمنستان، عمان، قطر و ازبکستان گفت: این سند تاثیر بسزایی در بالا بردن سطح تبادلات تجاری و اقتصادی در کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی خواهد داشت. وی اظهار کرد: با امضای این سند کالا در بین این پنج کشور بدون هیچ گونه محدودیت گمرکی منتقل می‌شود.

انصاری با اشاره به اینکه با تحقق این امر، هزینه حمل و‌نقل بسیار پایین خواهد آمد، گفت: این سند منفعت بسیار زیادی برای کشور ایران به همراه خواهد داشت.