یک مقام مسوول در مرکز مطالعات راهبردی و فناوری مسکو گفته است که روسیه عمدا تحویل سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ به ایران را آنقدر به تاخیر انداخت تا اینکه قطعنامه ۱۹۲۹ صادر شد. به گزارش خبرگزاری فارس، روسلان علی اف، عضو مرکز مطالعات راهبردی و فناوری روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفته است: سامانه‌های اس ۳۰۰ تولید شده و آماده بود، اما روسیه عمدا در عرضه آن به ایران تعلل کرد تا قطعنامه ۱۹۲۹ صادر شود و بعد با استناد به این قطعنامه بتواند کل معامله با ایران را منتفی اعلام کند.

علی‌اف افزوده است: روسیه قراردادی برای صادرات سامانه اس ۳۰۰ به ایران داشت و باید این قرارداد عملی می‌شد. این ایران نبود که بر سر بهای خرید این سامانه چانه‌زنی می‌کرد. تهران بر اساس قرارداد بهای لازم را پرداخت کرده بود. سامانه اس ۳۰۰ هم بر اساس قرارداد ساخته شد، اما در انبارهای روسیه نگهداری شد تا سران سیاسی مسکو درباره تحویل این سامانه به ایران تصمیم‌گیری کنند.

این کارشناس روس ادامه داده است: روسیه باید نشان می‌داد که در صادرات سلاح به کشورها تضمین شده عمل می‌کند، اما سران مسکو تا زمان صدور قطعنامه شورای امنیت درباره اعمال تحریم‌ها بر تهران وقت کشی کردند البته این قطعنامه هم شامل سامانه اس ۳۰۰ نیست، اما با این وجود این سامانه به ایران تحویل نشد.

علی‌اف سپس با اشاره به اینکه «این قرارداد پیشینه نامناسبی برای روسیه شد» تاکید می‌کند: «روسیه جایگاه خود را در منطقه خاورمیانه از دست داده است و نباید تصور کند جایگاه قوی در این منطقه دارد. صادرات سلاح هر کشور بخشی از سیاست فراگیر خارجی آن است. سیاست خارجی روسیه در خاورمیانه فعال و کارآمد نیست».

پیش از این هم ویکی لیکس سندی منتشر کرده بود که نشان می‌داد روسیه بر سر عدم تحویل اس ۳۰۰ به ایران با اسرائیل به معامله رسیده است.