تکذیب ادعای جدید اوباما

مهمانپرست: ادعای دخالت ایران در امور سوریه را مردود می‌دانیم

سوریه: ادعای اوباما تحریک‌آمیز و عاری از حقیقت است دنیای‌اقتصاد- دولت‌های تهران و دمشق ادعای باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر کمک ایران به سوریه در سرکوب مردم این کشور را تکذیب کردند.

همزمان با این تکذیبیه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه توجه به خواست مردم منطقه را تنها راه حل مشکلات کشورهای منطقه دانست و گفت: سرکوب این خواسته‌ها، برخورد خشونت آمیز و مداخله نظامی سایر کشورها این بحران را عمیق‌تر می‌کند و زخم‌های کهنه‌ای را به وجود می‌آورد.

پیش از این خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که رییس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه در رابطه با وقایع اخیر سوریه آنچه را «توسل به زور توسط دولت سوریه علیه تظاهرات‌کنندگان» خواند به شدت محکوم کرده و خواستار پایان دادن به «خشونت‌ برای فرونشاندن اعتراضات» شده است.

اوباما در ادامه این اظهارات مداخله‌جویانه افزوده است: از رییس‌جمهور اسد می‌خواهیم هم اکنون مسیر را تغییر دهد و به درخواست‌های ملت خود تن دهد. وی در عین حال دولت اسد را به توسل به زور و نقض فاحش حقوق بشر و کمک گرفتن از ایران برای سرکوب ملت خود متهم کرد.

به گزارش ایسنا، مهمانپرست در واکنش به سخنان اوباما اظهار کرد: راه حل مشکلات منطقه و تحولاتی که به شکل مردمی دنبال می‌شود، توجه کردن به خواسته‌های مردم است. یکی از راه‌هایی که متاسفانه برخی از این کشورها در منطقه دنبال کردند، اتهام زدن به جمهوری اسلامی ایران بود و اتهام دخالت را به ما وارد می‌کنند که این به هیچ وجه صحت ندارد.

مهمانپرست افزود: خواسته اصلی ما همگرایی و همکاری بین کشورهای منطقه است؛ هرچقدر این دولت‌ها فاصله خودشان را با مردم کمتر کنند و خواسته‌های آنها را تحقق ببخشند از اقتدار بالاتری برخوردار خواهند بود.

وی گفت: این اقتدار کمک می‌کند تا کشورهای موثر و مستقل منطقه در کنار هم جمع شوند و با فتنه اصلی و تهدید اصلی که رژیم صهیونیستی و حامیانش است، مقابله جدی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه، اتهامات مربوط به دخالت ایران در امور داخلی سایر کشورها را مردود دانست و آن را موضعی سیاسی علیه تهران ارزیابی کرد. وی افزود: اظهارنظرهایی را که درباره دخالت ایران در امور کشورهایی مانند سوریه می‌شود، قبول نداریم و آن را مردود می‌دانیم و احساس‌مان این است که این اظهارات از موضع سیاسی گفته می‌شود. مهمانپرست گفت: سیاست خارجی ما کاملا روشن و مشخص است، نه در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کنیم و نه به این امر اعتقاد داریم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر احترام ایران به تمامیت ارضی و مطالبات مردم در کشورهای دیگر اظهار کرد: دولت‌ها باید نظرات مردم خودشان را بشنوند و مطالبات مشروع آنها را دنبال کنند؛ تحقق این خواسته‌ها موجب اقتدار بیشتر این دولت‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها و برخی کشورهای حامی رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که در بعضی از کشورها خواسته‌های بخش کوچکی از مردم را به عنوان خواسته‌های اکثریت جامعه جلوه بدهند و آن را به همه مردم تحمیل کنند که ما این دخالت آمریکا را محکوم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: باید به خواسته‌های مردم احترام گذاشت؛ به ویژه درباره کشور برادر سوریه احساس ما این است که مقام‌های آن کشور توانایی و تدبیر لازم را برای مدیریت اوضاع داخلی دارند.

وی گفت: ممکن است مردم حتی عده کوچکی خواسته‌هایی داشته باشند که باید بررسی شود و مورد توجه قرار گیرد؛ ولی این به آن معنا نیست که کشورهای دیگری مثل آمریکا بخواهند دیگران را متهم به دخالت بکنند؛ اینها اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.

وی که با شبکه خبری العالم سخن می‌گفت، افزود: ما روش برخورد خشونت‌آمیز را با مردم در هر کشوری که باشد قابل قبول نمی‌دانیم، سرکوب نظرات مردم را درست نمی‌دانیم و رویکردی را درست می‌دانیم که بتواند با خواسته‌های مردمی به شکل مناسب کنار بیاید و تدبیر لازم را برای اداره کشور دنبال کند.

مهمانپرست گفت: امیدواریم در کشور سوریه هم آن بخش از مردم که خواسته‌های مشروعی دارند، مورد توجه قرار بگیرند و اصولا مسائلی را که در همه کشورها از جمله سوریه اتفاق می‌افتد، مسائلی داخلی می‌دانیم و فکر می‌کنیم با تدبیر مقامات آن کشور قابل حل است.

واکنش سوریه

در این حال دمشق با ابراز تعجب از اصرار آمریکا برای ترویج این ادعا که سوریه برای حل مسائل داخلی‌اش از ایران کمک می‌گیرد، اعلام کرد :این ادعا بخشی از ادعاهای تحریک‌آمیزی است که امنیت شهروندانش را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری سوریه (سانا) به نقل از یک مقام مسوول اعلام کرد که دمشق از بیانیه اخیر باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا درباره اوضاع سوریه متاسف است؛ چرا که این بیانیه هیچ پشتوانه‌ای از رویت واقعیات ندارد. این مقام مسوول با اشاره به بیانیه اوباما که دولت سوریه را به استفاده از زور علیه تظاهرات‌کنندگان و کمک گرفتن از ایران متهم کرد، گفت: سوریه پیش از این هم ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر کمک گرفتن از ایران و سایر کشورها را در حل اوضاع داخلی کشورش رد کرده است. تعجب می‌کنیم که چرا دولت آمریکا همچنان بر این ادعا اصرار دارد. این مساله نشانه بی‌مسوولیتی آمریکا است همچنین بیان این ادعاهای تحریک‌آمیز امنیت شهروندان ما را به خطر می‌اندازد.

انتقاد جلیلی از رفتار دوگانه غرب

سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به ادعای دروغین غربی‌ها در حمایت از حقوق بشر، از رفتار دوگانه و متناقض این کشورها در قبال نقض حقوق بشر در بحرین انتقاد کرد.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، جلیلی که دیروز در سمینار منطقه‌ای رییسان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج سخن می‌گفت، ضمن بیان این مطلب بر لزوم افشای این رفتار دوگانه غربی‌ها تاکید کرد.

وی با بیان این نکته که کشورهای غربی به‌واسطه بیداری و نقش‌آفرینی مردم در تحولات اخیر متضرر شده‌اند، لزوم هوشیاری مردم منطقه را در این مسیر مورد توجه قرارداد و نسبت به انحراف و مصادره این حرکت توسط غربی‌ها هشدار داد.