توصیه رییس مجلس خبرگان به دولتی‌ها

راهکار جمعی با جمع است. نباید کار جمعی را فردی کرد

آیت‌الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز در دیدار با برخی مسوولان حزب موتلفه اسلامی در توصیه‌ای خطاب به دولتی‌ها و رییس‌جمهور گفت: واقعا یک وقت خدای ناکرده، خود آقای رییس‌جمهور را نمی‌گویم، اطرافیان کاری نکنند که باعث جدایی بشود. این همان اشتباهی است که گاهی ممکن است بعضی بکنند، خیال کنند فعلا که ما می‌توانیم یک کاری بکنیم و راه همین است. نه اشتباه است. راهکار جمعی با جمع است. نباید کار جمعی را فردی کرد. من حتی در آن نطق اولیه خبرگان گفتم آقا ما به همه مردم ایران می‌گوییم که با شما هستیم و در خدمت شما هستیم و خبرگان هم برای همه است. رییس‌جمهور هم برای همه است. دولت هم برای همه است. اینکه متعلق به همه است را باید عملا نشان داد که برای همه است.

به گزارش خبرگزاری فارس آیت‌الله مهدوی‌کنی در ادامه گفت: هدف اصلی ما حفظ انقلاب و نظام است که امام فرمود حفظ نظام از اوجب واجبات است و حفظ نظام وابسته به حفظ ستون آن است و ستون خیمه آن ولایت فقیه و ولی‌فقیه زمان را باید حفظ کرد.آیت‌الله مهدوی‌کنی ‌اظهارکرد: همه اصولگراها و تمامی‌علما و روحانیت با هم متحد باشند و من توصیه کردم که در این جریاناتی که برای انتخابات واقع می‌شود این ارتباط حفظ شود؛ انگیزه مهم است.رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: همیشه دغدغه حقیر به راهنمایی بنیانگذار انقلاب، این بود که روحانیت در مسائل سیاسی حضور داشته باشد.

وی با اشاره به حضور خود در جلسه‌ای درباره بحث تشریح منشور دوازده‌گانه اصولگرایی تصریح کرد: در این جلسه اعلام کردم ما نباید فقط برای مجلس و انتخابات بحث کنیم. بحث ما در منشور اصولگرایی این نیست که فقط در مجلس باشد؛ چون مجلس یکی از ارکان انقلاب است. مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، دینی و فقاهتی، همه اینها باید باهم باشند و روحانیت را راهنما قرار بدهند.دبیر کل جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: همچنین در این جلسه گفتم که یکی از نمادهای حضور روحانیت در خود مجلس است اگر که به تدریج روحانیت هر دوره‌ای کم شود این نشان می‌دهد که انقلاب دارد از مسیر خودش منحرف می‌شود.وی افزود: بنده حتی در این جلسه اعلام کردم که نگویید فلان روحانی از فلان شهر انتخاب می‌شود، خیلی ممکن است در مجلس فعال نباشد، یک تحصیلکرده امروزی ممکن است بتواند بیشتر فعال باشد، بنابراین اینطور نباید فکر کرد.به گفته رییس مجلس خبرگان رهبری فعالیت در مجلس یک فعالیت جمعی است که راهنمایی آن به دست یک عده‌ای از نخبگان است.

مجلس را نخبگان می‌گردانند، اما عده‌ای باید باشند فعالیت این نخبگان را تایید کنند و اگر روحانیت نباشد یا باشد و مخالفت کند چیز بدی می‌شود.آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت: بنا براین حضور روحانیت در همه نهادهای انقلاب برای بقای انقلاب لازم است. همین طور که روحانیت در اصل انقلاب رشد کرده و نمی‌شود انکار کرد، در بقای انقلاب نیز باید حضور داشته باشد، این موضوع را ما باید همیشه با ظرافت، دقت و احترام به روحانیت حفظ کنیم.

دبیر کل جامعه روحانیت مبارز همچنین تصریح کرد: روحانیت نمی‌خواهد خودش را تحمیل کند. نباید هم تحمیل کند. این معنایش این نیست که هر چیز که ما بگوییم مردم گوش کنند. در مصادیق انتخاب ما این را نمی‌گوییم ولی می‌گوییم روحانیت حضور داشته باشد؛ مشاوره‌ای، بحثی، صحبتی.رییس مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد: بعضی از اصولگراها در حضور خود من در یک جمعی اظهار کردند که روحانیت نفوذ خودش را از دست داده و دیگر نمی‌تواند مردم را جمع کند. پس باید چه کار بکنیم؟ باید یک کاری کنیم که مردم را جمع کنیم. خب حالا مردم را بخواهیم جمع کنیم چه کار کنیم؟ باید شعارهای روحانی و شعارهای امام(ره) را عوض کنیم‌؟ شعارهای اسلامی‌و انقلابی یا سنتی را حذف کنیم؟ یک شعارهایی بدهیم که یک طبقه دیگری از مردم را جذب کنیم. دبیر کل جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد که اگر بنده در مقام ریاست در جمهوری اسلامی ‌باشم اگر یک وقت احساس کنم که اگر الان کنار بروم به مصلحت است، باید بروم. مردم که این را ببینند می‌گویند پس معلوم می‌شود یک چیزی هست که فلانی با همه این امکانات و با همه این چیزهایی که داشته و کسی هم نمی‌توانسته او را بیرون کند، ولی خودش رفت.

در انتخابات خبرگان من به مصالح و تکلیف شرعی خود نگاه کردم و لذا با برخورد اسلامی‌خود را نامزد ریاست کردم. دو نفر روحانی باهم سر پست و قدرت و انتقال قدرت دعوا نمی‌کنند‌. این را مردم باید احساس کنند چراکه این خیلی مهم است. این کاری که در خبرگان شد آبی بر روی آتش دشمن بود. یک عده فکر می‌کردند که جنجال‌ها درست می‌شود. من گویی خدا به زبانم آورد و گفتم جناب آقای ‌هاشمی ‌این جایگاه را تفویض کردند.ولی به نظر من همین جمله اثرگذار شد. ما باید اینطور رفتار کنیم. ما باید نمونه باشیم دیگران هم باید این کار‌ها را بکنند.