دنیای‌اقتصاد- انتشار خبری غیررسمی در یکی از سایت‌های خبری نزدیک به دولت، انتقادهای نمایندگان مجلس از ماجرای پذیرش استعفای وزیر اطلاعات را به اوج رساند و باعث شد نمایندگان در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور اعلام کنند: «از نظر مجلس، مصلحی همچنان وزیر است.» سه‌شنبه شب سایت خبری «دولت یار» -که از مواضع دولت حمایت می‌کند- در خبری نوشته بود که رییس جمهور پس از دیدار با مقام معظم رهبری گفته است: «آقای مصلحی دیگر وزیر اطلاعات نیست.» این خبر که به نقل از «یک منبع آگاه» منتشر شده بود، صبح دیروز با واکنش انتقادی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. مهم‌ترین واکنش نمایندگان به انتشار این خبر و ماجرای پذیرش استعفای وزیر اطلاعات، نگارش نامه‌ای با ۲۱۶ امضا خطاب به رییس‌جمهور بود. در این نامه ضمن تاکید بر وزیر بودن حیدر مصلحی، از محمود احمدی‌نژاد خواسته شده بود «در تبعیت از مقام معظم رهبری با موضع‌گیری صریح به حمایت از وزیر محترم اطلاعات به سوءاستفاده ‌دشمنان خاتمه دهید.»در حاشیه جلسه علنی مجلس هم، حسین سبحانی نیا، عضو فراکسیون روحانیون مجلس از تصمیم این فراکسیون برای نگارش نامه‌ای به رییس جمهور و تاکید بر تبعیت وی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خبر داد. همچنین چند نماینده شاخص از جمله غلامرضا مصباحی‌مقدم با انتقاد از تصمیم رییس‌جمهور، تاکید کردند که «هیچ‌گونه تردید و تشکیکی در موقعیت کاری وزیر اطلاعات نباید ایجاد شود.»سلمان ذاکر، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز گفت که این کمیسیون در واکنش به «نشر اخبار دروغ و اختلاف‌افکنانه از سوی‌ سایت‌های وابسته به جریان نفوذی و انحرافی» مسوولان این سایت‌ها را به مجلس فرا‌خوانده است. در عین حال ولی اسماعیلی، عضو هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان مجلس به خبرگزاری فارس گفت: نمایندگان مذاکراتی با مسوولان ارشد نهاد ریاست‌جمهوری داشتند که آنها مطالب منتشر شده در برخی سایت‌ها مبنی بر اینکه «رییس‌جمهور اعلام کرده است که مصلحی دیگر وزیر اطلاعات نیست» را تکذیب کردند. البته این تکذیب، مانع از انتشار نامه نمایندگان مجلس نشد.

نامه ۲۱۶ نماینده مجلس

بیانیه ۲۱۶ نماینده مجلس که در پایان جلسه علنی دیروز توسط محمد دهقانی، عضو هیات‌رییسه مجلس قرائت شد، در واقع نامه‌ای است خطاب به رییس‌جمهور. در این بیانیه آمده است: «برادر ارجمند، جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور محترم، با سلام و احترام؛

تغییر وزیر اطلاعات که در طول مدت کوتاه مسوولیتش به خوبی از عهده وظایف خویش برآمده است‌، در وضعیت حساس کنونی به هیچ وجه به مصلحت کشور نبود. به حمدالله رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) با تدبیر خویش به رفع مشکل اقدام فرمودند.

از نظر مجلس شورای اسلامی جناب آقای مصلحی همچنان وزیر است و انتظار آن است که حضرت عالی در تبعیت از مقام معظم رهبری با موضع‌گیری صریح به حمایت از وزیر محترم اطلاعات به سوء استفاده ‌دشمنان خاتمه دهید.

در حاشیه جلسه علنی مجلس هم، حسین سبحانی نیا از تصمیم فراکسیون روحانیون مجلس برای تنظیم نامه‌ای به رییس‌جمهور و تاکید بر تبعیت وی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: مجمع روحانیون مجلس جلسه‌ای تشکیل داد و در این جلسه تصمیم بر آن شد تا نامه‌ای در خصوص شرایط موجود و تاکید بر توجه رییس‌جمهور به رهنمودهای رهبری به دولت ارسال شود.

مصباحی‌مقدم؛ دولت ملزم به تبعیت است

غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در رابطه با ضرورت توجه به سخنان مقام معظم رهبری از سوی رییس‌جمهور به منظور اتخاذ تصمیم‌های مهم در وزارت اطلاعات، گفت: اگر نگاهی حقوقی به این موضوع داشته باشیم، شاید برای تصمیم‌گیری در برخی مسائل ضرورتی برای مشورت با مقام معظم رهبری احساس نشود؛ اما در صورتی‎که رهبری با ابلاغ دستوری خاص، دولت را از انجام اقدامی منع کنند، دولت موظف و ملزم به تبعیت از این دستور خواهد بود.وی تصریح کرد: برخی از خبرها حکایت از این داشت که رییس‌جمهور چند ماه قبل هم قصد داشتند وزیر اطلاعات را از سمت خود برکنار کنند، کاری که با توصیه رهبری اجرایی نشد.مصباحی‌مقدم تاکید کرد: مصلحی همچنان وزیر اطلاعات است و باید به کار خود ادامه دهد و هیچ‌گونه تردید و تشکیکی در موقعیت کاری ایشان نباید ایجاد شود.

همچنین سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: نظر مجلس این است که یکی از مشخصه‌های وزیر اطلاعات باید اجتهاد باشد و احراز اجتهاد از سوی مراجع صلاحیت‌دار از جمله مقام معظم رهبری ممکن است؛ بر همین اساس وزیر اطلاعات یک وزیر معمولی تلقی نمی‌شود.

اسلامی تصریح کرد: اگر دولت می‌داند که نظر رهبری بر ادامه حضور مصلحی در وزارت اطلاعات است، مخالفت با آن از مصادیق بارز عدم التزام به ولایت فقیه است.