واکنش ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس - ۳۰ فروردین ۹۰

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه- عکس:AFP انتشار بیانیه تازه شورای همکاری خلیج‌فارس علیه ایران، واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را به دنبال داشت.

وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با تکرار اتهاماتشان علیه ایران، تهران را به دخالت در امور داخلی این کشورها متهم کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الاتحاد، چاپ امارات، در سی ‌و سومین نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج فارس که عصر یکشنبه به ریاست شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات در مقر دبیرخانه این شورا در ریاض برگزار شد، وزیران خارجه کشورهای عضو برای سرپوش‌گذاشتن بر دخالت‌ها و جنایاتشان در قتل‌عام مردم بحرین با صدور بیانیه‌ای از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا برای توقف آنچه «دخالت‌های آشکار ایران در امور داخلی کشورهای عضو» نامیدند، وارد عمل شود. این شورا همچنین در ادعایی واهی از آنچه «تکرار تجاوز به هیات‌های دیپلماتیک عربستانی در ایران» نامید، ابراز ناخرسندی کرد. وزیران خارجه کشورهای عضو در ادامه با متن نامه وزیر خارجه کشورمان به دبیرکل سازمان ملل درباره اوضاع بحرین مخالفت کردند.

پیشتر علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای‌ به دبیرکل سازمان ملل متحد، انجام اقدامات جدی و عاجل شورای امنیت برای توقف کشتار مردم بحرین را خواستار شده و گفته بود: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند نسبت به این تحولات و عواقب ناشی از آن بی‌تفاوت بماند؛ چراکه ادامه روند جاری و حل نشدن بحران بحرین به گونه‌ای مردم‌پسندانه، عادلانه، منصفانه، منطقی و مبتنی بر تامین مطالبات مردمی می‌تواند اوضاع را از کنترل خارج و از این طریق منطقه خلیج فارس را بی‌ثبات کند که آثار و عواقب آن در کل جهان پدیدار خواهد شد. در ادامه این بیانیه ضد ایرانی آمده است: شورای همکاری که از مسوولیتش در منطقه و نقش خود در حفظ حاکمیت کشورها و ثبات و امنیت آن آگاه است، قاطعانه هرگونه دخالت خارجی‌ها در امور داخلی‌اش را رد می‌کند و در اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات در این زمینه تردید نخواهد کرد و این در حالی است که کشورهای عضو خواهان ایجاد روابط حسن همجواری با تمامی کشورها از جمله ایران هستند.

درپی نامه صالحی دبیرکل سازمان ملل، شورای همکاری خلیج فارس به نگارش این نامه واکنش نشان داد که البته بلافاصله سخنگوی وزارت خارجه هم به بیانیه اعراب پاسخ متقابل داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمانپرست ادعاهای تکراری و اتهامات کذب علیه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس را مردود و بی‌اساس دانسته و آن را اقدامی در جهت انحراف افکار عمومی جامعه بین‌المللی از اقدامات نظامی‌گرایانه و بحران ساز برخی کشورهای منطقه توصیف کرد.

وی در خصوص بیانیه ۲۸ فروردین‌ماه وزیران خارجه شورای همکاری در ریاض گفت: جای تعجب است که در بیانیه منتشره به اسم شورای همکاری، ادعای دخالت ایران در مسائل منطقه‌ای مطرح می‌شود در حالی که نیروهای نظامی برخی از کشورهای عضو این شورا با زیر پا گذاشتن تمامی قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی، در امور داخلی کشور همسایه خود دخالت کرده و به سرکوب مردان و زنان بی‌دفاع پرداخته‌اند.وی افزود: نامه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دبیرکل محترم سازمان ملل درباره اوضاع جاری بحرین نیز ناظر بر همین واقعیات و ناشی از نگرانی ایران نسبت به اقدامات نظامی‌گرایانه‌ای است که مخل امنیت و ثبات منطقه می‌باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه با مردود دانستن رویکرد سرکوب در بحرین و تاکید بر ضرورت تامین مطالبات مشروع مردم، اظهار داشت: اقتدار و حاکمیت دولت‌ها نه با اینگونه روش‌ها و پاک کردن صورت مساله، بلکه با همراهی با خواست مردم تبلور می‌یابد.

مهمانپرست تصریح کرد: روند همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه در منطقه خلیج‌فارس بیانگر آن است که بیانیه صادره از سوی شورای همکاری، دیدگاه تمامی اعضای این شورا نبوده و متاسفانه به نظر می‌رسد برخی از اعضای این شورا از نام شورای همکاری برای اجرای منویات و اهداف خاص خود در منطقه سوءاستفاده می‌نمایند.وی تاکید کرد که این رویه خواست دشمنان وحدت جهان اسلام می‌باشد که سال‌ها است این هدف را دنبال می‌کنند.سخنگوی وزارت امور خارجه در خاتمه افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگانی در منطقه خلیج‌فارس که از اصول مبتنی بر احترام به حاکمیت ملی، حسن همجواری، احترام متقابل و پاسخگویی به مطالبات مشروع مردمی پیروی می‌کنند از روند مناسبی برخوردار است.

واکنش بروجردی

در همین حال علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: شورای همکاری خلیج‌فارس در قبال تحولات بحرین فرافکنی نکند، ایران به‌دنبال صلح در منطقه است.

بروجردی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سیاست ایران در برابر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس تغییری نکرده و ما همچنان معتقد به داشتن رابطه حسنه با این کشورها هستیم.

وی ضمن مردود دانستن بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس مبنی برمداخله ایران در امور داخلی بحرین اضافه کرد: بیانیه این شورا یک فرافکنی در برابر اشتباه تاریخی عربستان در لشکرکشی به بحرین است.

بروجردی تصریح کرد: ایران موثرترین کشور در حفظ امنیت منطقه است و تاکنون در مسائل منطقه از جمله عراق، افغانستان و لبنان نقش ارزشمندی در کاهش بحران و برقراری امنیت ایفا نموده است. نماینده مردم بروجرد در مجلس با اشاره به لشکر کشی عربستان به بحرین گفت: حمله به کشور کوچکی مثل بحرین و کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم آن قدرت‌نمایی نظامی نیست، بلکه نشان دهنده ضعف کشوری است که ادعای قدرت و توجه به مصالح امت اسلامی دارد. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: انتظار از کشور عربستان این است که در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین به‌ویژه غزه قدرت نمایی کند نه در برابر مردمی که جز فریاد الله‌اکبر برای رسیدن به حقوق حقه خود سلاحی در اختیار ندارند.

وی تصریح کرد: اگر خبر‌های تخریب حسینیه‌ها و مساجد و حمله به خانه‌های مردم و حریم آنها در کشور بحرین صحت داشته باشد دولت عربستان باید در برابر امت اسلامی پاسخگوی هتک حرمت‌ها باشد. بروجردی اعلام مواضع جمهوری اسلامی در قبال مسائل بحرین را به هیچ وجه مداخله در امور داخلی این کشور ندانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای پایان یافتن این بحران و حفظ استقلال یک کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل تلاش می‌کند. وی همچنین اظهار داشت: حمله به مردم بی دفاع بحرین احساسات جامعه جهانی را جریحه دار نموده است و بسیاری از کشورها و ملت‌ها نگران وضعیت این کشور هستند.