توصیه‌ها و گلایه‌های مراجع قم

آیت‌الله صافی گلپایگانی: مجلس باید در برابر هرگونه خودرایی بایستد

آیت‌الله موسوی اردبیلی: اگر مجلس قوی نباشد، در مملکت هیچ چیز نخواهیم داشت

آیت‌الله جوادی آملی: چرا مردم زیر بار قرض رفته‌اند؟ تعدادی از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس پنج‌شنبه گذشته با سفر به قم با برخی مراجع تقلید از جمله آیت‌الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله سبحانی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر و خانه ملت، آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس با تاکید براینکه مجلس باید در برابر هرگونه خودرایی بایستد، خاطرنشان کرد: تدبیر مجلس باید به گونه‌ای باشد که با رعایت ضوابط تمام قوانین مورد نیاز کشور را تصویب کند و دولت هم باید تمامی‌این قوانین را اجرا کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه نمایندگان باید تمام استفاده را از فرصتی که برای حضور در مجلس دارند بکنند و در راه خدمت به خلق قدم بردارند، تصریح کردند: نقش مجلس در اصلاح مملکت برای همه مشخص است و کسانی که عهده‌دار منصب نمایندگی می‌شوند، نباید این شغل را کم اهمیت تصور کند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی تصریح کردند: اگر مجلس وظایف خود را به خوبی انجام دهد و با شجاعت و درایت کار را پیش ببرد، بیشتر مشکلات کشور حل می‌شود. مجلس باید مملکت را قانونمند کند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در ادامه سخنان خود با اشاره به بررسی بودجه سال ۹۰ در مجلس تصویب بودجه را از مهم‌ترین وظایف مجلس خواند و گفت: بودجه باید طوری تصویب شود که نشان‌دهنده نیازهای کشور باشد و اگر مجلس غیر این تصمیمی‌ بگیرد، مطمئنا مسوول است و باید پاسخگو باشد.

ایشان با تاکید بر لزوم دقت در هزینه کردن بیت‌المال تاکید کرد: در بودجه‌بندی و تخصیص اعتبارات باید کمال دقت رعایت شود تا ریالی در موارد غیرضروری مصرف نشود؛ زیرا تمامی‌ این موارد متعلق به بیت‌المال است و نباید ریالی از آن در موارد غیرضروری هزینه شود.

ایشان همچنین تاکید کردند بودجه باید برای استقلال کشور صرف شود.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود نمایندگان را به مطالعه درباره مسائل روز توصیه کردند و گفتند: نمایندگان باید در مورد مسائل روز عالم و از مشکلات کشور آگاه باشند.

مجلس نباید تضعیف شود

آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز در دیدار برخی از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس اظهار کرد: مجلس بسیار مهم و چشم امید ملت بوده است و از ابتدای تاسیس آن شخصیت‌های برجسته‌ای چون مرحوم مدرس در آن حضور داشته‌اند. وی ادامه داد: در زمانی که بنده در راس دستگاه قضایی بودم، بعضا شاهد اختلاف نظرهایی میان مجلس و دولت بودیم؛ اما امام خمینی همواره تاکید می‌کردند که مجلس نباید ضعیف شود.

وی با اشاره به سخنانی از امام(ره) اظهارداشت: ‌مجلس بسیار مهم است و این اهمیت تا جایی است که امام (ره) همواره تاکید می‌فرمودند «مجلس در راس امور است»؛ البته ممکن است برخی بخواهند به این جایگاه خدشه وارد کنند.

آیت‌الله موسوی اردبیلی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: موقعیت و جایگاه خود را بشناسید و قدر آن را بدانید، اگر چه کسانی بخواهند در راه شما سنگ‌اندازی کنند. وی ادامه داد: تا می‌توانید در راه تقویت مجلس گام بردارید؛ چرا که اگر مجلس قوی نباشد، رفته رفته در مملکت هیچ چیز نخواهیم داشت.

این مرجع تقلید بیان داشت: اگر مجلس چیزی را تصویب می‌کند دولت نباید در مقابل آن بایستد؛ چرا که باید قدرت مجلس همواره حفظ شود.

آیت‌الله موسوی اردبیلی با اشاره به فعالیت‌های علی مطهری در مجلس، اظهارکرد: ایشان با این کارهایی که در مجلس شورای اسلامی ‌کرد، ‌ نام پدرش را در جامعه زنده کرد.

چرا نتوانستیم مدیریت کنیم که مردم زیر بار قرض نروند؟

همچنین آیت‌الله جوادی آملی در دیدار رییس و تعدادی از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس اظهار کرد: نتیجه ایران منهای اسلام چیزی جز ذلت نیست، وقتی دین از جامعه گرفته شد مثل تفاله گلی است که گلاب از آن استخراج شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه نباید با باورهای مردم بازی شود، اظهار کرد: اگر خدای نکرده با باورهای مردم بازی کردیم، هر کسی که بازیگرتر شده است، برنده می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی‌ یک درصد جمعیت دنیا را دارد، ولی بیش از ۱۰ درصد امکانات و منابع جهان در این کشور موجود است. چطور نتوانستیم این جمعیت را با ۱۰ درصد امکانات دنیا اداره کنیم که مردم زیربار قرض نروند و اعتراض نکنند؟

ایشان در پایان ضرورت کنترل واردات بی رویه به کشور را خواستار شدند.

دانشگاه‌های دختران و پسران جدا باشد

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز شامگاه پنج‌شنبه در دیدار اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس با تاکید بر اینکه باید مساله دو جنسیتی بودن را در دانشگاه‌ها حل کرد، افزود: در روایات آمده است که غضب و شهوت دشمنان انسان هستند و دختر دارای جاذبه و پسر نیز در دوران جوانی خود به سر می‌برد و باید برای اینکه مشکلی پیدا نشود دانشگاه دختران غیر از پسران باشد و هر دو دارای کلاس‌ها، کتابخانه، آزمایشگاه و امکانات جداگانه باشند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند مدینه فاضله باشد، عنوان کرد: وزیر علوم دو سال قبل پیش من آمد و من به ایشان گفتم باید مشکل علوم انسانی و مساله دو جنسیتی در دانشگاه‌ها حل شود و تا این دو موضوع سامان نیابد دانشگاه‌های فعلی ما با زمان شاه فرقی ندارد و در این راستا مجلس باید دولت را یاری کند.

رییس موسسه امام صادق(ع) در بخش دیگری از سخنان خود بر بومی‌سازی دانشجویان تاکید کرد و افزود: باید شرایط را فراهم کرد که هر کسی بتواند در شهر خود ادامه تحصیل دهد که این امر هم هزینه و هم مشکلات خانواده‌ها را کمتر می‌کند.

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: فرآیند بومی‌سازی مشکلات زیادی دارد، اما باید به گونه‌ای تصمیم گرفت که حقوق اجتماع نیز حفظ شود و در این راستا باید امکانات در همه جا فراهم کرد تا افرادی که از دیگران اصلح‌ هستند با مشکلی مواجه نشوند.